Predražené mreže na tuneli Višňové demontovali. Diaľničiari si ich nechajú


Foto: Predražené mreže na tuneli Višňové demontovali. Diaľničiari si ich nechajú Foto: Demontované mreže za takmer štvrť milióna. Autor: Stanislava B.

Jedným zo symbolov výstavby úseku D1 vrátane tunela Višňové sa okrem neobvykle dlhej doby stali aj kovové mreže, osadené na šiestich vstupoch. Okrem násobne vyššej ceny v porovnaní s podobnými zákazkami na iných diaľničných úsekoch, zaujalo ich obstaranie. Spôsob, akým sa uskutočnila súťaž, evidoval jasnú snahu rozdeliť zákazku na časti s cieľom vyhnúť sa otvorenej súťaži a zmestiť sa do legislatívnych limitov, v tomto prípade 180-tisíc eur.

Nad túto sumu by už museli dodávateľa mreží a ich osadenia vybrať otvorenou súťažou, zvolený spôsob sa nepáčil ani Úradu pre verejné obstarávanie a ten diaľničiarov potrestal. Prípad sa podarilo zmedializovať vďaka upozorneniu poslanca Jána Marosza v novembri 2019.

Predraženosť celého diela ilustroval na prípade, kedy oslovili cenárov švajčiarskej firmy. Tá v dobe kauzy realizovala tunel pri Prešove a kvalifikovane odhadla v cenovej ponuke výrobu a osadenie kovových mreží v počte 6 kusov na 65 000 eur. Zákazka tak bola predražená, keď jej súčasťou bolo aj vyhotovenie projektu. Pôvodná cena narástla cez dodatok.

Rekapitulácia výdavkov:
Projekt / plán - 24.328 €
Objednávka - 141.683 €
Doplnenie objednávky - 69.116 €
Spolu: 235.127 €

Takmer štvrťmilónové mreže boli pred niekoľkými dňami demontované. Informovala o tom Stanislava Bytčanková na sociálnej sieti, ktorá doplnila, že istý čas ako obyvatelia zvažovali ich odkúpenie a využitie na pomník korupcie. Podobným spôsobom uvažoval v minulosti aj súčasný minister financií SR Igor Matovič, kupovať chcel byt v Bonaparte, ktorého obyvateľom bol na základe nájomnej zmluvy Robert Fico a po odsúdení podvodníka Ladislava Bašternáka putoval do dražby.

Predražené mreže nemali byť jediným prehreškom vedenia: „Už 35 rokov robíme v oblasti oceľových konštrukcií a kovovýroby a viem, že by sme jasali od radosti, keby sme tieto brány mohli vyrobiť za desatinu ceny. Vieme, že je to iba špička ľadovca. Je zarážajúce, že pánom nestačí len povestné “na kávu”. Druhý dôvod, prečo sme zavrhli kúpu tejto brány, bolo uvedomenie si, že ešte zďaleka nie je korupcii koniec,“ uviedla začiatkom mesiaca Stanislava.


Osobné tresty za nákup doteraz nepadli

Zároveň vyjadrila nádej, že elitná policajná jednotka bude prešetrovať nielen tento nákup. Napokon to trvalo len niekoľko dní od demontáže mreží a po niektorých vedúcich predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) si dnes skutočne prišli policajti z Národnej kriminálnej agentúry (NAKA). Policajná akcia pracovnej skupiny TUNEL dostala krycí názov Motorest a súvisí s podozrením na nehospodárne nakladanie s majetkom štátneho podniku. Zadržaných bolo doposiaľ päť osôb.

Ešte v júli minulého roku to vyzeralo tak, že celý prípad skončí len pokutou zo strany Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Kontrolóri videli v nákupe porušenie zákona o verejnom obstarávaní vrátane nedodržania princípu transparentnosti.

Celá situácia bola o to trpkejšia, že úrad ako štátna inštitúcia navrhla udelenie pokuty vo výške 12 648 eur, pričom Národná diaľničná spoločnosť, teda druhá štátna spoločnosť, s jej zaplatením z peňazí daňových poplatníkov súhlasila v plnom rozsahu. Vďaka tomu sa vymeraná výška znížila na polovicu. Reálny trest za predražený nákup od firmy Repase Žilina tak dostali všetci obyvatelia, keďže sa len presunuli verejné financie z jednej štátnej spoločnosti do druhej.

Aký bude osud predražených kovových mreží nateraz nie je jasné, diaľničiari si ich podľa vyjadrenia hovorkyne Evy Žgravčákovej ponechajú: „Mreže boli zdemontované a sú uskladnené. Sú majetkom Národnej diaľničnej spoločnosti a v prípade potreby budú ďalej využívané.“ O osude zadržaných predstaviteľov a vývoji prípadu Motorest budeme informovať, keď to procesná situácia dovolí.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu