Nový vlak Panter má za sebou prvú ostrú jazdu zo Žiliny do Zwardonia


Foto: Nový vlak Panter má za sebou prvú ostrú jazdu zo Žiliny do Zwardonia Foto: ZSSK

Vo feburári tohto roku bola verejnosti za pomoci médií predstavená elektrická jednotka „Panter“ (EJ) z dielne konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich nakúpila v najväčšom tendri v histórii za 160 miliónov eur bez DPH.

Trojčlenná jednotka sa dnes prvýkrát dočkala ostrej prevádzky za účasti predstaviteľov štátu, výrobcov aj ZSSK. Cestujúci v žilinskom a trenčianskom regióne budú využívať až 25 kusov nových vlakov, kratšie z nich o dĺžke 80 metrov s kapacitou 247 miest na sedenie a dlhšie o dĺžke 106 metrov a s kapacitou 343 miest.

Interiér novej jednotky. Zdroj: ZSSK

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal vyjadril potešenie nad tým, že do vozového parku železníc pribudnú nové ekologické elektrické jednotky: 

„Vďaka ktorým budú môcť ľudia cestovať bezpečnejšie a pohodlnejšie. Okrem nových vlakov čaká tento región aj veľká modernizácia železničného uzla Žilina. Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce, či do školy verejnou dopravou. Cestovanie vlakom bude mať podľa mojej mienky v budúcnosti stále väčší význam,” doplnil minister.


Panter má maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Jednotky budú postupne nasadzované v žilinskom i trenčianskom regióne, najmä na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš. Do konca roka dodá výrobca ZSSK ešte najmenej tri ďalšie Pantery.

„Tento tender vôbec nebol jednoduchý. Pre čo najväčšiu transparentnosť sme ho museli po našich predchodcoch vypísať nanovo a všetky procesy urýchliť tak, aby nové vozidlá prišli čo najskôr,“ uviedol vo februári predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. „Tento najväčší tender v histórii sme nakoniec úspešne dotiahli do konca a nové vlaky budú predstavovať obrovský skok vpred v kvalite cestovania v regióne,“ doplnil.

„Tento projekt je pokračovaním úspešnej dlhodobej slovensko-českej spolupráce. Nové elektrické jednotky prinesú zákazníkovi úsporu prevádzkových nákladov a znížené náklady na údržbu. Cestujúci ocenia zvýšený komfort a kultúru cestovania. Zlepšené trakčne vlastnosti vozidla umožnia skrátiť prevádzkové  časy. Pre slovenský priemysel a našu spoločnosť  tento projekt prináša zvýšenie zamestnanosti, zvýšenie odbornej a technickej úrovne. Konkrétne v našej spoločnosti ŽOS Trnava vykonávame vysoko kvalifikované montážne práce vložených vozňov, montáž, oživenie a skúšky celej jednotky v požadovanom rozsahu, následne jednotku odovzdávame zákazníkovi do prevádzky,“ povedal generálny riaditeľ ŽOS Trnava Miloš Kyselica. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: ZSSK