Dnes najčítanejšie
Dnešnou polnocou začne platiť obmedzenie pohybu, cez sviatky obmedzia aj inštitúcie v Žiline

25 február 2020 - 11:03
INZERCIA

Dve písmená, otec a syn, 30 rokov na trhu - príbeh žilinskej spoločnosti Poradca Podnikateľa

Príbeh spoločnosti Poradca podnikateľa zo Žiliny napĺňa azda všetky aspekty tradičného a zároveň inšpiratívneho spôsobu budovania známej značky. Na začiatku rodinnej firmy, ktorú poznáme aj pod skratkou dvoch písmen “PP”, stál vizionár Maximilán Málik.

Práve on sa po páde režimu, ktorý ho ako prokurátora odstavil a vyradil zo spoločnosti, vyznal ako jeden z mála v zákonoch a podnikaní. Spontánne ho preto čoraz oslovovali priatelia a známi s prosbou o najrôznejšie rady. Takmer všetci vtedajší ašpirujúci podnikatelia vyrastali v socializme a množstvo vecí bolo pre nich nových.

Maximilán Málik, vizionár a hlavná postava príbehu o úspešnej žilinskej spoločnosti Poradca podnikateľa.

Ako 60-ročný začal najskôr radiť podnikateľom, a neskôr spolu so synom v tejto oblasti podnikať. Vtedy padlo aj rozhodnutie nazvať svoju činnosť “poradca podnikateľa”. S rovnakým názvom funguje spoločnosť dodnes ako inšpiratívny príklad zvládania náročných výziev rôznych období:

„Otec bol poradca všetkých tých ponížených, ktorí sa v socializme nemohli prejavovať, a rozhodol sa, že im bude pomáhať. Bola to taká jeho malá „pomsta“ socializmu. Otec mal radosť, keď mohol druhým pomôcť, poradiť. A aby nemusel stále opakovať tie isté rady desaťkrát, stokrát svojim priateľom a známym, rozhodol sa, že vytvorí knižku, ktorú nazval Poradca podnikateľa,“ spomína Juraj Málik, ktorý podnik spolu s otcom zakladal a dnes Poradcu podnikateľa vedie.

Založili dom, aby mohli vydať knihu. S predajom pomáhali študenti

Na prvé číslo však nemali peniaze, preto museli založiť vlastný dom a Juraj Málik spolu s kamarátmi mali pred sebou neľahkú úlohu - celý náklad o veľkosti 15-tisíc kusov museli predať. V opačnom prípade by prišli o strechu nad hlavou.

Situácii rozhodne nepomáhalo ani to, že ich príručky odmietli kamenné vydavateľstvá predávať. Ako sa neskôr ukázalo, táto prekážka bola zároveň príležitosťou. Vďaka pomoci kamelotov z radov študentov na vysokoškolských internátoch sa v Bratislave prvé číslo vypredalo za pár dní.

Prvé číslo Poradcu podnikateľa vyšlo v roku 1990 a stálo 18 korún. Zdroj: Poradca podnikateľa

Tým získali otec aj syn kapitál na ďalšie čísla. Nedostupnosť možnosti predaja v kamenných kníhkupectvách dalo základ zrodeniu nového spôsobu distribúcie. Príručky Poradca podnikateľa sa začali dostávať priamo k zákazníkovi:

„Hľadali sme cestu, ako to urobiť, a vytvorili sme prvý predplatiteľský systém na Slovensku. Bolo to najlepšie strategické rozhodnutie – vynechali sme stredný článok maloobchod a šli priamo k zákazníkovi. V tú chvíľu sme sa stali nezávislí. Vytvorili sme vlastné distribučné kanály, vlastný marketing, databázu zákazníkov a postupom času aj vlastnú tlačiareň. Neskôr už nestačila jedna knižka, rozšírili sme ponuku o tituly špecializované na dane, účtovníctvo, mzdy, personalistiku,“ vysvetľuje Juraj Málik.

Zvládli prechod na online formát, hlavným kľúčom k úspechu je spoľahlivosť informácií

Kvalita produktu zabezpečila, že už v roku 1993 malo PP 15-tisíc pravidelných predplatiteľov, v ktorých našiel pomoc v podobe príkladov, komentárov, riešení a odpovedí na otázky. Lojalita zákazníkov - odborníkov na rôzne oblasti - je odmenou za to najdôležitejšie. Na informácie v príručkách či špecializovaných portáloch sa dá spoľahnúť.

„Od začiatku sme budovali tento atribút, a preto sa spájame s tými najväčšími autoritami v našich odboroch, aby nám dodávali najkvalitnejšie riešenia, rady a vysvetlenia. Nešetrili sme kapitálom, aby sme dostali najkvalitnejšie diela medzi našich zákazníkov. Až po 20 rokoch sme si uvedomili, že tieto unikátne riešenia vlastne vzdelávajú – inšpirujú a ukazujú cestu a návody,“ dodáva Juraj Málik k tomu, prečo sa žilinskej značke stále darí.

Produkty Poradcu podnikateľa sa dnes už stali bežnou dennou potrebou a súčasťou firiem, inštitúcií, súdov, ministerstiev či dokonca prezidentskej kancelárie. Okrem ekonómov, manažérov či personalistov ich využíva aj veľká časť právnikov, starostov alebo riaditeľov.

Pri aktuálnom 30. výročí môže Poradca podnikateľa smelo konštatovať, že jeho produkty denne pomáhajú stotisícom. Zároveň je žilinský vydavateľský dom jedným z mála, komu sa podarilo prejsť z papierového vydavateľstva na online formát a vybudovať modernú firmu.

Spoločenská zodpovednosť v regióne

V roku 2005 sa stalo novým sídlom spoločnosti a jej partnerov nové multifunkčné PP Centrum na ulici Rázusova, ktorého súčasťou je aj celoročne prístupná SOHO1 Gallery, SOHO1 Reštaurácia a kaviareň s domácim jedlom a raňajkovým či denným menu alebo nedávno otvorený SOHO1 Wellness so saunami, masážami a relaxačnými miestnosťami.

Spoločnosť Poradca podnikateľa je aktívna aj v oblasti filantropie a spoločenskej zodpovednosti - už viac ako 20 rokov aktívne podporuje deti a pestúnske rodiny, športové aktivity mládeže a dospelých, študentov aj umenie.

Za viac ako 23 rokov fungovania Nadácie Rozum a Cit, ktorú založili v roku 1997 manželia Juraj a Jaroslava Málikovci, sa podarilo podporiť vyše 1 100 náhradných rodín čiastkou cez 650 000 eur. K tomuto prispeli aj samotní klienti, keďže 1 percento z ceny predaných produktov PP venuje spoločnosť nadácii.

Príbeh značky Poradca podnikateľa slovami spoluzakladateľa Juraja Málika

Tri dekády úspešného fungovania oslávila spoločnosť aj na špeciálnom večeri v hoteli Holiday Inn, ktorého súčasťou bola aj spomienková prezentácia. Zároveň sa v priestoroch SOHO1 Gallery uskutoční výstava, ktorá bude prístupná verejnosti a pripomenie podnikateľský príbeh žilinskej spoločnosti.

 

Celý príbeh a najväčšie míľniky nájdete na www.pp.sk/onas

 




247 zdieľaní
Zdroj: PR Poradca podnikateľa

Dopravný servis
Stráža
Zver pri ceste
22:09
Strečno
Jama na ceste
21:28
Nemocničná
Prekážka na ceste
20:14
Košická
Prekážka na ceste
18:58
Bytčica, Dlhá
Kolóna
18:15
Zobraziť aktuálne hlásenia