Mesiac zdieľaných kolobežiek v Žiline: Pozitívne aj negatívne skúsenosti, priemerná jazda 15 minút


Foto: Mesiac zdieľaných kolobežiek v Žiline: Pozitívne aj negatívne skúsenosti, priemerná jazda 15 minút

V júli priniesla do Žiliny spoločnosť Bolt zdieľané elektrické kolobežky, ktoré sú popri bikesharingu ďalšou alternatívou k osobnej motorovej doprave. V meste bolo umiestnených 146 e-kolobežiek s maximálnou rýchlosťou 20 kilometrov za hodinu. Pre bezpečnosť sa ale spoločnosť dohodla s mestom na znížení rýchlosti v historickom centre.

Zónu ulíc Antona Bernoláka a Bulvár, Mariánske námestie s okolitými ulicami, Sad SNP a Národná ulica, tak prejdete na elektrokolobežke len polovičnou rýchlosťou. Žilina je po Bratislave, Košiciach a Prešove štvrtým mestom, kde boli zdieľané kolobežky spustené.

Regionálny manažér spoločnosti Bolt pre strednú a východnú Európu Roman Sysel hovorí, že za prvé týždne prevádzky sú počty jázd uspokojivé:

„Presné čísla nemôžeme v túto chvíľu zdieľať, avšak zatiaľ sme s výsledkami spokojní a dá sa povedať, že priemerný čas strávený na kolobežke je podobný ako v ostatných mestách na Slovensku, teda okolo 15 minút.“ 

Dva tábory skúseností 

Skúsenosti našich čitateľov sú rozdelené takmer na polovicu na pozitívne a negatívne. V ankete na Facebooku hlasovalo 1 200 z nich, 51 percent má negatívne skúsenosti, zvyšných 49 pozitívne.

Ladislav oceňuje možnosť ich využitia najmä počas dopravných špičiek: „Pridrahé, ale aj tak som dnes vyskúšal. V prípade, keď nejde MHD, alebo ak sú zápchy, je to dobrý spôsob, ako sa rýchlo dostať na druhý koniec mesta. Ale uvítal by som konkurenciu od ANTIKu,“ dodal čitateľ, ktorého doplnil Ján:

„Pre mňa je to najlepšie riešenie, keď idem z práce večer domov, respektíve v noci, a kým príde taxík alebo nájdem voľného “bolťáka”, tak som aj doma. A za polovicu, ak nie tretinu. Ale na dennodenné chodenie to asi nie je len po finančnej stránke.“ 


Negatívne skúsenosti sa týkajú najmä spôsobu využívania, kedy kolobežky neraz nesú dve osoby. Zo skúseností čitateľov sú známe aj prípady, kedy ich riadia mladiství ľudia alebo tí pod vplyvom alkoholu.

Ďalšia výtka súvisí s nedostatkom cykloinfraštruktúry, ktorú by mohli kolobežkári využívať. Počet elektrokolobežiek rastie v Žiline dlhodobo. V uliciach sa objavovali aj pred príchodom zdieľanej služby.:

„Srdce mi trieska od ľaku, keď mi spoza chrbta presvištia po chodníku, podobne podobne bicykle. Možno by sa mali nejako nastaviť pravidlá prevádzky. Už je týchto situácii trochu moc,“ dodáva Anna, ktorú dopĺňa Daja: „Niektorí kolobežkári si myslia, že nikto iný nie je na chodníku, len oni.“ 

Cena za používanie je 50 centov za odomknutie a 10 centov za každú minútu, ak by ste na kolobežke jazdili celý deň, cena nebude nikdy vyššia ako 25 eur. Výdrž na jedno nabitie je na úrovni dojazdu približne 40 kilometrov. Podľa regionálneho manažéra Sysla je v hre aj pridanie ďalších kusov k aktuálnym 146. 

Záležať bude na využívaní zo strany Žilinčanov: „Počet kolobežiek je možné meniť podľa momentálneho záujmu užívateľov o túto službu. Ak sa bude záujem stále zvyšovať, je možné, že budeme kolobežky do mesta úmerne pridávať tak, aby sme uspokojili všetkých našich užívateľov,“ uzavrel Roman Sysel.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu