Medici na infolinkách v Žiline: Sme pripravení pomáhať, dokedy bude treba


Foto: Medici na infolinkách v Žiline: Sme pripravení pomáhať, dokedy bude treba Foto: Odbor zdravotníctva ŽSK / Facebook

Pred týždňom zriadil Žilinský samosprávny kraj tri nové infolinky, na ktorých poskytujú informácie dobrovoľníci z radov medikov. Budúci lekári v rôznych ročníkoch štúdia pomáhajú odľahčiť nápor na štátne linky. Dobrovoľníci z lekárskych fakúlt v Bratislave a Martine sa na troch telefónnych číslach striedajú v pracovnom čase od 08:00 do 22:00 hodiny.

Ako nám prezradili, odpovedať na otázky je pre nich nová a zaujímavá skúsenosť. Motivuje ich hlavne cieľ pomôcť druhým ľuďom. Za deň vybaví každý z nich približne 6-12 telefonátov, najčastejšie volajúcich zaujíma to, ako fungujú pravidlá karantény a čo s cezhraničným pohybom:

„Zaujímavé je to, s akými otázkami nás medikov oslovujú volajúci. Pýtajú sa otázky, na ktoré mnohokrát sami nevieme odpoveď, i keď máme pomerne dobré medicínske vzdelanie. To je na druhej strane obohacujúce nie len pre našu budúcu prax ako lekárov, ale aj pre osobnostnú stránku. Práca v call centre nás učí spolupracovať. Najviac ľudí z mojich telefonátov trápi práca v zahraničí, ak majú pobyt na území Slovenskej republiky,“ popisuje Martin, ktorý študuje 4. ročník Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Na infolinkách si medici často vypočujú aj prosby o pomoc s tým, ako sa chrániť pred rizikom nákazy: „Medzi frekventované otázky patria tie ako sa správne chrániť pred COVID-19 a ako správne dodržiavať karanténu, ale aj otázky kam a na koho sa obrátiť v prípade pomoci seniorom. Snažím sa byť nápomocná v rozličných oblastiach, prípadne volajúceho odporučím na infolinku, ktorá sa zaoberá ich danou problematikou,“ dodáva tretiačka na medicíne Alžbeta, ktorá so spolužiakom Denisom spravuje jednu z liniek.


Otázky na rúška aj nazdravie z vďaky

Pre šiestačku Máriu je výzvou podávať odborné informácie v ľudskej reči, keďže škola ich pripravuje na používanie čo najodbornejšej rétoriky. Tá by ale nebola vhodná pre komunikáciu s laickou verejnosťou. Medzi hovormi dochádza aj k úsmevným či paradoxným otázkam a sťažnostiam volajúcich: 

„Nikdy však nikomu nepoložíme, a vždy sa snažíme pomôcť, ak to vieme. Nasmerujeme ich buď na inú infolinku alebo pre nich na internete vyhľadáme všetky potrebné informácie. Jeden pán ma pozval na kávu za pomoc, potom zvážil, že bývam ďaleko, tak povedal, že si dá na mňa jednu “56”. Iná pani, paradoxne z Bratislavského kraja, sa ma pýtala, kedy dostane tie rúška, ktoré jej “Pelle” sľúbil. Veľa ľudí je však aj citeľne osamelých a sú radi, že sa môžu s niekym porozprávať.“  

Všetci štyria nami oslovení medici za zhodli, že sú pripravení pomáhať na linkách dovtedy, kým to bude potrebné, prípadne ich nepresunú inam: „Niektorí z nás sú taktiež zaškolení a pripravení ísť pomôcť do terénu v prípade kritického stavu,“ dodáva Mária. 

Infolinky v prevádzke od 08:00 do 22:00 hod. 

0915 396 428 
0915 396 561  
0915 396 901


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu