Manuál pre reklamy v centre Žiliny ukazuje vhodné i nevhodné príklady


Foto: Manuál pre reklamy v centre Žiliny ukazuje vhodné i nevhodné príklady

Začiatkom týždňa predstavila žilinská radnica v spolupráci s jeho autormi Manuál reklamy Mestskej pamiatkovej rezervácie (MPR) Žilina, ktorý bol sfinalizovaný minulý rok, od 1. septembra dopĺňa platný dokument Zásad pamiatkovej starostlivosti. Jeho cieľom je znížiť nadmernú koncentráciu vizuálnej reklamy na 21 uliciach v historickom centre mesta.

Autori chápu potrebu reklamy zo strany prevádzok v srdci Žiliny a akceptujú jej existenciu, no nadmerné užívanie reklamných stavieb a zariadení má negatívny vplyv na kvalitu verejného priestranstva a v konečnom dôsledku aj pre samotné prevádzky:

„Hlavným cieľom manuálu je usmerniť vlastníkov, správcov, resp. nájomcov objektov a priestorov v Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina a dať im základné a pamiatkovou ochranou akceptovateľné pravidlá pri realizácii budúcej reklamy. Okrem iného ponúka inšpirácie, poukazuje na vhodné i nevhodné príklady z  praxe a  zároveň približuje celý proces povoľovania zo strany dotknutých inštitúcií,“ spresňuje ciele manuál.

Jeho súčasťou sú aj nevhodné príklady - kým čitateľné nadpisy prevádzok ako informačné prvky sú vo väčšine prípadov akceptovateľné, cieľom je vytlačiť napríklad reklamu, ktorá poskytuje ďalšie orientačné informácie či reklamy propagujúce produkty mimo prevádzkarne.

Súťaž o najintenzívnejšie vizuály by mala skončiť

Nežiadúca je aj reklama osadená mimo objekt, v ktorom sa prevádzka nachádza. Častým problémom býva nejednotná vizuálna propagácia v rámci jednej budovy a tiež násobné využívanie reklamy k jednej prevádzke:


„Najčastejší negatívny jav v Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina je duplicita reklamy, kde konkurenčný boj medzi prevádzkarňami – v rovine vizuálnej – prinúti prevádzkara použiť neraz aj 7 označení jednej a tej istej prevádzkarne s využitím všetkých možných typov reklamných zariadení,“ dodávajú autori manuálu s tým, že práve zadefinovanie jasných pravidiel by pomohlo znížiť duplicitné reklamy a šetriť peniaze samotným prevádzkarom.

Princíp “čím viac, tým lepšie” by mali nahradiť jednotné pravidlá. Zdroj: www.zilina.sk


Nadmerný vizuálny smog spôsobujú aj staré a neaktuálne reklamy, polepy na sklách, samostatne stojace reklamné zariadenia vrátane takzvaných “áčiek” či reklamy s vysokou svetelnosťou, ktoré v noci pretvárajú večerný obraz Žiliny.

Podľa navrhovaných regulatívov by sa v historickom centre nemali vyskytovať reklamy, ktoré prekrývajú architektonickú kompozíciu fasády vrátane jej detailov alebo také, ktoré sú nad úrovňou parteru. Zároveň by z mesta postupom času mali zmiznúť billboardy a reklamné plachty:

„Platí úplný zákaz strednoplošných (3 m2 – 20 m2) a veľkoplošných (nad 20 m2) reklamných stavieb a reklamných zariadení, výnimkou sú dočasné informačné a  propagačné zariadenia slúžiace na propagáciu spoločenského, športového, kultúrneho a podobného podujatia (samozrejme, po posúdení a schválení Krajským pamiatkovým úradom Žilina,“ spresňuje manuál.

Už v pondelok 22. júna 2020 o 16.00 hod. prebehne v Rosenfeldovom paláci v Žiline workshop, na ktorom bude prezentovaný manuál.

Manuál definuje aj prípustné typy a rozmery výstrčí. Zdroj: zilina.sk


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu