Počet elektrických kolobežiek rastie aj v Žiline, od decembra dostanú štatút nemotorového vozidla


Foto: Počet elektrických kolobežiek rastie aj v Žiline, od decembra dostanú štatút nemotorového vozidla Foto: ilustračné / pixabay.com

Na žilinských chodníkoch rastie počet vodičov s kolobežkami na elektrický pohon, trend postupne prichádza aj na Slovensko. Na rýchlejšie prepravovanie sa po meste využíva tento spôsob dopravy čoraz viac obyvateľov. Kolobežky s pomocným motorčekom dokážu vyvinúť rýchlosť až do 30 kilometrov za hodinu.

Veľká časť vodičov na kolobežkách využíva pre jazdu chodníky, podobne ako časť cyklistov. Dôvodom je vyššia bezpečnosť. Na túto skutočnosť reaguje úpravou schválená novela zákona o cestnej premávke, ktorá stavia vodičov s elektrickými kolobežkami na úroveň vodičov motocyklov či cyklistov. 

„V praxi rastie množstvo rôznych kolobežiek s pomocným motorčekom, ktoré sú svojou konštrukciou a parametrami porovnateľné s motocyklami, pričom osoba jazdiaca na takejto kolobežke je podľa v súčasnosti platných ustanovení pravidiel cestnej premávky chodcom a nemá povinnosti vodiča, ako napríklad cyklista. Osoby pohybujúca sa na kolobežke s pomocným motorčekom, keďže sú dnes chodcami, jazdia po chodníkoch a ohrozujú ostatných chodcov,“ uviedli predkladatelia v dôvodovej správe.

Od 1. decembra sa tak budú za chodca, z hľadiska zákona, považovať len osoby jazdiace na kolobežkách bez elektrických motorčekov. Novela rieši problémy pri zrážkach s chodcom, ktoré pre nedostatočnú legislatívu nemohli byť šetrené ako dopravné nehody. Vodiči elektrických kolobežiek nebudú môcť požiť alkohol ani iné látky pred či počas jazdy:


„Taktiež nemôžu byť na osobu pohybujúcu sa na kolobežke s pomocným motorčekom uplatňované povinnosti vodiča vzťahujúce sa požitie alkoholu alebo inej návykovej látky pred jazdou alebo počas jazdy. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje striktné označenie osoby pohybujúcej sa na kolobežke s pomocným motorčekom ako vodiča nemotorového vozidla,“ uzatvárajú predkladatelia.

Ani Žilinčania, ktorí sa vyjadrili v našej ankete, nie sú jednotní v názore na to, kde by mali elektrokolobežky jazdiť. V prípade nedisciplinovaného správania sa na chodníkoch môžu ohrozovať chodcov, v cestnej premávke sú vystavení vyššiemu riziku zo strany vodičov automobilov.

Z takmer 3-tisíc hlasujúcich si 55 percent myslí, že elektrické kolobežky by mali jazdiť po chodníku, 45 percent by ich radšej videlo na ceste. Pripomíname, že napriek vysokopočetnej vzorke hlasujúcich, nemusí byť ich zastúpenie v reálnej populácii reprezentatívne. 

Faktom zostáva, že od decembra budú mať vodiči rovnaký štatút ako napríklad cyklisti, zo zákonného hľadiska by teda mali jazdiť po cyklochodníkoch, prípadne cestách. Problémom v Žiline zostáva to, že časť cyklotrás bola namaľovaná na chodníkoch a pre absenciu fyzického oddelenia dochádza ku kolíznym situáciám.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu