Údržba Beskydsko-javorníckej lyžiarskej bežeckej magistrály bude efektívnejšia: Župa ju prenechá dobrovoľníkom


Foto: Údržba Beskydsko-javorníckej lyžiarskej bežeckej magistrály bude efektívnejšia: Župa ju prenechá dobrovoľníkom Foto: ŽSK

Beskydsko-javornícka lyžiarska bežecká magistrála patrí medzi obľúbené destinácie lyžiarov, cyklistov i turistov, na dĺžke 54 kilometrov spája sieť 14 značených lyžiarskych bežeckých trás s celkovou dĺžkou 100 kilometrov. Väčšina trasy sa nachádza v Chránenej krajinnej oblasti Kysuce.

Žilinská župa uviedla trasu do prevádzky pred 10 rokmi, postupne tu pribudlo vyše sto prvkov drobnej architektúry - smerovníky, rázcestníky, informačné tabule alebo lavičky. Trasa a mobiliár si vyžaduje údržbu, preto podpísala samospráva memorandum s Občianskym združením Husárik, čo má zaistiť efektívnejšiu a dôkladnejšiu správu a údržbu celého úseku.

Na hrebeni Javorníkov, po ktorom je trasa vedená, pribudli vďaka obciam, regionálnym združeniam a turistickým klubom počas tohto obdobia aj rozhľadne, kamenné galérie v prírode a oddychové zóny. Na Kysuciach vznikla unikátna prírodno-umelecká turistická lokalita a jedna z najdlhších súvislých bežeckých trás na Slovensku.


Mobiliár si vyžaduje efektívnejšiu údržbu. Zdroj: ŽSK

O tú sa budú teraz starať dobrovoľníci: „Rozvoj tohto unikátneho územia nie je možný bez aktívneho zapojenia subjektov a záujmových združení priamo z regiónu. Len s regionálnymi partnermi dokážeme naozaj využiť turistický potenciál celej trasy,“ povedal vicežupan Peter Weber.

Na základe memoranda župa poskytne komplexné informácie o trase, technickú dokumentáciu, grafické podklady máp a bude tiež úzko spolupracovať pri získaní prípadných zdrojov z projektových výziev EU. Občianske združenie sa zaviazalo zabezpečovať pravidelnú zimnú i letnú údržbu trate, dohliadne na okamžitú priechodnosť trasy a odvoz komunálneho odpadu. Obe strany budú spoločne investovať do obnovy, údržby a rozširovania mobiliáru na trase.

„Združenie tiež v dvojročných cykloch bude vykonávať podrobnú pasportizáciu trasy, na základe ktorej sa stanoví aktuálny plán údržby. Poškodené alebo chýbajúce značenie tak bude minulosťou,“ doplnil riaditeľ odboru regionálneho rozvoja Ján Pavlík. V ďalšej etape združenie uvažuje aj nad osadením nabíjacích staníc pre elektrobicykle, ktoré si bude spravovať, prípadne plánuje aj rozšírenie trás v území.

Dobrovoľníci zo združenia prispejú k rozvoju. Zdroj: ŽSK


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu