Župa zrušila súťaž na autobusových dopravcov, Rada ÚVO nie je schopná rozhodnúť viac ako 2 mesiace


Foto: Župa zrušila súťaž na autobusových dopravcov, Rada ÚVO nie je schopná rozhodnúť viac ako 2 mesiace Foto: Žilinský samosprávny kraj

Žilinský samosprávny kraj musel zrušiť súťaž na autobusových dopravcov, dôvodom je dlhá lehota rozhodovania Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), presnejšie jeho rady. Rada ÚVO má deväť členov, okrem predsedu a podpredsedov má ďalších šesť členov, ktoré vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky.

V praxi je tak politicky riadeným orgánom, na čo upozorňuje v správe k zrušení obstarávaní aj kraj. Otvorenú súťaž na autobusových dopravcov pripravoval Žilinský samosprávny kraj viac ako rok, jeho ambíciou bolo splniť požiadavky zákona o verejnom obstarávaní a neporušiť ho tým, že by namiesto vyhlásenia súťaže predĺžil doterajšie zmluvy.

Tie získavali doterajší dopravcovia napriamo na základe dodatkov k dlhoročným kontraktom, ktoré v minulosti neboli súťažené nesúťažili. A všetko nasvedčuje tomu, že takýmto spôsobom bude zabezpečovaná doprava v kraji aj naďalej pre neschopnosť ľudí v rade.

Výhodnejší a transparentnejší model nevyužijú pre prieťahy politického orgánu

Dnes funguje model preplácania ekonomicky oprávnených nákladov, na základe čoho uhrádza samospráva z peňazí daňových poplatníkov všetky náklady, ktoré v súvislosti s prímestskou dopravou vzniknú a nepokryjú ich z cestovného.

Podľa predsedníčky ŽSK Eriky Jurinovej ide o unikátny biznis bez absolútneho rizika s istotou zisku pre dopravcov, ktorý každým rokom odčerpáva väčší balík peňazí z rozpočtov samosprávnych krajov.

Pôvodne zamýšľala župa vysúťažiť dopravcov na kratšie “prekleňovacie obdobie” dvoch rokov s ročnou opciou, pričom na týchto zmluvách by zároveň bolo možné doladiť nedostatky a zároveň by poskytli priestor na prípravu tendrov s dĺžkou trvania 10 rokov.

Model ekonomicky oprávnených nákladov (EON) mala nahradiť vopred ponúknutá cena za kilometer, čo pomáha motivovať dopravcov hospodáriť efektívne. Podobný princíp funguje v zahraničí. Dnes ale zo súťaží a dlhodobej snahy nič nebude, vybraní dopravcovia voči súťaži namietali.

Vďaka tomu sa im podarilo spôsobiť prieťahy v rozhodovaní ÚVO, a to až do takej miery, že župa musela súťaž zrušiť. Úrad pritom rozhodol stanoviskom kontrolného orgánu ešte začiatkom júna, v 134-stranovom dokumente odmietol námietky ako neopodstatnené a Žilinskému kraju dal za pravdu v celom rozsahu.

Uchádzači sa voči rozhodnutiu odvolali, vďaka tomu už o prípade rozhodovala Rada ÚVO - menovaná politicky s výnimkou jej predsedu, ktorý je zároveň predsedom celého úradu. 


Súťaž od začiatku napádal jeden z dopravcov, ktorý dopravu v kraji zabezpečuje dlhé roky i jeho sesterská firma. Súťaž sa snažili za každú cenu zdržať a pôsobili obzvlášť obštrukčne. Politickým nominantom v Rade ÚVO, ktorí majú rozhodovať v prospech občanov, sa podarilo dotlačiť župu k zrušeniu férovej súťaže, ktorú od samosprávnych krajov vyžaduje štát prostredníctvom zákonov. Ide o nebezpečný precedens, ktorý zvyšuje neistotu pre všetky samosprávne kraje.” skonštatovala Jurinová. 

Rada nerozhodla v zákonnej lehote, vedenie ŽSK to považuje za zámer a nebezpečný precedens

Rada ÚVO nedokázala rozhodnúť ani v zákonom stanovenej lehote 45 dní, preto musela župa transparentnú súťaž zrušiť a rokovať so súčasnými dopravcami o predĺžení aktuálne platných zmlúv. „Rada rozhodne o odvolaní do 45 dní odo dňa doručenia odvolania. Rozhodnutie rady o odvolaní podpisuje predseda rady a v jeho neprítomnosti ním určený podpredseda rady alebo člen rady,“ stanovuje zákon o verejnom obstarávaní.

Kraj upozorňuje, že v rade sú aj ľudia blízki podnikateľovi Ivanovi Kmotríkovi, aktuálny podpredseda Juraj Bugala ho napríklad dlhé roky právne zastupoval a jeho meno sa spomínalo aj v súvislosti s podielom v spoločnosti, ktorú podozrievali novinári zo skrytej privatizácie bratislavských vodární. 

„Hnutie OĽANO začiatkom septembra na tlačovej konferencii hovorilo o vážnych indíciách, že Rada ÚVO chce transparentnú súťaž politicky pochovať. Členmi Rady ÚVO sú aj ľudia blízki Ivanovi Kmotríkovi. Konečným užívateľom výhod firiem, ktoré súťaž zdržovala námietkami, je človek dlho spolupracujúci s Kmotríkom. Hnutie OĽANO preto vyzvalo Radu ÚVO, aby rozhodla odborne a nie na základe politických tlakov,“ vysvetľuje si župa časové zdržanie v rozhodovaní.

To fakticky dostalo kraj do situácie, ktorá najviac vyhovuje súčasným dopravcom, teda aj tomu, ktorý podával námietky. Vďaka časovej tiesni bude musieť kraj postupovať v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, pre zabezpečenie plynulej dopravy bude rokovať napriamo. 

„ÚVO súťaž najprv po dôkladnom preskúmaní odobrilo, ale nominanti v Rade ÚVO naťahovaním odvolacieho konania dostali kraj do takej časovej tiesne, že ak nechceme nechať ľudí chodiť pešo, musíme postupovať inak, lebo by sme nestihli súťaž dokončiť. Viaceré kraje už oznámili záujem pripraviť transparentné súťaže na autobusových dopravcov, po takomto rozhodovaní Rady Úradu pre verejné obstarávanie sa musia obávať, že súťaže budú brzdiť nielen doterajší dopravcovia, ale pomôže im aj Rada ÚVO, čo je naozaj absurdná situácia,” uzavrela Jurinová.

Aktuálny záznam stránky ÚVO poskytuje len mená predsedu, jedného podpredsedu a štyroch členov Rady ÚVO

Predseda úradu - JUDr. Miroslav Hlivák, PhD., LLM
Podpredseda úradu - Mgr. Juraj Bugala 
Členovia  rady - Mgr. Milan Brach, PhDr. Eva Hečková, PhD., Ing. Mgr. Nina Komorníková a Ing. Marek Vladár, MBA 



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu