V Trnovom sa začali práce na regulácii a zatrubnení potoka, do ktorého padajú osobné autá


Foto: V Trnovom sa začali práce na regulácii a zatrubnení potoka, do ktorého padajú osobné autá

V žilinských mestských častiach Rosinky a Trnové odštartovala regulácia vodných tokov. Práce sa obnovili po približne šiestich rokoch, keď došlo k výrubu drevín a prvým prípravným prácam. Stavebné povolenie bolo pritom vydané už v júni 2014, činnosť oficiálne zahájili až v septembri 2021.

Verejné obstarávania na výber zhotoviteľa stavby „Žilina-Trnové, Trnovka a Breznický potok, úprava potokov“ začal Slovenský vodohospodársky podnik (SVP) prvýkrát realizovať v roku 2014, opakovane však boli zrušené. Cena za stavebné práce je aktuálne vyčíslená na sumu 1 037 369 Eur bez DPH.

V rámci projektu plánujú upraviť dva vodné toky v celkovej dĺžke 642 metrov. Súčasťou je aj prekládka plynovodu a prípojok, prekládka vodovodu a obnovenie celkovo šiestich prístupových mostíkov a lávok k súkromným pozemkom. Počas výstavby budú obyvatelia dotknutých pozemkov využívať dočasné lávky.

Nebezpečnú časť v úseku nazývanom „Trnovské esíčko“ zatrubnia

„Projektová dokumentácia rieši úpravu Breznického potoka, ktorá bude realizovaná na úseku 369 metrov a to od vyústenia do potoka Trnovka po jestvujúce premostenie na ul. Rakové. V úseku od zaústenia do potoka Trnovka bude navrhnutá ako otvorený lichobežníkový profil a v km 0,043 po km 0,259 bude v rámci stiesnených pomerov a na základe požiadavky mesta Žilina/vybudovanie chodníka pozdĺž komunikácie III/018090 - ul. Dolná Trnovská/riešená prekrytým profilom,“ spresnil Marián Bocák, hovorca SVP.

Podľa slov žilinského poslanca Jozefa Juriša bude náročnejšia etapa popri ceste tretej triedy realizovaná až v nasledujúcom roku. Po ukončení všetkých prác sa bude môcť cestná komunikácia rozšíriť a popri ceste vznikne nový chodník. Navrhované úpravy zvýšia bezpečnosť v úseku nielen motoristom, ale aj chodcom.

„Úsek Breznického potoka v časti medzi zastávkami Bagarova-Rakové je známy snáď všetkým obyvateľom mestskej časti Trnové, ako aj pravidelným návštevníkom tejto mestskej časti. Takzvané „trnovské esíčko“ sa stalo miestom desiatok dopravných nehôd. Verím, že nevznikne ďalšia prekážka, práce budú ukončené včas, v potrebnej kvalite a tzv. ‚trnovské esíčko‘ sa stane neslávnou minulosťou mestskej časti Trnové,“ uviedol Jozef Juriš, poslanec za mestskú časť.


Dôvodom častých pádov áut do potoka bude pravdepodobne vysoká rýchlosť. Z výsledkov merania drsnosti povrchu vozovky, ktoré dal zrealizovať Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) ako správca cesty, vyplynulo, že asfaltový povrch vyhovuje aktuálne nastavenej maximálnej povolenej rýchlosti. V mieste platí rýchlosť 40 kilometrov za hodinu.


Na riešenie čakali obyvatelia takmer desať rokov

Úzka vozovka, zákruty a vytŕčajúce oplotenia či zábradlia v blízkosti cesty strašia mnohých účastníkov cestnej premávky už dlhé roky. Veľká časť obyvateľov prechádza týmto úsekom pravidelne aj niekoľkokrát za deň. Najviac ohrozenou skupinou sú pritom cyklisti a chodci. Trasu využívajú aj deti na prístup k zastávkam mestskej hromadnej dopravy či na cestu do škôl.

Galéria: 9 fotiek

Za posledné roky sa v Trnovskom esíčku stalo viacero nehôd, ktoré však polícia eviduje len ako škodové udalosti. Časť z kolízií dokonca vôbec neeviduje, pretože vodiči buď z miesta ušli, alebo udalosť nenahlásili. Do dnešného dňa skončilo v potoku prevrátených takmer dvadsať vozidiel, ďalších minimálne dvadsať narazilo do oplotení, stĺpov či zvodidiel.

„Aj napriek urgenciám adresovaným správcovi komunikácie sme sa k riešeniu problému nedostali. Čakalo sa, kedy sa zrealizuje úprava Breznického potoka, na ktorú bolo vydané stavebné povolenie už pred niekoľkými rokmi. Nová nádej na vyriešenie dlhotrvajúceho problému však svitla spolu s novým vedením Slovenského vodohospodárskeho podniku,“ spresňuje poslanec Juriš, ktorý nedávno opätovne podal žiadosť o súčinnosť a zaradenie investície do realizačného plánu.

Slovenský vodohospodársky podnik napokon zareagoval kladne a začal hľadať spôsob, ako projekt čo najskôr rozbehnúť a dokončiť. V tomto roku sa rozbehli prvé práce v spodnej časti regulovaného potoka, kde bude musieť mesto Žilina zrealizovať dve premostenia. Na tieto stavby už má spracovanú projektovú dokumentáciu a vydané územné rozhodnutie.

Projekt žilinskej samosprávy počíta s výstavbou úplne nového mosta a lávky pre peších na ulici Hanušákova. Navrhovaná šírka vozovky je 3,5 metra a dĺžka mostného objektu 5,6 metra. V súčasnosti týmto miestom prechádza len minimálny počet vozidiel, pôvodná cesta je poškodená, prepadnutá a jej šírka neumožňuje bezpečný prejazd. Vjazd na most je navyše zakázaný dopravnou značkou.

Pôvodná lávka pre peších je od tohto miesta vzdialená necelých 60 metrov. V rámci jej výmeny je navrhovaná úprava koryta a vybudovanie oporných múrikov, na ktoré bude umiestnená. Nová oceľová lávka pre peších má mať dĺžku 6 metrov a šírku necelých 1,8 metra.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu