„Štartové pole bolo silné, na okruhu mohlo byť 7 tisíc fanúšikov,“ spomína účastník rally na rondli


Foto: „Štartové pole bolo silné, na okruhu mohlo byť 7 tisíc fanúšikov,“ spomína účastník rally na rondli Foto: archív P.G.

poPred niekoľkými dňami sme zverejnili video zachytávajúce rally v Žiline, ktoré v deväťdesiatych rokoch viedlo aj cez známu estakádnu križovatku rondel.

Jedným z účastníkov výnimočného ročníka, počas ktorého trať viedla touto mestskou skúškou, bol aj Žilinčan Peter Gavlák. Na poloprofesionálnej úrovni jazdí rally dodnes, v rozhovore zaspomínal na preteky, ktoré boli zároveň jeho premiérou v tomto športe.

- Na čom ste absolvoval rally v Žiline a v akej pozícii?

Bola to moja prvá rally v živote. Absolvoval som ju ako predjazdec na Škode 130L, táto pozícia predjazdca je povinná pri každom rally.

- Kadiaľ viedla trať pretekov?

Súťaž mala štart v centre Žiliny, a následné rýchlostné skúšky sa konali po okolitých obciach. Bánová, Brezany, Dlhé Pole, Veľké Rovné, Rosina, Trnové či Stráňavy. V druhej etape sa ťahala súťaž až do Púchova. Bola to náročná súťaž. Najpamätnejší však bol mestský okruh, kulisa divákov na tejto rýchlostnej skúške bola na vtedajšiu dobu fantastická.

- Ako bol do trasy zapojený Rondel?

Presne to bola tá spomínaná mestská skúška. Ak si dobre pamätám, štartovalo sa v smere od Rajca, niekde v úseku kde je dnes semafor na Rajeckej ceste. Po asi troch okruhoch sa končilo v smere z rondla na Závodie.

- Opakovali sa ročníky rally v Žiline so zapojením mesta?

Žiaľ, bol to 4. ročník rally v Žiline, a doposiaľ aj posledný. Vo formáte s rondlom sa išiel iba v roku 1995.

- Boli preteky skôr o zábave, alebo išlo o dosahovanie výsledkov?

Motoristický šport spája všetko dokopy. Súťažní jazdci podávajú čo najlepší výkon, aby dosiahli čo najlepší výsledok, diváci sledujú jednak súťažnú techniku (teda jednotlivé značky vozidiel) v akcii, a jednak prahnú aj po zážitkoch, ktoré jazdci svojim nasadením predvádzajú.

Je to taký adrenalín s „parfémom“ spáleného benzínu a pneumatík. Fanúšikovia vedia presne o čom hovorím. V spomínanom ročníku tu štartovala celá plejáda výborných jazdcov vrátane tých zo zahraničia. Konkrétne tu štartoval rakúsky “majstrák”, čo bolo na tú dobu tiež výnimočné. Ak ma pamäť neklame, tak nikde inde rakúsky pretekári neštartovali v takom hojnom počte.

- Spomeniete si ešte, aké boli podmienky pre jazdcov a spolujazdcov?

Súťaž bola vypísaná ako Majstrovstvá SR, Rakúska a Alpe Adria Rally Cup-u. Podľa dostupných informácií v archívoch bolo prihlásených cez 60 posádok v rôznych súťažných triedach.


- Technická vybavenosť a vyspelosť automobilov v tom čase bola na odlišnej úrovni v porovnaní s dneškom, čo boli najväčšie výzvy a ťažkosti pre jazdiace tímy?

Myslím, že na tú dobu tu štartovalo celkom silné štartové pole aj čo sa týka techniky. Ford Escort RS Cosworth, Toyota Celica GT- Four, Lancia Delta HF Integrále, Audi S2. Dnes sú to už rally veterány, ale v tej dobe to bola svetová špička. Ešte dnes je na ne krásny pohľad pri historických pretekoch.

Súčasné súťažné vozidlá sú, samozrejme, konštruované a vyvíjané pre dnešnú dobu. Pri zostavovaní vozidiel sa využívajú tie najnovšie poznatky z oblasti automobilov, ktoré sa aplikujú v súťažných vozidlách.

Každá značka chce predsa postaviť čo najrýchlejší, najspoľahlivejší model. Je to ich komunikácia s fanúšikmi a potenciálnymi majiteľmi značiek. Vývoj pokračuje stále dopredu.

- Tešili sa v tej dobe obdobné podujatia popularite ľudí?

Určite boli vtedy populárne a priazni verejnosti sa tešia aj dnes. Je to ako v každom športe - fanúšikov je veľké množstvo, aj keď to na súťaži možno tak nevyzerá, lebo sú rozmiestnení po jednotlivých rýchlostných skúškach. Každý si nájde svoj zaujímavý úsek, kde chce sledovať prejazdy posádok.

Myslím, že motoristický šport má celkom slušnú komunitu fanúšikov. Ťažko odhadnúť počet fanúšikov na rally v Žiline, ale myslím, že na okruhu ich mohlo byť aj okolo 5 až 7 tisíc.

- Organizujú sa na Slovensku ešte preteky, v ktorých sa jazdí aj rally cez mesto či obec?

Dnešný trend u našich, ale aj zahraničných organizátorov, je zaraďovať tzv. mestskú rýchlostnú skúšku ako úvodný test. Fanúšikovia tak majú všetky súťažné posádky na jednom mieste a je to fantastická kulisa. Rýchlostné skúšky potom prechádzajú cez veľký počet okolitých obcí.

Postaviť dnes trať bez prejazdov cez obce je jednoducho nemožné. Aj počas spomínanej súťaže sme štartovali v Bánovej, prechádzali obcou Brezany a končili nad obcou Lietava. Menšie či väčšie obce a mestá sú súčasťou rýchlostných testov, aj keby len okrajovo.

Je to, samozrejme, uzavretá trať, ktorá je zabezpečená a vyhradená v určitý čas len pre absolvovanie súťaže. Preteky sa organizujú na Slovensku pravidelne v Poprade, Košiciach či Trebišove, aj keď z roka na rok to majú usporiadateľa ťažšie.

- Jazdíte dodnes?

S menšou prestávkou stále jazdím, prevažne Majstrovstvá SR v rally. Dá sa povedať, že poloprofesionálne. Neživí ma to, ale tím, ktorého som súčasťou, je na profesionálnej úrovni a taktiež každý jazdec musí mať súťažnú licenciu, pokiaľ chce štartovať v medzinárodných súťažiach.

Pre tento rok budeme mať v PSR rally team-e k dispozícii súťažné vozidlo ŠKODA Fábia R5 Evo. Je to posledná špecifikácia súťažného vozidla tejto značky. Dúfame, že sa už dosť skrátená sezóna konečne v auguste rozbehne. Máme v pláne absolvovať súťaže Rally Rzeszovwski 06. – 08. augusta, Rally Košice 16.-18. októbra a Rallye Tatry, kde zatiaľ termín nepoznáme.

ŠKODA Fábia R5 Evo. Zdroj: archív P.G.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu