Volskwagen v Martine zavrel, odborári vyzvali Kia Motors Slovakia pri Žiline k rovnakému kroku


Foto: Volskwagen v Martine zavrel, odborári vyzvali Kia Motors Slovakia pri Žiline k rovnakému kroku Foto: ilustračné

AKTUALIZÁCIA: Spoločnosť Kia Motors Slovakia zatvorí výrobný závod pri Žiline od pondelka 23. marca 2020

Závod Kia Motors Slovakia (KMS) pri Žiline je poslednou z veľkých automobilových fabrík na Slovensku, ktorá zatiaľ neohlásila prerušenie výroby. Volkswagen zastavil prevádzku vo svojich závodoch včera ráno. Obmedzenie sa týka aj výroby v Martine.

PSA v Trnave tak mieni urobiť zajtra, Jaguar Land Rover obmedzí výrobu po piatku. Britský výrobca v oznámení uviedol, že k rozhodnutiu dospelo vedenie spoločne so zástupcami odborových organizácií. Odborové organizácie v závode Kia Motors Slovakia pri Žiline vyzvali vedenie závodu na zastavenie výroby už od dnešného rána po dobu 14 dní.

„Vyzvali sme na prerušenie výroby od stredy 18.3.2020 od 06:00 (ranná smena by už do práce nenastúpila). Samozrejme chápeme tomu, že odstavenie výroby si vyžaduje istý čas a koordináciu a preto sme aj vo výzve deklarovali, že sme pripravení poskytnúť zamestnávateľovi súčinnosť, samozrejme s dôrazom v prvom rade na zdravie zamestnancov, ale aj na hospodárske záujmy zamestnávateľa. Sklamaním je pre nás to, že zamestnávateľ nás zatiaľ neinformoval o tom, ku ktorému dátumu začne s prípravami na prerušenie výroby, pričom tento krok podľa našich informácií žiada veľká väčšina zamestnancov aj verejnosti,“ uviedol Miroslav Chládek, predseda VZO OZ KOVO KIA.

Podľa jeho slov sú v úzkom kontakte a spolupráci s ostatnými odborármi vrátane kolegov v partnerskom závode Hyundai Ostrava. Automobilka v odpovedi na výzvu upozorňuje, že unáhlené rozhodnutie o prerušení výroby by mohlo negatívne ovplyvniť zamestnancov a ich rodiny.


Zároveň sa KMS odvoláva na to, že podľa najnovších oficiálnych odhadov má epidémia vrcholiť až na prelome apríla a mája, pričom nie je jasné, dokedy by malo trvať zastavenie výroby. Slovenská ekonomika je závislá na automobilovom priemysle, dlhodobé odstavenie produkcie bude mať výrazné dopady na jej stav.

Napriek tomu odborári požadujú pozastavenie produkcie, dôvodom je aj rýchly spád udalostí a informačný nápor na zamestnancov. Popri požiadavke na zastavenie výroby žiadajú ďalšie interné opatrenia: 

„Za najlepšie riešenie považujeme prerušenie výroby aspoň na čas kedy sa zamestnanci lepšie zorientujú vo víre informácií a udalosti posledných dní, vyhodnotí sa situácia a bez emócií sa rozhodne ako budeme pokračovať. Psychický tlak na zamestnancov je v súčasnosti, napriek úprimnej snahe zamestnávateľa zaviesť niektoré hygienické opatrenia, enormný. Diskutujeme so zamestnancami, zbierame podnety a apelujeme na zamestnávateľa aj v otázkach vnútropodnikových opatrení,“ uzavrel Chládek.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu