Nezmeškajte dôležité udalosti |
Zapnúť upozornenia
|
Žilinský samosprávny kraj zmení od 1. októbra 2020 výpočet cestovného v prímestských autobusoch, ktorých prevádzku dotuje. Od budúceho mesiaca budú cestujúci platiť namiesto pásiem za prejdené kilometre. Systém prinesie viac spravodlivosti, keďže po novom každý zaplatí iba toľko, koľko precestuje.
Cestujúcich v regióne čaká niekoľko ďalších zmien - Žilinská župa chce postupne naučiť ľudí využívať dopravné karty, ktoré sú rýchlejšie pri nastupovaní a bezpečnejšie, obzvlášť v aktuálnej epidemickej situácii. Cieľom zmeny tarify je preto aj výraznejšia zľava pri dopravných kartách.
Kým pri pôvodnej cenotvorbe je platba dopravnou kartou oproti platbe hotovosťou zvýhodnená v priemere o 11,8 %, po zavedení novej tarify stúpne rozdiel 21,2 % v prospech platby kartou. Už od stredy si celý týždeň môžu cestujúci vybaviť dopravné karty na predajných miestach bezplatne v rámci Európskeho týždňa mobility:
„Aj tento rok sa zapájame do Európskeho týždňa mobility, v rámci ktorého umožníme cestujúcim vybaviť si dopravnú kartu na prímestské autobusy bezplatne,“ doplnila predsedníčka kraja Erika Jurinová. Cestujúci si ich budú môcť zaobstarať v zákazníckych centrách u dopravcov od 16. do 23. septembra.
Pri prestupe doplatíte len ďalšie kilometre bez základnej sadzby
Novinkou, ktorá prinesie cestujúcim úľavu a zlepší komfort pri cestovaní, je zavedenie prestupných cestovných lístkov. Tie doteraz v prímestskej autobusovej doprave v Žilinskom kraji chýbali.
Od budúceho mesiaca sa bude dať do 30 minút prestúpiť bez toho, aby cestujúci musel znovu platiť základnú sadzbu cestovného lístka. Uhradí len prejdené kilometre. V prvej fáze budú prestupné lístky platné pri platbe dopravnou kartou, neskôr sa rozšíria aj na cestujúcich platiacich v hotovosti.
Zľavy pomôžu cestujúcim seniorom od 62 do 70 rokov, ktorí doposiaľ platili plné cestovné a zľavu mali len v časovo obmedzených úsekoch - po 16. hodine cez pracovné dni a počas víkendov či štátnych sviatkov:
„Po novom bude zľavnené cestovné platiť pre všetky osoby v dôchodkovom veku rovnako a bez obmedzení. Taktiež pristupujme k zjednoteniu zliav pre zdravotne ťažko postihnutých a tiež ich sprievodcov,“ dodala županka.
Zmenou tarify niektorým cestujúcim stúpnu náklady, iným klesnú. Nižšie ceny potešia tých, ktorí využívajú prímestskú dopravu na veľmi krátke vzdialenosti a na cesty dlhšie ako 25 kilometrov. Približne štyri pätiny cestujúcich využívajú autobusy na vzdialenosť do 20 kilometrov.
Pri nich bude výhodnosť alebo nevýhodnosť nového systému závisieť od toho, v akom pásme sa pohybovali, a či budú využívať dopravnú kartu alebo platiť v hotovosti.
Župa naposledy menila tarifu v roku 2012, odvtedy výrazne stúpli náklady aj mzdy obyvateľov. V modelovom príklade by mal cestujúci, ktorý jazdí prímestskými spojmi dvakrát denne počas pracovných dní za plnú sumu, zaplatiť najviac o približne 5 eur mesačne viac.
Kraj sa pripravuje na integráciu dopravy
Podľa Jurinovej je za zmenou najmä príprava na postupnú integráciu dopravy v kraji, jej súčasťou v prvej fáze by mala byť MHD v Žiline či vlaková doprava. Neskôr by sa cestujúci mohli dočkať zonácie, časových lístkov alebo možnosti platby platobnými kartami a mobilom:
„Naším cieľom určite nie je zvyšovať cestovné. Meníme systém, zmena tarify z pásmovej na kilometrickú a novinka v podobe prestupného lístka sú krokmi, ktoré súvisia s prípravou na spustenie integrovanej dopravy v Žilinskom kraji. Týmito zmenami chceme dosiahnuť väčšiu spravodlivosť, prehľadnosť, jednoduchosť a priniesť vyššie zľavy,“ uzavrela županka.
V súvislosti s integráciou pripravuje ŽSK aj optimalizáciu cestovných poriadkov, ktorých cieľom je zavedenie taktovej dopravy, a to najmä v dopravnej špičke a rovnomernejší systém obsluhy územia ŽSK verejnou osobnou dopravou a nadväznosť jednotlivých druhov verejnej osobnej dopravy - autobusovej, železničnej aj MHD.