Ani jedna zo strán sporu o výstavbu tunelu Višňové nepredpokladá, že bude doplácať


Foto: Ani jedna zo strán sporu o výstavbu tunelu Višňové nepredpokladá, že bude doplácať

Koncom januára začala riešiť spory medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a bývalým zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala medzinárodná Komisia pre riešenie sporov. Trojčlenná komisia má jedného zástupcu navrhnutého každou stranou, tretí člen bol obsadený vďaka zhode oboch strán.

Profesionáli z Nemecka, USA a Veľkej Británie vydali v uplynulých dňoch 209 stranové rozhodnutie, podľa ktorého majú diaľničiari doplatiť niekoľko miliónov eur.

Tí na rozhodnutie zareagovali tým, že nepredpokladajú nutnosť reálne uhrádzať ďalšie peniaze po započítaní vzájomných záväzkov. Naopak, podľa zverejneného stanoviska by mali byť na strane prijímateľa:

„Komisia z tohto nároku uznala bývalému Zhotoviteľovi nárok na predbežnú položku vo výške 7,8 milióna za nadvýlom v tuneli a určila stranám dopočítať hodnotu nároku. NDS teraz spolu so stavebným dozorom vypočítava, koľko z uvedenej sumy už v doterajších platbách zhotoviteľovi uhradila. NDS predpokladá, že po vyčíslení všetkých vzájomných nárokov bude doplácať bývalý zhotoviteľ, a nie NDS,“ dodávajú diaľničiari.

Rozhodujúce bude vyčíslenie všetkých vzájomných nárokov, ktoré môže trvať mesiace až roky

Rozhodnutie komisie zatiaľ nie je verejné, no strany sa okrem predpokladov v tom, kto bude platiť, nezhodnú ani v jeho výklade. Kým NDS tvrdí, že komisia nárok zhotoviteľa na nepredvídateľnosť geologických podmienok zamietla, spoločnosť DÚHA, a.s. ako jeden z členov konzorcia tvrdí, že takýto postoj nie je pravdivý.


Stavebnej spoločnosti sa nepáči ani to, že vymerané platby vo výške niekoľkých miliónov eur chce štátna firma kompenzovať pokutami a vzájomne započítavať. Súčasťou rozhodnutia má byť aj spôsob dopočítania kompenzácie:

„Pravdivým je stanovisko, že medzinárodná komisia rozhodla o neodkladnej povinnosti úhrady sumy vo výške predbežnej položky zo strany objednávateľa – Národnej ďialničnej spoločnosti, a.s. a že stanovila mechanizmus jej dopočtu. Preto je zbytočné sa dnes vyjadrovať ku konečnej výške sumy priznanej zhotoviteľovi z tohto nároku. Naopak je zarážajúce, že objednávateľ dnes riadne priznané plnenia zhotoviteľovi za vykonanú prácu, ktoré stavebný dozor počas výstavby odmietal vyhodnocovať, a preplácať mieni   kompenzovať s prípadnými zmluvnými pokutami, o ktorých medzinárodná komisia v tomto nároku nerozhodla.“ 

Národná diaľničná spoločnosť ale plánuje od bývalého zhotoviteľa požadovať desiatky miliónov eur, o ktorých by mala rozhodovať taktiež komisia:

„Napríklad, ak komisia uzná, že bývalý zhotoviteľ neprerazil tunelové rúry v stanovených termínoch, len za nesplnenie týchto míľnikov NDS dostane 12 miliónov eur. Všetky svoje nároky má NDS kryté podľa dohody o ukončení bankovou zárukou vo výške 40,6 miliónov eur,“ doplnili diaľničiari.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu