Mesto Žilina zavádza blacklist podnikateľov, z verejných obstarávaní ich ponuky vylúčia


Foto: Mesto Žilina zavádza blacklist podnikateľov, z verejných obstarávaní ich ponuky vylúčia Foto: ilustračné

V snahe zefektívniť proces verejného obstarávania a zaistenia kvalitného plnenia zmlúv spolu s dodávateľsko-odberateľskými vzťahmi zavádza Mestský úrad Žilina zoznamy súkromných subjektov, s ktorými má negatívne skúsenosti.

a prvom zverejnenom blackliste je dnes 15 spoločností, ich ponuky budú automaticky vylúčené z verejných obstarávaní.  

Okrem tohto verejného dokumentu disponuje mesto aj interným dokumentom, ten eviduje uchádzačov o zákazky, ktorí v minulosti poskytli nekvalitné služby. Oba zoznamy bude samospráva aktualizovať vždy k poslednému dňu štvrťroka. 

Nespoľahliví dodávatelia budú pod vyššou kontrolou

V uvedenom neverejnom zozname sú zaradení uchádzači, ktorí napríklad nedodržali časové harmonogramy stavebných prác alebo termíny plnenia na jednotlivé služby a dodanie tovarov. Ak službu dodali, nebola v požadovanej kvalite alebo stavby odovzdali s výrazným podielom nedorobkov.

V prípade, ak je uchádzač o verejné zákazky mesta vedený v registri osôb so zákazom účasti na obstarávaniach a predloží ponuku, bude z procesu verejného obstarávania vylúčený. 

V prípade, ak bude s ponukou úspešný uchádzač, ktorý je vedený na neverejnom zozname súkromných spoločností, ktoré v minulosti dodali mestu nekvalitné práce alebo služby, mesto zváži uzavretie zmluvného vzťahu s takýmto subjektom. V prípade, ak bude zmluva podpísaná, samospráva náležite dohliadne na jej zodpovedné plnenie. 

„K vytvoreniu oboch dokumentov nás viedli dôvody, aby sme ochránili využitie verejných prostriedkov a postarali sa o kvalitné plnenie prác a služieb vysúťažených vo verejnom obstarávaní. Nie je férové, keď sa o zákazky mesta uchádzajú subjekty, ktoré dlhodobo zneužívajú dôveru samosprávy a porušujú zmluvné vzťahy. Po tom, ako sa nám vďaka celkovej elektronizácii procesov verejného obstarávania podarilo v minulom roku ušetriť 1,2 mil. eur je uvedený krok jedným z ďalších opatrení, ktoré urobia verejné obstarávanie v meste Žilina ešte viac transparentným a efektívnym,“ podotkol primátor Peter Fiabáne. 


Viac než polovica obstarávaní bola na služby

V minulom roku Žilina realizovala celkom 249 verejných obstarávaní, pri ktorých bola predpokladaná hodnota zákaziek vyčíslená na vyše 7,2 mil. eur. Elektronické procesy znížili túto sumu na približne 6 mil. eur. Najčastejšie sa obstarávali služby (54 %), tovary (25 %) a stavebné práce (21 %).

Žilinská samospráva pred rokom úspešne spustila aj systém informovania podnikateľských subjektov o vyhlásení jednotlivých zákaziek s nízkou hodnotou, ktoré je povinné mesto realizovať v zmysle zákona o verejnom obstarávaní.

Súkromné spoločnosti, subjekty a jednotlivci, ktorí chcú spolupracovať pri mestských zákazkách a byť informovaní o výzvach na predloženie ponuky, majú aj tento rok možnosť registrovať sa do databázy elektronicky. Stačí svoju registráciu poslať na e-mail roman.osika@zilina.sk 

Žiadosť musí obsahovať obchodné meno, sídlo, IČO, rozsah záujmu, presnú e-mailovú adresu na zasielanie notifikácií s výzvami na predloženie ponuky. Následne, pri vyhlasovaní zákaziek s nízkou hodnotou, príde registrovaným firmám elektronická notifikácia spolu s výzvou na verejné obstarávanie na uskutočnenie prác.

Potencionálnych dodávateľov bude mesto oslovovať podľa typu zákazky, podľa povahy prác a podľa ďalších podmienok. K dnešnému dňu sa do databázy mestského úradu prihlásilo 95 záujemcov. 

Register osôb so zákazom účasti vo verejných obstarávaniach na základe právomoci Úradu pre verejné obstarávanie 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: TS Mesto Žilina