Keď sme pred niekoľkými dňami informovali o tom, že budovanie cyklotrasy medzi Žilinou a Martinom v úseku Strečno - Vrútky, kde po dlhých rokoch bolo konečne vydané rozhodnutie po posudzovaní vplyvov na životné prostredie EIA, brzdí petícia chatárov z osady Jánošíkovo, vyvolala informácia vlnu nevôle medzi verejnosťou.
K nespokojnosti prispelo aj to, že chatári mali možnosť vyjadriť svoje pripomienky práve v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA, no neurobili tak. Svoje námietky voči budovaniu cyklotrasy popod ich chaty, avšak nie na ich pozemkoch, vyjadrili až po skončení. V podobe petície.
V nej vyjadrili presvedčenie, že cyklotrás je v okolí dostatok a novú trasu budú využívať len rekreační cyklisti a v obmedzenej miere. Na základe spontánnej reakcie vznikla petícia za pokračovanie budovania cyklotrasy medzi Žilinou a Martinom, v poradí už druhá. Cyklostrasu s vysokou pravdepodobnosťou župa vybuduje, závisieť to bude na úspešnosti pri získavaní financovania z Európskej únie.
Podobné aktivity ale môžu pribrzdiť prípravu, Žilinský samosprávny kraj v reakcii na petícii vykonal maximum - s chatármi komunikovala aj predsedníčka Erika Jurinová a podrobne im odpovedali na ich požiadavky v petícii. Kým petícia nespokojných chatárov obsahuje niekoľko desiatok podpisov, už dnes existujúce dve petície spojili názor takmer 2000 ľudí.
V prvých decembrových dňoch začali zbierať podporu pre neodkladné pokračovanie vo výstavbe členovia OZ Mulica, združenia venujúceho sa ekologickej mobilite. V nej žiadajú samosprávu, aby pokračovala v projektovej príprave a následnej realizácii stavby. S podporou 1442 podporovateľov nesúhlasia a nestotožňujú sa s petíciou chatárov Jánošíkova:
„Výstavbou sa plnia strategické ciele v oblasti dopravy a mobility, ktoré sa Slovensko zaviazalo plniť. Ide o bezpečné a jediné možné cyklodopravné prepojenie Žiliny v koridore miest Vrútky a Martin, cyklodoprava je ekologickým druhom dopravy šetrným k prírode a prispieva tak priaznivo k zmierneniu klimatickej zmeny. Cyklotrasa vhodne zapadne do krajiny, nenaruší jej vzhľad, pričom pôvodné trasovanie bolo upravené, aby nekolidovalo so zásahmi v chránenom území a splnilo prísne hodnotenie EIA,“ sú len niektoré z z argumentov prvej petície.
Koridor celej cyklotrasy bol volený tak, aby minimálne zasiahol do územia Národného parku Malá Fatra a nezasiahol do rezervácií so 4. až 5. stupňom ochrany prírody. Do procesu prípravy sa zapájala aj odborná verejnosť a občianske združenia vrátane OZ Mulica, už v procese plánovania projektu sa znížil počet cyklolávok v Domašínskom meandri zo štyroch na dve.
Ak by župa napredovala podľa plánu, odborník na cyklodopravu odhaduje, že trasa nebude hotová skôr ako za pár rokov. „Keďže ide o skutočne náročnú stavbu, ideálny horizont vidím tak pre roky 2023 -2025. Ak by sa príprava znova posunula na začiatok, že by sa dokumentácia opäť prekresľovala, opäť by sa roztočil celý kolotoč administrácie, posudzovanie vplyvov na životné prostredie a to by mohlo pridať ďalšie roky zdržania životné prostredie,“ vysvetlil Marián Gogola s dodatkom, že trasa sa už raz menila, aby sa vyhla chránenému územiu Krivé.
Novšia z petícií, kde je možné vyjadriť podporu myšlienke, je dostupná na tomto odkaze.
Kadiaľ pôvedie cyklotrasa Strečno - Vrútky
Úsek začína v obci Strečno, kde sa napojí na existujúci cyklochodník popri ľavom brehu Vodného diela Žilina. Ďalej trasa prechádza územím obce Nezbudská Lúčka proti prúdu rieky Váh, okrajom chráneného prírodného územia, popod chatovú osadu Jánošíkovo, územie obce Lipovec smerom do mesta Vrútky, kde trasa končí v križovatke ulíc Matušovičovský rad – Čachovský rad pri cestnom moste ponad rieku Turiec.