Nezmeškajte dôležité udalosti |
Zapnúť upozornenia
|
Takmer štrnásť rokov od záverečného stanoviska posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA trval podpis zmluvy so zhotoviteľom na výstavbu R3 na Orave, ku ktorému došlo dnes v Tvrdošíne. Pri podpise sa stretli zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti a konzorcia stavebných firiem Hochtief SK, PORR a Hydroekol Dolný Kubín.
Účasťou potvrdili dôležitosť výstavby úseku aj ministri dopravy a výstavby Andrej Doležal a financií Eduarda Hegera a predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová. Zmluvná cena za výstavbu je viac ako 62 miliónov eur.
Takmer 4,5 kilometra dlhý úsek odľahčí mesto Tvrdošín od tranzitnej dopravy, čo prispeje k zvýšeniu bezpečnosti na ceste a k zlepšeniu životných podmienok obyvateľov. Súčasťou úseku bude aj 11 mostov, najdlhší bude mať 248 metrov.
Zároveň bude vybudovaných viac ako 1800 metrov protihlukových stien a ďalšie nové úseky ciest pripadnú mimo hlavnej trasy na križovatkové vetvy (480m) a privádzač (697m). Novým úsekom R3 by malo po jeho uvedení do prevádzky prechádzať 6 500 vozidiel denne, výhľadovo sa ale počíta so zvýšením dopravnej intenzity na takmer 9,5 tisíc vozidiel denne.
Verejné obstarávanie na výstavbu úseku R3 Tvrdošín – Nižná začalo ešte v lete 2017, keďže vedie paralelne s D3, nie je možné financovať ho z eurofondov. O to viac oceňujú predstavitelia kraja podpis zmluvy. Orava roky dopláca na vysoký podiel tranzitnej kamiónovej dopravy vzhľadom na spojnicu s Poľskom:
„Tranzit tak vedie po ceste prvej triedy v blízkosti rodinných domov priamo cez dediny. Kvalitu života obyvateľov znižuje hluk a otrasy, nebezpečné je často aj prechádzanie cez cestu. Orava nepotrebuje vzdušné zámky, Orava nevyhnutne potrebuje obchvaty všetkých dedín. Nepotrebujeme parametre diaľnice, potrebujeme cestu, ktorá odbremení obyvateľov od neznesiteľných podmienok,” doplnila Jurinová.
Minister financií a podpredseda vlády SR Eduard Heger dodal, že úsek je vytúženým pre miestnych: „Táto dlho vytúžená cesta prinesie nielen viac bezpečnosti, ale aj viac pokoja do obydlia ľudí, ktorí dnes trpia preťaženou dopravou, a s tým spojenými kolónami, otrasmi a hlukom. Preto sme sa tu stretli, aby sme tomuto projektu dali zelenú.“
Nový viac ako štvorkilometrový úsek rýchlostnej cesty by mal vodičom začať slúžiť v roku 2023, s prípravnými prácami sa začne v najbližších dňoch. Zmluvná lehota výstavby je 822 dní, teda približne dva a štvrť roka.