Ministerstvo dopravy dnes informovalo o spustení historicky prvej vlakovej súťaže na výber dopravcu, ktorým zahajuje proces liberalizácie železničných tratí na vybraných úsekoch. Dopravcovia budú súťažiť o 21 kilometrov dlhú trať Žilina - Rajec.
Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas obdobia 10 rokov. Ministerstvo dopravy si od liberalizácie sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach, a predovšetkým lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.
„Liberalizácia na našich železniciach je jednou z priorít, o ktoré som sa usiloval. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a vyššiu kvalitu cestovania. Som veľmi rád, že dnes tento proces spúšťame a budem sa tešiť na kvalitné služby pre ľudí,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.
Nový dopravca by mohol nastúpiť na trať už vo februári 2020
Kritériom pre výber víťaza je ekonomická výhodnosť ponuky, možnosť prevádzky na trati Žilina - Rajec získa uchádzač s najnižšou požadovanou výškou úhrady. Rezort pre potreby súťaže odhadol hodnotu vlakového kilometru na 7,87 eur.
Oznámenie o zámere spustiť súťaž na trať Žilina – Rajec zverejnil rezort dopravy v súlade s pravidlami EK minimálne rok vopred v Európskom vestníku. Poskytol tak základnú informáciu pre potenciálnych záujemcov, aby sa mohli pripraviť. Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži je 30 dní od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.
Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy. Následne dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady. Ich obsahom bude samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky.
V prípade trate Žilina – Rajec je zámerom, aby dopravca začal obsluhu 21-kilometrovej trate od februára 2020. Ministerstvo dopravy verí, že víťaz zatraktívni dopravu vlakmi a cestujúcich bude pribúdať. Trať Žilina – Rajec je prvou z troch plánovaných tratí, ktoré budú ponúknuté do verejnej súťaže.
Postupne budú nasledovať Bratislava – Komárno a Košice - Moldava nad Bodvou. Všetky patria z hľadiska každodenného cestovania k tratiam, ktoré majú potenciál do budúcnosti. Skúsenosti z prvých súťaží chce štát využiť pri rozhodovaní o ďalšom postupe liberalizácie, teda akým smerom sa uberať a s akým balíkom tratí, s cieľom zabezpečiť kvalitnú a dostupnú železničnú dopravu na Slovensku.