Kysucké múzeum v Čadci obnoví vzácny parný rušeň z roku 1909


Foto: Kysucké múzeum v Čadci obnoví vzácny parný rušeň z roku 1909

Vďaka dotácii z ministerstva kultúry bude Kysucké múzeum v Čadci obnovovať vzácny parný parný rušeň tzv. Malej Maďarky, ktorý zhotovila Fabrika na výrobu lokomotív MÁV v Budapešti v roku 1909.

„Uvedená lokomotíva patrí medzi najstaršie úzkorozchodné parné lokomotívy na Slovensku. Hoci od roku svojej výroby premávala na lesnej železnici v údolí Čierneho Hrona, teda na Čiernohronskej lesnej železnici, v roku 1975 ju za cenu šrotu odkúpilo Kysucké múzeum so zámerom funkčného využitia. Po dôkladnej oprave v Švermových železiarňach v Podbrezovej bola v roku 1977 prevezená na Historickú lesnú úvraťovú železnicu,“ dodala hovorkyňa Kysuckého múzea Miroslava Jančulová.

Prvé rozkúrenie prebehlo v roku 1978 vo Vychylovke a následne v roku 2003 bol prehlásený za národnú pamiatku, avšak počas tejto doby zabezpečoval prevádzku do roku 2016. V rámci projektu sa opraví prasknutý pravý blok parného valca, dvojkolesie, osové ložiská, rozvody, brzdová sústava ale aj rám rušňa.


S realizáciou prvej etapy reštaurovania vzácnej národnej kultúrnej pamiatky začali kysuckí múzejníci vďaka finančnej podpore z Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Úzkorozchodný parný rušeň U34.901 sa bude reštaurovať podľa navrhovaného reštaurátorského plánu, ktorý vypracoval certifikovaný reštaurátor a odborník na obnovu historických dopravných vozidiel a zariadení železničnej dopravy Mgr. Peter Kallo.

V priebehu minulého roka sa spravila aj oprava a reštaurácia pravého bloku parného valca na tejto úzkorozchodnej lokomotíve. „Náročný technologický proces vykonali experti v súlade s vydaným rozhodnutí obnovy kultúrnej pamiatky schválený rozhodnutím Krajského pamiatkového úradu v Žiline. Nadväzujúc na úspešnú realizáciu projektu podalo Kysucké múzeum cez dotačný systém MK SR „Obnovme si svoj dom“ na rok 2022 ďalší projekt, ktorý by umožnil dokončenie prvej etapy komplexného reštaurovania tejto národnej kultúrnej pamiatky. Okrem spomínanej prvej etapy plánujeme aj druhú etapu komplexného reštaurovania, ktorá bude zameraná na opravu kotla, zákonitú armatúru, obalové plechy, pieskovanie, kompletizáciu rušňa, náter a následné sprevádzkovanie,“ vysvetlila Jančulová.

Cieľom Kysuckého múzea je, aby sa rušeň zaradil do cestovného poriadku Historickej lesnej úvraťovej železnice a aby mohol stáť v čele súpravy výletných vagónov prepravujúcich návštevníkov dolinou Chmúra.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu