Cestári v Žiline: Realizujeme vysprávky najhorších úsekov na základe objednávok mesta


Foto: Cestári v Žiline: Realizujeme vysprávky najhorších úsekov na základe objednávok mesta

Počas uplynulého týždňa sme informovali o začatí vyspravovania výtlkov na vybraných úsekoch v Žiline, ktoré za sumu 40 660 eur vrátane DPH realizuje externá zmluvná spoločnosť Žilinské komunikácie, a.s. Krátko po realizácii prvých úsekov však opravy vyvolali u časti motoristov nevôľu, nespokojnosť adresovali predovšetkým zazmluvnenej spoločnosti.

Hovorca mesta Žilina Vladimír Miškovčík potvrdil, že mesto neprevezme práce, ktoré by boli nekvalitne vykonané. Ako vysvetľuje zástupca spoločnosti Žilinské komunikácie, časť sťažností je neopodstatnených a vychádza z mylných predstáv. Cestári dodávajú služby na základe objednávok zo strany mesta, práve tie určujú rozsah opravy spolu s finančnou alokáciou.

Príkladom je podľa neho oprava kanalového vpustu na Solinkách, ktorá bola pôvodne objednaná ako vysprávka výtlku. Úprava výšky kanálových vpustí sa pohybuje v odlišnej cenovej relácii a ak je vpusť nefunkčná, napríklad zavinením občanov a firiem, ktorí do kanalizácií vylievajú stavebný odpad a následného prerušenie kanalizácie, náklady sa opäť navýšia.

Oprava výtlku stojí približne 23 eur za meter štvorcová, výšková úprava 150 a rekonštrukcia rádovo 1500 eur. Často z výškovej úpravy vznikne rekonštrukcia, pretože je rozbitý podklad. Realizácia vpustu na Solinkách je nad rámec pôvodnej objednávky a jedná sa práve o celkovú rekonštrukciu,“ vysvetľuje Ivo Dopita, predseda dozornej rady spoločnosti Žilinské komunikácie a.s.


Súčasný spôsob opráv, kedy mesto sanuje najhoršie úseky opravou jednotlivých výtlkov, považuje s ohľadom na finančné možnosti za z núdze cnosť. Pri pri sieťových rozpadoch často vznikne výtlk, pričom sa nerieši celý rozpad ale len hlbší výtlk.

Aj tu naráža oprava ciest na vyčlenené peniaze. Samosprávy dostali od predošlej vlády ku koncu volebného obdobia do správy aj zimnú údržbu bez kompenzácie zdrojov zo strany štátu, čo zvyšuje finančné nároky na údržbu ciest. Ďalšia kritika cestárov sa týka zvlnenia vykonaných opravených výtlkov, no tie podľa normy musia kopírovať okolitú vozovku:

„To, aká časť cesty a ako sa opraví, určuje mesto, s ohľadom na financie a poškodenie vozovky. Niekde by to chcelo opraviť celú ulicu z dôvodu okolitých nerovností. Norma hovorí, aká má byť rovinatosť, no oprava musí nadväzovať aj  na okolitý terén. Snažíme sa to vykonávať čo možno najlepšie, no nie vždy sa to podarí. Niekedy ku koncu fúry je už zmes chladnejšia, niekedy pracovník neodhadne množstvo materiálu, ale sám chodím po meste a toto nie je ten najväčší problém čo sa týka ciest,“ uzatvára Dopita zo Žilinských komunikácií.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu