Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes predstavila novú ucelenú elektrickú jednotku „Panter“ (EJ) z dielne konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava, ktorá bude od tohto leta nasadená do prevádzky na trate žilinského i trenčianskeho regiónu. Nové vlaky poputujú na trate Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń či Žilina – Liptovský Mikuláš.
EJ radu 660 s maximálnou rýchlosťou 160 km/h má kapacitu 343 miest na sedenie, svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a je tak účelným vozidlom na úrovni 21. storočia. Nízkopodlažná klimatizovaná jednotka s bezbariérovými nástupnými priestormi so širokými nástupnými dverami a s veľkopriestorovým interiérom.
V žilinskom i trenčianskom regióne sú na bezbariérový prechod do nového vlaku vhodné všetky železničné stanice a zastávky na modernizovanom koridore. Vlaky majú multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle.
Cestujúcich automaticky spočíta, tí budú môcť využiť wi-fi pripojenie
Elektrická jednotka disponuje centrálnym ovládaním dverí (otváranie/zatváranie/blokovanie) a WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami a sušičom rúk. Súčasťou jednotky je bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich.
Nechýbajú zásuvky pre napájanie prenosných zariadení (notebooky a mobily) a wi-fi pripojenie na internet. Príjemný a moderný vzhľad vozidla dopĺňa štýlové LED osvetlenie interiéru.
Do prevádzky budú postupne nasadené dve verzie EJ – trojčlánková s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 ks) a štvorčlánková s dĺžkou 106 metrov a s kapacitou 343 miest na sedenie (12 ks).
„Tento tender vôbec nebol jednoduchý. Pre čo najväčšiu transparentnosť sme ho museli po našich predchodcoch vypísať nanovo a všetky procesy urýchliť tak, aby nové vozidlá prišli čo najskôr. Podarilo sa a nové vlaky budú predstavovať obrovský skok vpred pokiaľ ide o kvalitu cestovania,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Nové vlaky by sme mali v regióne vidieť už od leta
Svojím objemom takmer 160 miliónov eur je tender najväčším v histórii národného dopravcu. Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie (134,5 miliónov eur), 23,7 miliónov eur je hradených zo štátneho rozpočtu, sumu 1,6 eur uhradí ZSSK z vlastných zdrojov.
Nové elektrické jednotky ešte čaká niekoľkomesačný schvaľovací proces na Železničnom skúšobnom okruhu, neskôr ich otestujú na tratiach manažéra infraštruktúry ŽSR. Rovnaké jednopodlažné jednotky dodáva Škoda Transportation aj v Česku či Lotyšsku.
„Cestující ocení zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci nebo stylové LED osvětlení interiéru. Soupravy nabídnou také přehledný informační systém s monitory, vysoce výkonnou wi-fi, dostatek místa pro přepravu invalidů, dětských kočárků, jízdních kol a snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující,“ spresnil predseda predstavenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.