V piatok 12. júna bol v Žiline predstavený Manuál reklamy Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina (MPR), ktorého úlohou je stanovenie základných regulatívov a princípov tvorby nových reklamných zariadení a reklamných stavieb, ako aj úprava súčasných nevyhovujúcich reklám.
Téma stanovania princípov reklamy v žilinskej MPR je živá už od roku 2015, kedy sa uskutočnil prvý týždňový workshop o reklamnom smogu organizovaný Oblastnou organizáciou cestového ruchu Malá Fatra. Následne v roku 2016 bol výstup z workshopu prezentovaný na stretnutí s majiteľmi budov v MPR, kde mali možnosť materiál pripomienkovať.
„Ak sa Žilina chce stať moderným mestom s príjemným prostredím historického centra, musí sa aktívne zaujímať aj o celkový vzhľad verejného priestoru. Manuál reklamy mestskej pamiatkovej rezervácie je cestou, ktorá pomôže zvýšiť atraktivitu mesta, nielen pre obyvateľov, ale aj turistov,“ povedala Ingrid Dolníková, iniciátorka workshopu a vedúca odboru kultúry, športu, cestovného ruchu a miestneho rozvoja na Mestskom úrade v Žiline.
Na týchto základoch neskôr vznikol odborno-metodický dokument v podobe manuálu
Na príprave dokumentu, ktorý sa podarilo dopracovať až v rokoch 2018 - 2019, sa podieľal Krajský pamiatkový úrad Žilina a mesto Žilina v spolupráci s odborníkmi z externého prostredia. V súčasnosti je manuál od 1. septembra minulého roka platným doplnkom Zásad pamiatkovej starostlivosti pre MPR Žilina.
„Manuál je kľúčovým dokumentom, v zmysle ktorého Krajský pamiatkový úrad Žilina ako prvostupňový orgán štátnej správy na úseku ochrany pamiatkového fondu rozhoduje vo veci realizácie a podoby reklám na území Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina,“ vysvetlil Miloš Dudáš, riaditeľ Krajského pamiatkového úradu Žilina.
Regulatív v oblasti reklamy je platný pre všetkých 21 ulíc v MPR Žilina:
„Hlavným cieľom manuálu je pomôcť vlastníkom, správcom či nájomcom objektov a priestorov v Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina pri realizácii budúcej reklamy. Okrem iného ponúka inšpirácie, poukazuje na vhodné i nevhodné príklady z praxe a zároveň približuje celý proces povoľovania zo strany dotknutých inštitúcií,“ podotkla autorka manuálu, architektka Lucia Streďanská.
Manuál je určený všetkým aktérom, ktorí aktívne využívajú reklamu, vstupujú do procesu jej tvorby a realizácie, ktorí ju povoľujú či akýmkoľvek spôsobom ovplyvňujú vizuálnu podobu MPR a s ňou súvisiaci verejný priestor. Sú to predovšetkým majitelia budov, nájomcovia, investori, ktorí zadávajú požiadavky na osadenie novej reklamy, následne grafickí dizajnéri návrhu reklamy a jej realizátori, čo sú najčastejšie reklamné agentúry.
„Našou snahou je, aby sa manuál stal najmä inšpiračným dokumentom, nielen regulačným. Je teda v neposlednom rade určený aj širokej verejnosti ako informatívny a vzdelávací materiál. Práve občania mesta sú dennodennými užívateľmi verejného priestoru, pričom sa významným spôsobom spolupodieľajú na jeho finálnej podobe,“ dodala Streďanská.
Manuál reklamy je k dispozícii na stránkach mesta Žilina. Skrátená verzia vo forme brožúry je v tlačenej podobe prístupná na Mestskom úrade v Žiline, ako aj na Krajskom pamiatkovom úrade v Žiline. Pre všetkých, ktorí sa chcú o téme dozvedieť viac, je pripravený workshop v pondelok 22. júna o 16.00 hod. v Rosenfeldovom paláci v Žiline.