Mesto Žilina pripravuje kompletnú modernizáciu trolejbusovej infraštruktúry vrátane trolejového vedenia. Informácia bola zverejnená na úradnej tabuli. Dôvodom je zastaranie a opotrebenie existujúceho trakčného vedenia, ktoré bolo budované ešte v rokoch 1992 až 2004. Vďaka obnove sa výrazne zlepší technický stav, zrýchli dráha a tak skráti prepravný čas.
Samospráva má tiež v pláne vybudovať nové trolejbusové trate a obratiská, čo prispeje k rozšíreniu služieb verejnej hromadnej dopravy v meste a mestských častiach. Očakávaný prínos projektu je predovšetkým zastavenie úbytku cestujúcich, zlepšenie kvality a zvýšenie atraktivity mestskej hromadnej dopravy.
Zrekonštruované trakčné vedenia prispejú k zníženiu počtu porúch, nižším prevádzkovým nákladom a nižšiemu hluku oproti súčasnosti. Trolejbusová dráha v Žiline má dĺžku viac ako 27 kilometrov, jej viaceré časti vykazujú rôzne stupne opotrebenia a technických nedostatkov. Údržba každoročne vyžaduje čoraz viac finančných prostriedkov.
Dopravný podnik mesta Žiliny eviduje aj problémy s obratiskami a križovatkami. Najväčšie komplikácie s priestorovým riešením sú na ulici Matice Slovenskej, kde dochádza ku kolíziám pri obchádzaní vozidiel. V križovatke ulíc Priemyselná - Závodská nie je možné odbočenie trolejbusov, tie musia prechádzať viac ako kilometrovou obchádzkou cez Rondel.
Projekt počíta s dobudovaním trate zo sídliska Hájik smerom na ulicu Kvačalova, či doplnením trakčného vedenia na ulici Veľká Okružná smer Hálkova a taktiež na ulici Centrálna smer pod Hájom. Celková dĺžka nových tratí sa odhaduje na približne dva kilometre.
Do modernizácie spadajú aj tri trakčné meniarne (Veľká Okružná, Bajzova, Závodie), kde bude realizovaná kompletná výmena technológie. Počas prác a odstávok elektriny sa budú dráhy dočasne napájať z pojazdnej meniarne, ktorú následne dopravný podnik využije na dobíjanie parciálnych trolejbusov.
V rámci modernizácie prestavajú niekoľko obratísk, zastávok a križovatiek
Kompletne prebudované budú obratiská Kvačalova a Fatranská. Na uliciach Matice Slovenskej, Cyrila a Metoda a Hlinská sa zrealizujú úpravy, ktoré umožnia predbiehanie trolejbusov a bezpečné odstavenie vozidiel. Obratisko Stodolova sa stavebne rozšíri o pruhy umožňujúce obchádzanie.
Mesto Žilina okrem modernizácie trakčného vedenia plánuje aj výstavbu a modernizáciu údržbovej základne trolejbusov. V súlade so stratégiou mesta a dopravného podniku je navrhnuté združenie dvoch súčasných vozovní - Kvačalova a Košická, pričom vozovňa Košická bude zrušená.
Modernizácia Vozovne Kvačalova zahŕňa:
Hovorca mesta Žilina Vladimír Miškovčík potvrdil, že v súčasnosti má riadiaci orgán Ministerstva dopravy a výstavby SR stanovenú alokáciu finančných prostriedkov na financovanie projektových dokumentácií a rovnako mesto Žilina má vyčlenené finančné prostriedky na spolufinancovanie.
„Projekty sú rozdelené do dvoch fáz. V prvej sa bude financovať projektová dokumentácia v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, budú spolufinancované zo zdrojov Európskej únie, štátneho rozpočtu a mesta Žilina. Druhá fáza je samotná realizácia projektov - stavebné práce, ktorá je plánovaná až v novom programovom období 2021 – 2027,“ spresnil Miškovčík.