V žilinských mestských častiach Bôrik a Hliny dôjde počas nasledujúcich týždňov k zmenám v organizácii dopravy. Samospráva postupne realizuje kroky, ktorých cieľom je upokojenie situácie, znižovanie rizika vzniku dopravných kolízií a zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov.
Vo vybraných lokalitách budú prijaté nové opatrenia. Okrem zjednosmernenia ulíc sa plošne zníži maximálna povolená rýchlosť. Riešené územie je od západu ohraničené Hlinskou ulicou, zo severu Nešporovou ulicou, od východu ulicou Na Malý Diel a od juhu ulicami Centrálna a Pod Hájom.
Obyvatelia dlhodobo evidujú zvýšený pohyb áut či problémy s parkovaním
„Ide o zmenu organizácie dopravy v zmysle schváleného projektu na Bôriku, ktorého predmetom je upokojenie dopravy v tejto rezidenčnej oblasti (vytvorenie školskej zóny a plošnej zóny 30, fyzické prvky upokojenia cestnej premávky) a zlepšenie organizácie dopravy (doplnenie dopravného značenia, potrebné vyznačenie dôležitých križovatiek, zjednosmernenie vybraných ulíc a pod.),“ spresnil hovorca mesta Vladimír Miškovčík.
Príprave predchádzalo zhodnotenie situácie. Pracovníci mestského úradu najskôr vykonali obhliadky spojené s monitorovaním dopravnej situácie. Následne sa uskutočnili stretnutia mestských poslancov, zástupcov mesta, dopravného inžiniera a zodpovedného projektanta. Ďalším krokom bola diskusia s miestnymi obyvateľmi.
Súčasťou projektu je doplnenie chýbajúceho dopravného značenia vyznačujúceho prednosť v jazde ako aj priechody pre chodcov. Zjednosmernenie je navrhnuté tak, aby tvorilo zokruhovaný systém. Zmena dopravného režimu bola navrhnutá na základe šírkových pomerov cestných komunikácií a dopravného toku premiestňujúcich sa vozidiel.
Nákladná doprava (okrem dopravnej obsluhy) je z celej riešenej oblasti vylúčená
Po vyznačení nových jazdných pruhov v jednosmerných uliciach bude možné existujúci voľný priestor využiť napríklad na rozšírenie cyklodopravy o nové trasy či zvýšenie počtu parkovacích miest. Jedno z takýchto riešení je možné vidieť na ulici Bôrická cesta, kde nedávno zrekonštruovali chodník a doplnili vodorovné dopravné značenie vyznačujúce dostupné státia.
Aj tu sa počíta s vytvorením zóny 30, v ktorej bude platiť plošné zníženie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu. Realizácia dopravného projektu na Bôriku a Hlinách potrvá do konca novembra. Predpokladané náklady na realizáciu všetkých opatrení sú menej než 75 000 eur s DPH.
Zoznam zmien v doprave
Ulica | Riešenie |
Bajzova ulica | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Poľnou uliciou po Tajovského ulicu |
Bôrická cesta | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Oravskou ulicou po Tulipánovú ulicu |
Poľná ulica | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Tajovského ulicou po Ul. Alexandra Rudnaya |
Stavbárska ulica | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Ul. Alexandra Rudnaya po Ul. Benjamína Martinského |
Ulica Andreja Lemeša | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Ul. Mila Urbana po Ul. Alexandra Rudnaya |
Ulica Antona Petrovského | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Ul. Benjamína Martinského po Hečkovu ulicu |
Ulica Benjamína Martinského | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Ul. Vendelína Javorku po Ul. Antona Petrovského |
Ulica Jána Kovalíka | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Festivalovou ulicou po Kraskovu ulicu |
Ulica Mila Urbana | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Nešporovou ulicou po Kraskovu ulicu |
Ulica Vendelína Javorku | Zjednosmerňuje sa od križovatky s Ul. Benjamína Martinského po Hečkovu ulicu |