Nové číslo na ciferníku v Žiline počíta podvaly na Košicko-bohumínskej železnici


Foto: Nové číslo na ciferníku v Žiline počíta podvaly na Košicko-bohumínskej železnici

Ciferník žilinskej balustrády opäť zmenil číslo, nová hodnota 439 400 odkazuje na počet podvalov, ktoré sú súčasťou Košicko-bohumínskej železnice. Tento rok si pripomíname 150. výročie najdlhšieho slovenského železničného úseku. Dňa 8. februára 2021 uplynie stopäťdesiat rokov od otvorenia úseku Český Tešín - Žilina, rovnaké výročie pripadne 8. decembra na úsek Žilina – Poprad.

Hoci Košicko-bohumínska železnica už dnes neexistuje v ucelenej podoby, niektoré jej úseky na území Žilinského kraja sú využívané dodnes - Žilina – Liptovský Mikuláš – Kysak – Košice, Žilina – Mosty u Jablunkova či Bohumín – Čadca v časti na území Českej republiky.

„Náklady výstavby boli celkom 58 237 800 zl, náklady na 1 km trate 179 900 zl. Prevádzka na celej trati sa začala jedným párom zmiešaných vlakov, ktoré vzdialenosť 367 km prekonávali za 13 hodín a 18 minút. Pri začatí prevádzky disponovali KBŽ 32 rušňami, 72 osobnými vozňami, 2 poštovými, 749 nákladnými a 5 pomocnými vozňami. Na odpratávanie snehu slúžilo 5 snehových pluhov. Prevádzku uhorských tratí zabezpečovalo prevádzkové riaditeľstvo v Košiciach, rakúskych tratí zas prevádzkové riaditeľstvo v Českom Těšíne,“ informuje ŽSR na webe.

Ciferník na balustráde v Žiline nahradil pôvodný reliéf partizánov SNP, ktorý sa dnes nachádza na Cintoríne Červenej armády na Bôriku. V minulosti ukazoval napríklad hodnoty nadmorskej výšky vyhliadkovej veže na Dubni, denný počet kilometrov 30 trolejbusov na linkách DPMŽ či výročie vzniku Československa.



 

 

 

 

 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu