Autodopravcovia UNAS blokujú priechody aj dnes, vláda poukazuje na rozpor ich návrhu so smernicou EÚ


Foto: Autodopravcovia UNAS blokujú priechody aj dnes, vláda poukazuje na rozpor ich návrhu so smernicou EÚ

Aj dnes pokračuje blokáda hraničných priechodov na severe Žilinského kraja, ktorou chcú autodopravcovia, združení pod Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS), dosiahnuť prijatie niektorého z dvoch predložených variantov. Blokované pre nákladné motorové vozidlá sú hraničné priechody Svrčinovec a Makov, v Trstenej na krátky čas dopravcovia ukončili blokádu na poľskej strane.

Tak ako po iné dni, dopravcovia chcú blokádou ochromiť nákladnú dopravu, osobné motorové vozidlá aj vozidlá záchranných zložiek púšťajú. Trnavský závod PSA už potvrdil, že štrajk čiastočne obmedzil výrobu.

„Na hraničnom priechode Trstená bolo ukončené blokovanie dopravy na strane Poľska, doprava pre osobné motorové vozidlá je prejazdná v oboch smeroch. Nákladné vozidlá boli pustené aj slovenskými autodopravcami a momentálne je pre ne opäť doprava zablokovaná na slovenskej strane strane,“ informovalo Operačné stredisko KR PZ - Žilina.


Požiadavkou dopravcov UNAS sa dnes zaoberala na svojom zasadnutí aj vláda, vzala na vedomie materiál, ktorý spresňuje, že v prípade prijatia požiadaviek na percentuálne výšky zliav by došlo k porušeniu európskej smernice z roku 1999. Podľa nej môže štát zľavniť dopravcom len 13% z poplatku za infraštruktúru oproti vozidlám, ktoré na zľavu nemajú nárok. 

„Podľa článku 7i ods. 2 písm. c) Smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami (Smernica Eurovignette) v platnom znení členské štáty môžu zaviesť zľavy z poplatku za infraštruktúru pod podmienkou, že nepresiahnu 13 % poplatku za infraštruktúru, ktorý platia rovnocenné vozidlá, ktoré nemajú nárok na zľavu alebo zníženie poplatku,“ spresňuje informatívny materiál.

Ako je vidieť v tabuľkách nižšie, požiadavky autodopravcov prekračujú hodnoty uvedené v smernici.  Ak by Slovensko prijalo zákon s vyššími percentuálnymi zľavami, hrozil by mu zo strany Európskej únie tzv. infringement. Ide o niekoľkokrokový proces, počas ktorého sa únia snaží dosiahnuť súlad vnútroštátneho práva s nariadeniami EÚ.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu