Na novom mestskom webe a aplikácii pre Žilinu vyvoláva pochybnosti spôsob obstarania, nie cena


Foto: Na novom mestskom webe a aplikácii pre Žilinu vyvoláva pochybnosti spôsob obstarania, nie cena Foto: ilustračné - pixabay.org

Mesto Žilina malo mať od začiatku roka nové webové sídlo vrátane mobilných aplikácií pre platformy Android a iOS, kvôli problémom na strane dodávateľa dnes Žilinčania využívajú starú verziu. A to až do doby, kým nebudú odstránené reklamované vady.

Nová webstránka fungovala niekoľko dní, následne ju odstavil požiar v datacentre, kde mal prenajatý priestor pre hosting dodávateľ. Aj počas týchto niekoľkých dní nebola kompletná tak, ako to špecifikuje zmluva o dielo.

Pre nefunkčnosť podal mestský poslanec Patrik Groma podnet na generálnu prokuratúru. Tvrdí, že ide o fiktívny web.

Kým spôsob obstarávania vyvoláva pochybnosti, keďže súťaž na výber firmy trvala len 7 pracovných dní a prihlásili sa do nej spoločnosti so vzájomnými obchodnými prepojeniami, do polemiky o zákazke sa primiešal faktor ceny. Mnohí ľudia považujú cenu kompletnej zákazky za premrštenú. 

To však podľa nami oslovených odborníkov z odvetvia nie je pravda: „Cena za zákazku v rozsahu ako bola špecifikovaná je podľa nás primeraná, avšak nie za dielo pripravené v tak krátkom termíne, portáciou inej mestskej stránky a s nedostatkami, ktoré reklamovalo aj samotné mesto. Verím však, že bolo robené s dobrým úmyslom, a čoskoro sa podarí sprevádzkovať ho v prospech obyvateľov a návštevníkov nášho mesta,“ odpísal nám Martin Berhan zo spoločnosti MaM Multimedia s.r.o.

Je zákazka predražená alebo nie?

Práve táto žilinská firma vyvinula, a následne dlhé roky spravovala, ešte stále aktuálnu mestskú stránku. Výmenou za to mohli na webe umiestniť reklamy a reklamné odkazy, podľa slov konateľa ale tieto príjmy nepokryli ani prevádzku. Riešenie prevádzkovali 20 rokov, za ten čas vytvorili postupne 5 verzií. 

„Reklamný priestor sa v posledných rokoch využíval najmä na propagáciu kultúrnych podujatí, či aktivít mesta a posledný rok sa reklamná plocha z titulnej stránky úplne stiahla. Web sme nerobili kvôli peniazom z reklamy, ale pre Žilinčanov ako žilinská firma a samozrejme bola to pre nás aj fajn referencia. Mesto tak mohlo alokovať nemalé ušetrené prostriedky do iných aktivít,“ vysvetľuje Berhan.

Iný názor vyjadril pre týždenník Žilinský večerník poslanec Groma: „Dnes sa takéto služby hýbu v radovo nižších hodnotách. Všetci vieme, koľko stojí webová stránka a potrebné moduly k tomu.“ Za jeho pôsobenia na poste viceprimátora Žiliny pritom zrealizovalo mesto veľmi podobnú zákazku.

Pre Turistickú informačnú kanceláriu (TIK) Žilina obstaralo novú webstránku vrátane dvoch mobilných aplikácií. Mestský web Žiliny na doméne www.zilina.sk je z hľadiska vývoja a samotnej prevádzky rozhodne náročnejší. Súčasťou celkovej ceny za jeho dodanie je navyše trojročná podpora a uhrádzanie niektorých poplatkov, napríklad za službu Odkaz pre starostu.

Dnes mesto platí za využívanie platformy 150 eur mesačne, pri rovnakej sume na strane dodávateľa ho bude len táto služba stáť 5 400 eur. Ďalšie náklady oproti zákazke pre turistickú kanceláriu predstavujú náklady na hosting a trojročná podpora.


Mesto nakupovalo v minulosti porovnateľné služby za porovnateľné ceny 

Výsledná cena za zákazku v roku 2021 na doméne www.zilina.sk je 48 720 eur s DPH, v roku 2015 zaplatilo mesto s viceprimátorom Patrikom Gromom za zákazku pre www.tikzilina.eu 40 332 eur s DPH. V časovom rozlíšení by do kalkulácie výhodnosti mali vstúpiť aj rast nominálnych cien v rámci nákladov, vrátane nárastu miezd v IT sektore. Inými slovami, dnes je cena za porovnateľnú službu vyššia ako pred piatimi rokmi.

Problémom nového mestského webu preto nie je “násobné predraženie”. Naďalej však vyvoláva pochybnosti spôsob obstarania. Krátke lehoty samotnej súťaže, a následného dodania, sa nepáčia ani terajšiemu prevádzkovateľovi. Sami by možno zvažovali zapojenie sa, o súťaži nevedeli:

„Určite by sme si minimálne zanalyzovali špecifikáciu a požiadavky. Žiaľ, o zákazke sme nevedeli ani ako registrovaný partner mesta, ktorým sa pravidelnej posielajú notifikácie o mestských zákazkách. Informáciu o tejto zákazke sme nezachytili a ani sme neboli oslovení,“ vysvetľuje Martin Berhan z MaM multimedia.

Žilina má silný IT sektor vrátane webových riešení

Podľa neho je navyše škoda, že neboli oslovené spoločnosti z nášho mesta, keďže v Žiline pôsobí množstvo kvalitných vývojárskych firiem so šikovnými ľuďmi. Tie by vedeli pripraviť kvalitný mestský web a možno viac zohľadniť aj miestne špecifiká.

„Myslím si tiež, že ak by vedenie pred samotnou realizáciou oslovilo na širšiu diskusiu aj miestnych vývojárov, mnohí z nich by radi svojimi poznatkami pomohli dobrej veci a kvalitnému zadaniu,“ uzavrel Berhan s tým, že podobné postupy mesto a primátor pri zákazkách deklarujú. 

O tom, že lehoty na vývoj a dodanie nového webového sídla a aplikácií boli príliš krátke, svedčí aj fakt, že ich víťazná spoločnosť nestihla. Pritom disponuje z veľkej časti podobným, funkčným riešením, ktoré využíva mesto Banská Bystrica.

So žiadosťou o vyjadrenie k predmetu zákazky a spresnenie odhadu sme oslovili aj šéfredaktora magazínu NEXTECH, ktorý pre týždenník Žilinský večerník odhadol cenu novej verzie webu na sumu od 5 do 10 tisíc eur. V prípade vyjadrenia doplníme stanovisko v tejto časti.

 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu