Bezplatnú tarifu študentov by mohla nahradiť zľavnená, za vyššie tržby chcú skvalitniť služby DPMŽ


Foto: Bezplatnú tarifu študentov by mohla nahradiť zľavnená, za vyššie tržby chcú skvalitniť služby DPMŽ

Trojica poslancov Mestského zastupiteľstva v Žiline plánuje do decembrového zasadnutia predložiť návrh na zmenu tarify mestskej hromadnej dopravy v Žiline a zároveň rozšírenie služieb. Cieľom opatrenia má byť najmä zmena tarify pre študentov vo veku od 15 do 25 rokov, ktorí dnes v prípade, že majú trvalý pobyt v Žiline a mesto voči nim neeviduje dlh, jazdia bezplatne. 

Poslanci navrhujú, aby im bola tarifa zmenená na zľavnenú tak, ako tomu bolo do roku 2017. Bezplatná doprava bola v Žiline postupne zavedená pre obyvateľov vo veku od 62 rokov (01.12.2015), neskôr pre žiakov (01.02.2017) a nakoniec študentov (01.09.2017). Jedným z argumentov pri zavádzaní mal byť nárast počtu obyvateľov, ktorých by bezplatné cestovanie motivovalo k prehláseniu si trvalého bydliska do Žiliny.

Následne by mesto získalo na podielových daniach peniaze za tieto osoby, ako ale spresňuje materiál, počet obyvateľov klesá. Bezplatná doprava pre študentov spôsobila najvyšší výpadok príjmov, a to na odhadovanej úrovni viac ako 400 tisíc eur. Študentov chcú prekladatelia zapojiť do systému zliav, po zmene by preto neplatili plnú tarifu. Získané peniaze má využiť dopravný podnik na zhustenie siete spojov a pridanie nových liniek.

Tým by mohla hromadná doprava prilákať najmä platiacich cestujúcich v produktívnom veku, ktorých počet takisto klesá. Zo stanovených cieľov sa nepodarilo znížiť počet automobilov v centre ani zlepšiť mobilitu v centre - naopak, náklady na bezplatnú dopravu odčerpávajú financie, ktoré by sa mohli použiť na skvalitnenie siete spojov. Podľa prekladateľov neposkytuje bezplatná doprava motiváciu presedlať z individuálnej na hromadnú dopravu.

Žiaci totiž nemajú autá, študenti len v zanedbateľnej miere v porovnaní s produktívnou generáciou. Motiváciu vidí návrh nie v bezplatnosti služby, ale jej rýchlosti, kvalite a cene. Súčasťou návrhu je žiadosť smerovaná na Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o., ktorý by mal do 31.3.2020 predložiť plán na zhustenie intervalov spojov na linkách MHD, prípadne návrhy ďalších benefitov pre cestujúcich. Po zahustení liniek 6 a 16 by mohli prísť na rad linky 4,5 a 14. 

Následne autobusové linky v rámci kapacitných možností. Konkrétne benefity by mali prilákať cestujúcich: „Určite musí dôjsť k zmene a zjednodušeniu tarify. Už nie je únosné rátať počet zastávok do 5 a nad 5, či počet jázd v rámci mesiaca. Občania potrebujú flexibilnejší systém, s časovými cestovnými lístkami a neobmedzenými jazdami na predplatených lístkoch. Takisto musí pribudnúť dlho očakávaná informatizácia s jednoduchým online nákupom. Myslím, že kombináciou preferencie MHD na križovatkách, častými intervalmi, jednoduchou a výhodnou tarifou a hustými spojmi dokážeme pokryť potreby ľudí a priviesť ich k používaniu MHD,“ spresnil jeden z predkladateľov návrhu Vladimír Randa.


Bezplatná doprava pre žiakov a občanov vo veku 62-69 rokov má spolu približne rovnaký finančný dopad ako bezplatná tarifa pre študentov, podľa slov poslanca sa toto nastavenie meniť nechystajú: „Myslím si, že bezplatná doprava by mala byť zachovaná pre žiakov i najstaršie vekové skupiny.“

Svoj názor na zmenu tarify vyjadrilo v našej ankete viac ako 1 600 Žilinčanov, 58 percent súhlasí s navrhovanou zmenou a 42 percent je za zachovanie súčasného nastavenia. Pripomíname, že napriek vysokopočetnej vzorke hlasujúcich, nemusí byť ich zastúpenie v reálnej populácii reprezentatívne.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu