Najvyšší kontrolný úrad k mýtu: Provízia z každej transakcie palivovou kartou je 6,15 percent


Foto: Najvyšší kontrolný úrad k mýtu: Provízia z každej transakcie palivovou kartou je 6,15 percent Foto: ilustračné

Na dnešnom zasadnutí schválila vláda záverečnú správu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky k elektronickému výberu mýta. Výsledky zverejnili kontrolóri už koncom novembra, zmluvu so spoločnosťou SkyToll podpisoval za Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) exprimátor Žiliny Igor Choma.

V správe kontrolóri konštatovali aj to, že z necelej miliardy eur vybranej počas rokov 2014 až 2018 sa na výstavbu nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest použilo len 97 miliónov eur, teda približne desatina. Z analýzy zmlúv vyplynulo, že NDS má za mýtny systém zaplatiť do roku 2022 sumu 716 miliónov eur, tá však nemusí byť a ani nie je konečná. 

Navýšenie umožňujú odmeny, dodatky aj započítanie inflácie. Už do konca roka 2018 zaplatila NDS za mýto takmer 870 miliónov eur, z toho 760 miliónov práve spoločnosti SkyToll. Štyri roky pred vyčerpaním kontraktu tak presiahla suma pôvodne dohodnutú výšku. Navýšenie spôsobil vo výraznej miere vyšší počet mýtnych transakcií ako pôvodne zmluva predpokladala. 

Za zmeny platili v priemere viac ako 800 eur za osobodeň  

Od začiatku fungovania bol počet mýtnych transakcií vyšší o 1,5 miliardy, preto doplácala štátna spoločnosť 51,8 miliónov eur. SkyToll získal ďalšie peniaze ako odmenu za efektívnosť výberu, ktorú hodnotí nezávislý znalec. Vyplatenie miliónov ale nemusí byť podľa kontroly v poriadku.  

„V prípade, že spoločnosť SkyToll prekročí efektívnosť výberu mýta zmluvou stanovenú úroveň 98,91 %, je NDS povinná zaplatiť spoločnosti dodatočnú motivačnú odmenu za poskytovanie služby. Od začiatku poskytovania služby výberu mýta do konca roku 2018 boli tak spoločnosti SkyToll celkovo vyplatené motivačné odmeny za roky 2012 až 2018 v objeme takmer 5,7 milióna eur bez DPH. Pri vyplácaní tejto odmeny došlo, podľa kontrolórov k porušeniu zmluvy tým, že výška týchto odmien bola vypočítaná v rozpore so zmluvou a bola navýšená v neprospech NDS,“ dodáva NKÚ.

Veľmi lukratívne boli aj zmeny sadzby mýta či zmeny a aktualizácie úsekov ciest: „Za implementáciu jednej zmeny sadzby mýta spoločnosť SkyToll fakturovala NDS náklady priemerne vo výške 814 500 eur bez DPH, a priemerné náklady na jednu zmenu a aktualizáciu úsekov ciest vo výške 487 300 eur bez DPH. Cena práce v tomto prípade predstavovala 824 eur bez DPH za osobu a deň.“ 


Z každej platby 6,15 percent provízia pre ďalšiu súkromnú spoločnosť 

Kontrolóri upozornili aj na nevýhodne nastavené podmienky pri platbe palivovými kartami, ktorých zastúpenie predstavovalo v roku 2018 až 70 percent všetkých transakcií. Za tento rok sa vybralo 175,3 miliónov eur, dnes transakcie technicky zabezpečuje spoločnosť PAYWELL, a.s. Tá si z každej ponecháva províziu vo výške 6,15 percent. 

NKÚ upozorňuje, že podobný systém využívajú napríklad predajcovia v maloobchode a banky, ktoré systém ponúkajú, majú provízie nastavené výhodnejšie. Diaľničiarom provízie znižujú čistý výnos z výberu mýta, od začiatku prevádzky takto zaplatili viac ako 76 miliónov eur. 

„Ide pritom o systém platobných kariet a terminálov pre platcov elektronického mýta, porovnateľný so systémom aký ponúkajú aj banky. Tie si však za transakciu platobnou kartou (napr. v obchodnej prevádzke prostredníctvom POS terminálu) inkasujú výrazne menší podiel (približne 0,5 – 2,5 %) z realizovanej platby,“ porovnávajú kontrolóri.

Úroveň kvality poskytovaných služieb dodávateľom hodnotí nezávislý znalec, ktorý od spustenia mýta stál 21,8 miliónov eur bez DPH. Paušálna ročná odmena v tomto prípade predstavuje 2,2 miliónov eur bez DPH.  

Takmer polovicu výnosov použili diaľničiari na údržbu a opravu ciest 

Pôvodne deklarovaný zámer využitia peňazí na výstavbu nových úsekov sa nenaplnil, z čistého príjmu použila NDS takto len približne pätinu. Najviac peňazí zhltli opravy a údržba existujúcej siete, viac ako štvrtina putovala na samotnú prevádzku spoločnosti. Stavbu ciest dnes reálne financujú iné zdroje: 

„Dôležitým záverom tejto kontroly je aj tá skutočnosť, že 47 % čistého výnosu z mýtneho systému je využívaných pri￾márne na údržbu a opravy existujúcej siete D a RC, 26 % na samotnú prevádzku NDS a až zvyšných 20 % na výstavbu nových úsekov diaľničnej siete. Primárnym zdrojom financií na výstavbu nových úsekov D a RC sú zdroje EÚ a príspevky zo ŠR. Použitie príjmov z výberu mýta na výstavbu diaľnic bolo minimálne.“ 

Vzhľadom na závažnosť zistení kontrolóri poslali výsledky aj prezidentke SR, predsedovi NRSR a Vláde SR.  


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu