Župa o probléme s nedoručovaním vlastných novín vie, vykonáva kontroly roznosu


Foto:  Župa o probléme s nedoručovaním vlastných novín vie, vykonáva kontroly roznosu

Žilinský samosprávny kraj začal v tomto roku vydávať vlastné župné noviny, dvojmesačník pod názvom ZAkraj má naplánovaných 6 čísel ročne. Pred začiatkom letných prázdnin vyšlo tretie z nich, tlač aj distribúciu zabezpečuje na základe výsledku elektronickej aukcie spoločnosť regionPRESS, s.r.o z Trnavy.

Rámcová zmluva stanovuje cenu za tlač a distribúciu spolu jeden a pol milióna kusov (6 vydaní po 250-tisíc) na maximálne 79 080 eur s DPH. Viacerí obyvatelia v okrese nám však nahlásili, že im noviny nie sú doručované.

Po vydaní druhého čísla sme preto na našom profile na sociálnej sieti Facebook spustili anketu, do ktorej sa zapojilo 532 hlasujúcich. Až 91% z nich uviedlo, že posledné číslo, ktoré malo byť podľa harmonogramu zo zmluvy distribuované v rozmedzí dátumov 22. až 26. apríla 2019, nedostali. Pripomíname, že napriek pomerne vysokopočetnej vzorke hlasujúcich, nemusí byť ich zastúpenie v reálnej populácii reprezentatívne.

Vlastné noviny vydávalo za éry primátorovania Igora Chomu aj mesto Žilina pod názvom Radničné noviny, poslanci ich vydávanie dokonca na sklonku roku 2017 zrušili. Po výmene primátorov mesto Žilina nepokračuje vo vydávaní vlastného periodika.

Žilinský samosprávny kraj vydávaním vlastných novín šetrí, za minulého vedenia išli na reklamu v tlačených médiách stotisíce eur

Naopak, na Žilinskom samosprávnom kraji došlo k realizácii vydávania vlastných novín po nástupe predsedníčky Eriky Jurinovej. Jej predchodca Juraj Blanár preferoval nákup reklamného priestoru vo vybraných médiách v stotisícových objemoch.


Kraj navyše nenakupoval reklamu napriamo, ale cez sprostredkovateľa. Posledná realizovaná rámcová dohoda z roku 2016 stanovila cenu za nákup priestoru a iné služby počas 36 mesiacov na 815 125 eur s DPH. Súčasné vedenie tvrdí, že vlastné noviny pomáhajú znižovať náklady na takúto inzerciu: 

„Vydávaním vlastného informačníka sa tak podarilo znížiť priemerné mesačné náklady za inzerciu o takmer polovicu v porovnaní so sumou, ktorú predchádzajúce vedenie investovalo mesačne do inzercie v printových médiách,“ uviedla hovorkyňa ŽSK Martina Remencová. 

Roznos kontrolujú rôznymi spôsobmi, distribútor na základe výsledkov kontrol poskytol zľavu

Za prvé dve čísla vrátane distribúcie zaplatil kraj 25 701 eur s DPH, viacerí obyvatelia ale nedostali do schránky ani jedno z týchto čísel. Župa potvrdila, že kvalitu doručenia overuje rôznymi spôsobmi - vlastné kontroly, interný prieskum medzi zamestnancami úradu, vyhodnocovanie toho, odkiaľ prichádzajú riešenia tajničiek či výzvy obyvateľom, aby nedoručenie nahlasovali.

Podľa Remencovej zároveň komunikujú s distribútorom: „Nedostatky s distribúciou sme zistili hneď po prvom vydaní. Na základe spätnej väzby od obyvateľov, ktorí nedostali noviny do svojich schránok, sme požiadali o kontroly doručovania. Na tých sme sa zúčastnili spolu s dodávateľom. Je to bežný typ kontroly, ktorý využívajú aj iné kraje. Kontrolovali sme náhodné adresy, ale aj adresy, kde sme mali hlásené nedoručenie novín,“ doplnila hovorkyňa s tým, že na zabezpečenie objektivity kontroly nebol zoznam adries dodávateľovi dopredu známy.

Na základe výsledkov kontrol bola zo strany distribútora poskytnutá zľava na distribúciu novín. „Našim cieľom však nie je získať zľavu za slabší roznos, našim cieľom je maximálne pokrytie regiónu.  Zmluva bola vysúťažená na jeden rok a v tejto chvíli pracujeme ešte na príprave dodatku k zmluve, ktorým chceme lepšie ošetriť distribučné podmienky a kontrolu roznosu do vypršania platnosti zmluvy,“ uzavrela Remencová. 

Okrem tlačeného vydania zverejňuje kraj noviny aj v elektronickej podobe, presnejšie na webovej stránke a sociálnej sieti Facebook.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu