Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predstavila v novembri minulého roka svoj plán vybudovať nový Zelený most na Kysuciach. Ten umožní voľne žijúcim zvieratám bezpečnú migráciu na trase, ktorá križuje frekventovanú cestu. V rovnakom čase bola zároveň vyhlásená verejná súťaž na zhotoviteľa ekoduktu, ktorý bude stáť vo Svrčinovci.
Do verejnej súťaže sa prihlásilo celkom šesť stavebných spoločností. Ich ponuky sa budú hodnotiť multikriteriálne, na základe šiestich kritérií. Zelený most bude situovaný v údolí Šlahorovho potoka, medzi kruhovou križovatkou Svrčinovec a odbočkou na miestnu komunikáciu.
Ponuky predložili
Spoločnosť | Cena bez DPH |
---|---|
Metrostav | 10 864 157,51 eur |
Váhostav | 13 595 762,37 eur |
Doprastav | 14 159 892,68 eur |
Strabag | 14 960 643,76 eur |
Porr | 14 979 595,72 eur |
Eurovia | 15 289 779,07 eur |
„Stavba sa bude realizovať podľa podmienok žltého FIDIC-u a práve multikriteriálnym hodnotením chceme zvýšiť kvalitu projektových prác, dosiahnuť čo najvyššiu hodnotu za peniaze. Navrhovaná celková cena uchádzača bude mať váhu 40 %, kvalita tímu odborníkov 15 %, lehota výstavby 15 %, náklady na prevádzku 10 %, obmedzenie prevádzky 10% a čas vypracovania projektovej dokumentácie 10 %,“ uvádza NDS.
Vybudovanie ekoduktu súvisí s nenávratným finančným príspevkom
Výstavba ekoduktu sa stala tiež podmienkou schválenia nenávratného finančného príspevku zo strany Európskej komisie. Podľa NDS by v prípade nerealizovania bolo Slovensko povinné vrátiť finančný príspevok v celkovej výške 285,2 milióna eur.
Projekt za takmer osemnásť miliónov eur bude rozdelený na dva celky, a to ekodukt nad cestou I/11 a ekodukt nad železničnou traťou. Celková šírka priechodu bude 80 metrov. Vďaka ekoduktom, ktoré aktuálne máme na Slovensku, sa na diaľniciach D1 a D2 znížil úhyn zveri o 11,4%.