Dnes najčítanejšie
Žilinský kraj má opäť zasiahnuť výdatné sneženie, očakáva sa 20 centimetrov nového snehu

18 november 2021 - 19:30
Tamara Antolová

Aké sú predaje bicyklov cez koronu a na čo si treba dávať pozor pri kúpe? Opýtali sme sa žilinských cyklopredajní

Foto: Aké sú predaje bicyklov cez koronu a na čo si treba dávať pozor pri kúpe? Opýtali sme sa žilinských cyklopredajní
Foto: pixabay.com
Aktuálne správy každý deň priamo na váš e-mail Odoberať newsletter

Zatvorené fitness centrá či obmedzené tímové športy vyhnali aktívnych ľudí aj do predajní bicyklov. Ako sa im darí počas stále pretrvávajúcej „koronovej sezóny“?

Začiatok pandémie na Slovensku spôsobil uzavretie viacerých športovísk. Ľudia, ktorí sa bežne venovali cvičeniu vo fitness centre, boli tak nútení hľadať športové vyžitie inde. Veľký „boom“ zažívali aj cyklopredajne, do ktorých počas jarných či letných mesiacov zavítali noví zákazníci. Prinášame vám preto odpovede a pohľady žilinských cyklopredajní týkajúce sa predajov v koronovom období, poradia vám, aká je rozumná investícia do bicykla a na záver vám ponúknu aj rady, na čo je potrebné si dávať pozor, ak si aj vy chcete zadovážiť bicykel.

Respondenti:

  • Kubicasport,
  • Velosprint,
  • Maraton.bike.
pixabay.com

Aké boli vaše predaje počas korony v porovnaní s „normálnym“ predkoronovým obdobím?

Kubicasport: Vďaka korone sme nemohli športovať v interiéroch, v tímových športoch,... V podstate sa dalo iba behať, ísť na turistiku alebo bicyklovať. Čiže vznikol vačší dopyt po bicykloch. A teda na jar sme predávali viac bicyklov ako po minulé roky o cca 50 % . Problém však nastal, keď vďaka takto zvýšenému dopytu bolo voľných bicyklov čím ďalej, tým menej – jednoducho výrobcovia nestíhali zásobovať predajne. V dnešnej dobe je priemysel plánovaný dopredu na rok alebo niekoľko rokov – nie je možné zvýšiť kapacitu len tak z mesiaca na mesiac. Väčšinu tovaru si predajne predobjednávajú na sezónu dopredu. Ďalší problém vznikol, že Ázia, kde sa vyrába vačšina komponentov na bicykle, bola zasiahnuta koronou, a preto bolo veľa fabrík zatvorených. Nastal problém s výrobou. Ďalší problém nastal s dopravou.

Ázijskí výrobcovia posielali tovar aj v nenaplnených kontajneroch po celom svete. Tieto kontajnery sa nestihli vrátiť, tým pádom neboli kontajnery a nebolo ako poslať tovar do Európy. Cena kontajneru sa teda zvýšila 10-násobne. Apríl a máj v r. 2020 boli hektické ako po minulé roky, ale potom prišlo obdobie nedostatku bicyklov, keď zákazník chodil po bikeshopoch, aby nejaký bicykel kupil. Aj keď sme mali nejaké termíny od výrobcov, tak neboli isté, postupne sa predlžovali, čiže nervozita, stres, zákazníkom sa nepáčilo predlžovanie dodania, lebo sa chceli bicyklovať. Dokonca v máji a júni tohto roku na celom Slovensku a tipujem, že aj v Európe či celom svete ste nekúpili horský bicykel od 400 do 1500 eur – čo je najpredávanejšia trieda – jednoducho boli vypredané alebo tie, čo prišli, tak už išli zákazníkom do objednávok, ktoré si urobili aj pred 6 mesiacmi. 

Tento nedostatok trval do októbra tohto roka. Aktuálne sme naskladnili určitú časť bicyklov, čo mala prísť na jar 2021, takže tovar máme. Pre rok 2022 si výrobcovia zvýšené ceny premietli do cien bicyklov, budú drahšie cca o 10 – 15 %.

Velosprint: Predaje boli vyššie v športovom segmente. Je to spôsobené tým, že zákazníci mali viac času na šport (v lockdowne). To sa netýkalo len bicyklov, myslím všeobecne (ľudia viac behali, skialpovali, proste sa viac hýbali v exteriéri). 

Maraton.bike: Dá sa povedať, že rovnaké. Všade sa hovorí, že sa predalo viac bicyklov, ale v skutočnosti sa predalo menej, pretože ich bolo menej vyrobených. Akurát sa predali rýchlejšie. Čo sa štandardne predá za 6 mesiacov, teraz sa predalo za 2 mesiace.

pixabay.com

Zmenili sa preferencie zákazníkov na typ bicyklov a ktoré typy sa najviac predávajú/predávali počas korony?

Kubicasport: Preferencie sa ani nezmenili. Zaznamenali sme zvýšený záujem o bicykle aj u takých ľudí, čo doteraz k bicyklom neinklinovali. Tí neboli nároční na kvalitu, skôr na estetiku.

Velosprint: Určite sú to elektrobicykle s rôznym zameraním. Ako napr. horské, trekkingové, mestské elektrobicykle.

Maraton.bike: Momentálne ľudia kúpia to, čo je. Ak príde s rozpočtom 600 eur a na predajni je bicykel za 500 eur a 850 eur,radšej zoberie za 850 eur. Predpokladám však, že v budúcej sezóne bude skôr záujem o bicykle drahšie. Počas prvej vlny covidu ľudia kupovali bicykle, aby sa mohli voziť, avšak tí, ktorých to chytilo budú rozmýšľať nad niečím lepším, pretože to už vedia aj viac oceniť – tým že prvotná kúpa bola iba o trávení voľného času, teraz už pôjde o hobby.

Aká je podľa vás „rozumná“ investícia do bicykla pre bežných cyklistov?

Kubicasport: A teraz: čo je bežný cyklista :) Dám k tomu príklad: Dáma, čo si ide s košíkom na nákup alebo do záhradky cca 5 km, tak tam stačí 200 – 300 eur. Pán, čo sa chce previezť do prírody po mierne spevnenej ceste s miernym prevýšením cca 20 km 2x do týždna – okolo 500 eur. Viac športový typ, čo si chce vyšliapať svoj obľúbený kopec cca 500 výškových metrov a spustiť sa trailom (lesná cestička pre cyklistov, pozn. autora), tak 1500 – 3000 eur. 

Velosprint: Záleží na tom, o akú kategóriu bicyklov ide. Nedá sa to v globále jednoznačne povedať. Je to iné pri mestských bicykloch, kde aj za 300 eur máte kvalitný bicykel, naopak, pri MTB bicykloch je už vhodnejšie dať od 500 do 1000 eur. Celoodpružené MTB bicykle je rozumná cena od 1500 eur a viac. Pri elektrobicykloch je to možno aj 1800 eur. Pri celoodpružených elektrobicykloch 3000 eur. Záleží na značke, výbave, atď... Je to dosť všeobecná otázka.

Maraton.bike: Na toto je ťažká odpoveď. Záleží na tom, na aké použitie je bicykel potrebný a taktiež od váhy jazdca. Pokiaľ chcem bicykel na Vodné dielo a na pivo, ale nepôjdem s ním do terénu, tak okolo cca 600 eur je dostačujúcich a bicykel môže poslúžiť veľa rokov. Pokiaľ chcem ísť jazdiť aj do terénu, tak sme na cca 850 – 1000 eur. Ja odporúčam ísť na tých cca 850 euro, pretože pri tej sume sa to už preklápa na naozaj horský bicykel.

pixabay.co


Na aké veci pri kúpe bicykla je potrebné si dávať pozor? (napr. 3 najdôležitejšie veci podľa vás)

Kubicasport: Vačšina zákazníkov si kupi bicykel a časom príde na to, čo viac potrebuje. Kto nie je naročný a nejazdí dlhšie trasy, tak môže využiť hocijaké športové oblečenie. Ak chcete byť na bicykli dlhšie, prejsť viac kilometrov, jednoznačne by som odporučil vnútorné cyklistické nohavice s vložkou. Výrazne vám tieto nohavice spríjemnia posed na bicykli, sú z funkčného antibakteriálneho materiálu. Samozrejme, funkčné vrchné nohavice, dres, prilba – to už je dnes samozrejmosť – hlavu máme iba jednu :). 

Zo servisných vecí je fajn mať v kapsičke alebo batohu náhradnú dušu, montpáky a pumpu. Defekt sa môže stať hocikde a aj keď si to neviete opraviť, určite niekto nablízku to zvládne.

Osobne si myslím, že jazda na bicykli je fantastická vec. Či už na horáku, cestáku, gravly, BMX-ke, alebo liberte :). Pohybom von si upevňujete imunitu, prekrvíte svaly, odbúrate stres. Je to aj relatívne bezpečný šport bez väčších otrasov, takže zranení je výrazne menej ako pri doskokových alebo kolektívnych sportoch. Samozrejme, už mieru rizika v teréne si každý môže určiť sám a nie vždy to vieme odhadnúť... 

Velosprint: Kvalita značky. Servis – záručný/pozáručný. Rozumný pomer ceny a kvality.

Maraton.bike: V prvom rade je potrebné vedieť, na čo chcem ten bicykel využívať a s touto predstavou sa ísť poradiť do predajne. Aby predajca vedel, čo bude najvhodnejšie na konkrétneho zákazníka. A potom správna veľkosť a nastavenie (doladenie) na zákazníka. Poviem to zveličene, ale aj 300-eurový bicykel bude lepší ako 2000-eurový, pokiaľ ten drahší nebude pre konkrétneho jazdca vhodný. Často vidím ľudí na Vodnom diele buď na malých/veľkých bicykloch, alebo len s príliš nízko nastaveným sedlom (zvyčajne ženy) alebo moc vysoko (zvyčajne muži). Potom títo jazdci prejdú 20 km a všetko ich bolí (nízko sedlo – stehná, vysoko sedlo – spodný chrbát) a myslia si, ako si dali do tela, ale v skutočnosti ich telo bolí zo zlého posedu. Prešli by podstatne viac s menšou únavou, ak by bol bicykel vhodne prispôsobený na nich.

Poznámka na koniec – nechcem nijako strašiť, ale v sezóne 2021 bolo málo bicyklov a sezóna 2022 bude podstatne horšia. Ak zvažujete kúpu bicykla, je dobré to riešiť už teraz, kým sa dá vyberať. Pri niektorých značkách sme robili objednávku už vo februári a bicykle prídu až niekedy v marci budúceho roka a takmer na 40 % máme vypredané v predstihu. Počas roka nebude možné doobjednávať.







Dopravný servis
Oškerda
Prekážka na ceste
04:41
Strážov
Zver pri ceste
01:28
Lysica
Zver pri ceste
00:37
Strečno
Kolóna
23:43
Strečno
Kolóna
23:24
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina


Program nie je dostupný.