Počet cestujúcich v žilinskej MHD klesol na pätinu, obmedzená je aj ponuka spojov


Foto: Počet cestujúcich v žilinskej MHD klesol na pätinu, obmedzená je aj ponuka spojov

Výrazný výpadok počtu cestujúcich a tržieb pociťuje aj Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ), v aktuálnej situácii prepraví približne pätinu pasažierov oproti obdobiu pred vypuknutím epidémie koronavírusu. Počet prepravených cestujúcich podľa slov riaditeľa DPMŽ Jána Barienčíka klesal postupne s rozhodnutiami krízových štábov a so zavedenými opatreniami vlády:

„V období pred vyhlásením mimoriadnych opatrení, napríklad v 10. kalendárnom týždni, sme počas pracovného dňa prepravili takmer 40 tisíc cestujúcich. V nasledujúcom týždni, keď sa postupne začali prijímať opatrenia na Žilinskej univerzite, klesol tento počet o 10 tisíc cestujúcich. Koncom týždňa, keď už boli zatvorené aj všetky stredné a základné školy, bol celkový počet prepravených cestujúcich na úrovni 16 tisíc cestujúcich za deň. V nasledujúcich dvoch týždňoch, keď už naplno platili opatrenia vlády, sa počet prepravených cestujúcich ustálil na sume približne 7 600 za deň,“ spresnil riaditeľ s tým, že aktuálny pokles je na úrovni viac ako 80 percent. 

Žilinský dopravný podnik prešiel po dohode s mestom ako objednávateľom na prázdninový režim prevádzky. Ten síce znamená nižšiu frekvenciu aj ponuku spojov, no oproti víkendovému režimu, ku ktorému pristúpili niektoré iné mestá, je stále kompromisom medzi dostupnosťou služieb a bezpečným prevádzkovaním vozidiel:


„Víkendový režim by z dlhodobejšieho hľadiska mal zásadne negatívny vplyv na zamestnanosť vodičov. A po zmene situácie by sa dopravca len z veľkými problémami dostával do štandardného režimu. Výrazne by sa obmedzila ponuka spojov a niektoré linky by dokonca vo víkendovom režime nepremávali (1,16,20,26), hoci sú v niektorých priemyselných zónach zachované veľkoobchodné prevádzky, resp. vybrané firmy ďalej fungujú. Prázdninový režim so svojou ponukou spojov a intervalom zabezpečí, že cestujúci sa „rozložia“ do viacerých vozidiel a nemusia sa koncentrovať do jedného konkrétneho vozidla, kde by nebol zabezpečený dostatočný odstup medzi cestujúcimi,“ spresňuje dôvody pre rozhodnutie o prechode na stredne intenzívny režim Barienčík.

Keďže tržby sú priamo úmerné počtu prepravených cestujúcich, očakáva dopravný podnik ich výrazný výpadok. Za mesiac marec eviduje DPMŽ dodatočné zníženie tržieb o viac ako 100 tisíc eur, v nasledujúcich mesiacoch môže ísť až o dvojnásobok. Pre znížený dopyt po hromadnej doprave v aktuálnej situácii vedenie podniku neuvažuje o pridaní spojov.

V dnešnom nastavení sú linky stratové, no ich potrebu dopravca vníma: „Vo verejnom záujme musíme zachovať primeranú a dostatočnú  dopravnú obslužnosť celého mesta aj v tejto krízovej situácii. Dopravný podnik má na prvom mieste ochranu zdravia našich zamestnancov a zdravia cestujúcich. Prijímame všetky odporúčania, tak ako to odporúčajú krízové štáby. Zároveň ale prijímame tieto opatrenia ešte prísnejšie, najmä čo sa týka dezinfekcie vozidiel, predajného miesta ako aj opatrenia na ochranu vodičov, zamestnancov a cestujúcich,“ uzavrel Ján Barienčík.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu