Víťazná firma z obstarávania na web a aplikácie Žiliny vopred prezentovala možnosti


Foto: Víťazná firma z obstarávania na web a aplikácie Žiliny vopred prezentovala možnosti Foto: ilustračné - pixabay.org

Kauza nového webového sídla a mobilných aplikácií mesta Žilina, ktorých dodávateľ bol vysúťažený za rekordne krátkych 7 pracovných dní, bola predmetom úvodných diskusií na poslednom riadnom zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Žiline počas minulého utorka.

Ako sme upozorňovali už v sérii predošlých článkov, na obstarávaní predstavujú pochybnosti krátke lehoty na výber spomedzi uchádzačov a následne aj zhotovenie a dodanie finálneho riešenia. Mesto Žilina sa prezentuje ako transparentný zadávateľ a deklaruje snahu oslovovať čo najviac potenciálnych záujemcov o zákazky s cieľom znížiť finálne náklady na obstarávané služby alebo tovary.

Pri nákupe webových stránok a mobilného sídla tomu tak nemuselo byť, pretože do súťaže sa prihlásilo len niekoľko firiem, z ktorých časť sa, zhodou okolností, prihlásili do súťaže na obdobné riešenie pre Banskú Bystricu. Po spustení smerovali niektoré podstránky na doménu vo vlastníctve iného uchádzača súťaže.

Primátor v odpovedi na sťažnosti a otázky poslancov uviedol, že nemá problém s tým, ak niekto dá podnet na prešetrenie príslušným orgánom, čo urobil mestský poslanec Patrik Groma, keď podnet podal na generálnu prokuratúru. Peter Fiabáne naďalej verí, že sa podarí nejasnosti vysvetliť a po doplnení a úprave stránky ju budú obyvatelia mesta aj návštevníci radi využívať:

„Osobne ma veľmi mrzí, že sa nám s webstránkou nepodarilo to, čo sme chceli dosiahnuť. Dokonca úprimne musím povedať, že som sa spoliehal, že to bude jedna vec, na ktorú budeme hrdí. Dokonca si myslím, že s odstupom času všetko vysvetlíme a keď zvládneme to, čo tá stránka ešte potrebuje, tak na tú stránku hrdí aj budeme,“ uviedol na zasadnutí primátor.

Fiabáne odmietol, že by sa s víťazným uchádzačom poznal ešte z obdobia pred voľbami. Priznal, že firma bola možnosti riešenia prezentovať. Takisto doplnil, že sa zaujímal o to, kto vytváral web práve v Banskej Bystrici. Tieto nové informácie sú zaujímavé v kombinácii s tým, že samotné obstarávanie a lehota na prihlásenie od vyhlásenia po uzatvorenie možnosti predkladania ponúk trvala len sedem pracovných dní.

V kombinácii s obšírnymi požiadavkami na nové webové riešenie a mobilné aplikácie si zrejme žiadna seriózna a väčšia firma nedovolí predložiť svoju ponuku bez poriadnej konzultácie vlasntých možností kvalitného naprogramovania riešenia. Ako sa ukazuje, víťazný uchádzač mohol byť zvýhodnený, keďže tušil, že mesto Žilina bude mať záujem obstarať podobné riešenie.

Zadania ukazujú inšpiráciu

Pri pohľade na jednotlivé zadania v Banskej Bystrici a Žiline sa navyše zrejmé, že žilinská súťaž bola vo svojich podmienkach do veľkej miery inšpirovaná v požiadavkách na nové riešenie. To, že víťazný uchádzač bol predtým na prezentácii, nepovažuje primátor za problematické:


„Konkrétne k webu Banskej Bystrice, ten web poznám, poznám dokonca bývalého šéfa IT v Bystrici, zaujímal som sa o to, pýtal som sa, kto to robil. Je normálne, že sme mali záujem s týmito ľuďmi konať, tá prezentácia tu prebehla, tak ako prebiehajú desiatky prezentácií rôznych firiem v rôznych oblastiach, čiže je to úplne normálne a ja absolútne odmietam, že by sme v takomto zmysle potom postupovali pri nastavovaní verejného obstarávania,“ prehovoril k poslancom na zasadnutí primátor Peter Fiabáne.

Poslanci zároveň schválili kontrolu zo strany mestských kontrolórov, tá by mala preveriť aj to, či naozaj mesto zaplatilo za dielo aj napriek tomu, že nebolo dodané úplne a v kompletnej podobe včas tak, ako to špecifikuje zmluva. Na možnosť porušenia finančnej disciplíny sme upozornili v jednom z predošlých článkov. Takmer identická situácia sa stala v Banskej Bystrici, kde hlavný kontrolór napokon dospel k názoru, že finančná disciplína mesta bola porušená.

Časť zadania na nový web v Banskej Bystrici.


Časť zadania na nový web v Žiline.

Na zasadnutí zároveň došlo aj úsmevným situáciám, kedy niektorí poslanci označili riešenie za predražené s dodatkom, že poznajú aj lacnejšie webstránky, napríklad jednoduché prezentačné sídla bez výraznejších funkcionalít.

Vyjadrenia pripomínali situáciu z vypočúvania v americkom senáte, kedy sa Marka Zuckerberga, šéfa Facebooku, pýtal jeden zo senátorov na to, ako dokáže sociálna sieť udržať svoj obchodný model, keďže užívateľ neplatí za využívanie služieb.

Odpoveď Zuckerberga s výrazom pobavenia v znení „Senator, we run ads”, teda v predklade „Senátor, zobrazujeme reklamy“, sa s postupom času stala jednou z ikon miery neporozumenia technologickým zmenám vo svete vybranými predstaviteľmi verejnej správy. Podobne pôsobia vyjadrenia v iných regionálnych médiách o predražení webového riešenia a aplikácií.

 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu