O zhotovenie úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala sa chce uchádzať aj Váhostav


Foto: O zhotovenie úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala sa chce uchádzať aj Váhostav Foto: ilustračné

Len pred krátkou dobou bol verejnosti oznámený ďalší postup v prípade dostavby časti diaľnice D1 v úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. V pondelok reagoval tlačovým brífingom na aktuálnu situáciu poslanec NR SR Ján Marosz spolu s predsedníčkou Žilinského samosprávneho kraja Erikou Jurinovou, ktorí pripomenuli, že výstavba významného úseku pre celý región aj Slovensko bude tento rok úplne pozastavená.

Po skončení zmluvy dohodou s konzorciom spoločností DÚHA – Salini Impregilo, ktorej výsledkom je aj banková záruka vo výške viac ako 40 miliónov eur pre uspokojenie pohľadávok subdodávateľov, bude štát hľadať nového zhotoviteľa. Riešenie bolo prezentované ako najvýhodnejšie pre všetky strany - dodávatelia dostanú zaplatené a ďalší stavebník bude môcť pokračovať čo najskôr.

Priamo na tlačovom brífingu vystúpili zástupcovia jednej z firiem, ktorí napriek preukázateľne vykonaným prácam nie sú zaradení v zozname poškodených subdodávateľov konzorcia. V preklade to znamená, že napriek bankovej záruke by peniaze za vykonanú prácu nemuseli vidieť. Výška neuhradených pohľadávok sa podľa Národnej diaľničnej spoločnosti pohybuje na úrovni 36 až 37 miliónov eur.

Poslanec Marosz vyzval aj ďalších zhotoviteľov, ktorí nedostali zaplatené a nenachádzajú sa v zozname poškodených subdodávateľov, aby sa na neho obrátili. Podľa vlastných slov sa obáva, aby prípad nemal podobný priebeh ako pri spoločnosti Váhostav.  Ten sa dostal do problémov v roku 2013, o dva roky neskôr ho osobitným zákonom musel reštrukturalizovať štát.

„Vyzývame poškodených dodávateľov, ktorí odrobili prácu na tuneli Višňové alebo inej časti diela a nedostali zaplatené, aby sa na nás obrátili a budeme ich zastupovať právne a zastávať sa ich. Podľa nás nevyplatiť odrobené práce je zadržiavanie mzdy robotníkom, takéto niečo si nemôžeme dovoliť. Nechceme, aby z toho bola kauza Váhostav II,“ uviedol v pondelok Marosz.

Dnes informoval portál hnonline.sk o tom, že verejného obstarávania na nového dodávateľa úseku diaľnice s tunelom Višňové sa plánuje prihlásiť aj spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a.s. To potvrdil aj mediálny zástupca spoločnosti s tým, že táto pravidelne sleduje aktuálne ponuky investorov tak z verejného, ako aj zo súkromného sektora a do súťaží sa aj zapája. 


„V prípade, že bude vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, spoločnosť VÁHOSTAV-SK predloží do súťaže svoju ponuku. O nové zákazky sa spoločnosť zaujíma aj preto, aby naďalej dokázala riadne a včas splniť si všetky svoje záväzky zo schváleného reštrukturalizačného plánu,“ uviedol mediálny zástupca spoločnosti Tomáš Halán.

Ďalej dodal, že firma má dostatočné personálne aj technické kapacity na to, aby výstavbu náročného úseku zvládla: Spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a. s., má ako jedna z mála firiem na Slovensku, na rozdiel väčšiny zahraničných firiem podnikajúcich u nás, vlastné pracovné i technické vybavenie a zázemie pre realizáciu podobných stavieb.“ 

Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že sa verejné obstarávanie na úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala podarí vyhlásiť v druhej polovici roka, následne bude súťaž prebiehať minimálne 6 mesiacov.

Podľa aktuálnej webovej stránky našiel vo vedení firmy uplatnenie po skončení verejnej funkcie aj bývalý primátor Žiliny, ktorý je uvedený ako riaditeľ technickej prípravy a nákupu.  


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu