MHD v Žiline prejde informatizáciou, pribudne aj možnosť platby bankovou kartou a e-shop


Foto: MHD v Žiline prejde informatizáciou, pribudne aj možnosť platby bankovou kartou a e-shop Foto: ilustračné

Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) postupuje v realizácii projektu informatizácie žilinskej mestskej hromadnej dopravy, na konci ktorého bude niekoľko noviniek. V júni 2018 nadobudla platnosť zmluva medzi DPMŽ a Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, na základe ktorej čaká cestovanie v Žiline ďalšia modernizácia.

Jej súčasťou bude aj dlho očakávaná možnosť platiť v dopravných prostriedkoch bezkontaktne platobnou kartou, počíta sa aj so zriadením e-shopu. Nielen tieto zmeny by sme mohli mať v Žiline už tento rok.

„Platba kartou za cestovné vo vozidlách žilinskej MHD sa bude zavádzať v rámci projektu Informatizácia MHD Žilina, na ktorý má Dopravný podnik mesta Žiliny schválené financovanie z Integrovaného regionálneho operačného programu. V súčasnosti sa projekt nachádza v procese kontroly verejného obstarávania. Ak sa nič neskomplikuje, informatizácia žilinskej MHD by mohla prebehnúť ešte tento rok. Verím, že to vedenie DPMŽ zvládne, aj keď treba povedať, že pri projektoch financovaných z eurofondov môže dôjsť k časovým prieťahom,“ potvrdil Martin Kapitulík, predseda dozornej rady DPMŽ a poslanec mestského zastupiteľstva.

Celkový náklad na projekt by mal podľa uzatvorenej zmluvy predstavovať 2 895 961,49 eur, z toho 95 percent pokryjú nenávratné finančné prostriedky z eurofondov.

Informatizácia MHD Žilina je zameraná na „Zvýšenie kvality a atraktivity MHD v Žiline zlepšením informovanosti cestujúcich a modernizáciou informačných, tarifných a dispečerských systémov riadenia“. Žilinský dopravný podnik bude vďaka tomu disponovať väčším množstvom dát, čo prispeje k skvalitneniu služieb pre cestujúcich.

Cestujúci uvidia polohu vozidiel v reálnom čase

Súčasťou informatizácie bude aj modernizácia dispečerského systému riadenia, vďaka čomu bude DPMŽ vedieť pružnejšie reagovať napríklad v krízových situáciach. Dáta o aktuálnej polohe vozidiel budú vidieť aj cestujúci.

„Zavedením moderného tarifného a dispečerského systému dosiahneme zvýšenie spoľahlivosti dopravy. Sledovanie online polohy dopravných prostriedkov, zrýchlenie odbavenia cestujúceho pri nástupe do dopravného prostriedku zníži meškanie, dodržia sa jazdné doby linky, eliminujú sa predčasné spoje a lepšie sa naplánujú jazdné doby. Spoje tak budú jednoznačne spoľahlivejšie,“ doplnil Kapitulík.

Zvýšenie informatizácie mestskej hromadnej dopravy poskytne dispečerom možnosť priebežne vyhodnocovať obsadenosť spojov a využitie liniek, následne im aj prispôsobovať kapacitu podľa potrieb.

Z pozitívneho efektu bude ťažiť najmä verejnosť, ktorá dáva prednosť MHD. V tomto roku sa, navyše, zavádza aj preferencia vozidiel mestskej hromadnej dopravy, ktorá je ďalším krokom k zvýšeniu atraktivity cestovania týmto spôsobom.

„Benefity projektu pocíti najmä cestujúca verejnosť využívajúca MHD. Cestujúci budú mať k dispozícii presné a v čase aktuálne informácie o pohybe spoja, situácii na cestách v niekoľkých podobách (infopanely, web, mobilná aplikácia), kúpa cestovného lístka bude rýchla a bezproblémová vďaka možnosti platiť bezhotovostne platobnou kartou, čas strávený cestovaním sa skráti aj vďaka efektívnejšiemu vyhodnocovaniu získavaných údajov o situácii na cestách,“ uzavrel predseda dozornej rady žilinského dopravného podniku. 


Prínosy projektu Informatizácia MHD Žilina

Dopravné prostriedky – vozidlá MHD budú vybavené zariadeniami určenými na prenos dát medzi vozidlom a dispečingom,

• výmena označovačov cestovných lístkov,
• moduly a komponenty potrebné na zabezpečenie prenosu dát a informácií,
• informačné LCD monitory do vozidiel,
• vybavenie vozidiel automatickými sčítacími zariadeniami,
• kamerový systém vozidiel,
• digitálna rádio-komunikačná sieť. 

Zmodernizované dispečerské riadenie:

• výmena všetkých prvkov a komponentov serverovne – hardvér a softvér,
• vybavenie miestnosti špeciálnymi dispečerskými pultmi,
• webová informačná aplikácia,
• mobilná aplikácia.

Umiestnenie elektronických informačných panelov s akustickým hlásičom pre nevidiacich. 

Zavedenie internetového predaja cestovných lístkov:

• zriadenie e-shopu.

Zavedenie platby bankovou kartou:

• dovybavenie označovačov cestovných lístkov terminálmi,
• overovacie prenosné terminály pre revízorov. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu