Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ukončila dňa 5. marca zmluvu o dielo D1 Diaľnica Lietavská Lúčka - Višnové - Dubná skala so združením SALINI IMPREGILO - DUHA, a to dohodou o vzájomne vyhovujúcom riešení problémov. Zároveň boli dňa 28. januára uzatvorené ďalšie tri dohody o riešení sporov prostredníctvom Komisie na riešenie sporov, ktorej členmi budú nezávislí medzinárodní odborníci.
Tí budú posudzovať spory, ktoré vyplývajú zo zmluvy a aj aktuálnej dohody. V praxi to znamená, že NDS nevypovedala zmluvu výmenou za niekoľko ústupkov, ktoré by mali pomôcť k rýchlejšiemu dokončeniu kritického úseku diaľnice D1. Dohoda zároveň definuje výšku záväzkov voči podzhotoviteľom, konzorcium musí podpísať bankovú záruku, z ktorej budú veritelia vyplácaní.
Súčasťou prvej prílohy je identifikácia všetkých dodávateľov a podzhotoviteľov spolu so splatnými alebo neuhradenými sumami k 28. februáru 2019. V predkladanom materiáli sú však údaje zakryté, výšku dlžnej sumy potvrdil v relácii Braňo Závodská Naživo až minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky Árpád Érsek - tá sa má pohybovať v rozmedzí približne 40 miliónov eur.
Nová zábezpečka vo forme bankovej garancie musí byť zároveň podľa dohody o ukončení zmluvy o dielo z 5. marca 2019 platná a plne vymáhateľná aj v prípade konkurzu alebo obdobnej udalosti ktoréhokoľvek člena konzorcia, k čomu sa zaviazala talianska stavebná spoločnosť Salini Impregilo S.p.A.
V praxi to znamená, že v prípade subdodávateľov by sa nemala opakovať situácia podobná konkurzu Váhostavu. Bankovú záruku má spoločnosť podľa ministra podpísať do niekoľkých desiatok dní.
Cieľom dohody je dosiahnuť rýchle prebratie staveniska a čo najrýchlejšie pokračovanie nového zhotoviteľa: „Nebudú blokovať stavbu pred nástupom nového dodávateľa, keby sme sa rozišli výpoveďou zo strany NDS, tak by mohli stavbu blokovať. Zároveň vypracú za dva mesiace stavenisko,“ uviedol v relácii Braňo Závodský Naživo minister s tým, že inventúra už začala.