Diaľničný obchvat Žiliny patrí medzi najdrahšie úseky, jeho cena rastie aj po dokončení


Foto: Diaľničný obchvat Žiliny patrí medzi najdrahšie úseky, jeho cena rastie aj po dokončení Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Diaľničný obchvat Žiliny vedúci zo Strážova do Brodna bol oficiálne sprístupnený motoristom koncom roka 2017. Celkovo meria približne 4 kilometre, jeho prvú časť tvorí most ponad Hričovskú priehradu a druhú časť zasa dvojkilometrový tunel. Inštitút INEKO upozornil, že táto stavba je unikátna a to práve svojou vysokou cenou.

Výstavba jedného kilometra uvedeného úseku diaľnice D3 vyšla v prepočte na viac než 60 miliónov EUR. Za takto vysoké ceny sa podľa tvrdení inštitútu nikde v strednej Európe nestavia. Druhá najdrahšia diaľnica sa aktuálne stavia pri meste Prešov, kde jeden kilometer vychádza na sumu 45 miliónov EUR.

Stavba je podľa NDS nákladnejšia práve pre svoju špecifickosť - mosty a tunely. Tieto dva objekty predstavujú vždy najvyššie náklady pri budovaní diaľničných úsekov, a preto v tomto prípade cena za kilometer predstavuje hodnotu, ktorá nutne musí byť vyššia oproti iným úsekom.

Podľa ekonomického inštitútu INEKO sa dala diaľnica postaviť aj lacnejšie, no v roku 2012 mali údajne ponuku vylúčiť zo súťaže. Ministerstvo dopravy sa bráni, že INEKO hovorí o cene manipulatívne.

Pre porovnanie uvádzame, že kilometer diaľnice v úseku Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka vychádza na sumu 37,7 milióna EUR a v úseku Čadca Bukov - Svrčinovec na sumu 42,2 milióna EUR. 


Aj po roku od otvorenia obchvatu jeho cena stále stúpa

Cena najdrahšieho úseku diaľnice v strednej Európe stále rastie. Po novom vyplýva zo zverejnených dokumentov v centrálnom registri zmlúv, že celková cena dosiahne hranicu až 62 miliónov EUR za jeden kilometer. Podľa zmluvy to mala byť pôvodne cena 59,9 milióna EUR.

V zmluve býva štandardne vytvorená rezerva vo výške 10% z celkovej ceny, ktorá sa čerpá v prípade neočakávaných zmien. Je to často aj kvôli dodatočným prácam realizovaným po spustení prevádzky diaľničného úseku. Pôvodná cena už aj s rezervou mala predstavovať podľa tejto zmluvy sumu 254,9 milióna EUR, no podľa najnovších informácií v dokumentoch to môže byť až 263,1 milióna EUR.

Zmeny v konečných cenách sa v mnohých prípadoch robia aj po dostavbe, vždy keď si to vyžiada neočakávaná situácia. Na štvorkilometrovom úseku Strážov - Brodno určenú rezervu vo výške približne 23 miliónov EUR úplne vyčerpali. Financie sa čerpali napríklad na výmenu protihlukových stien za 4,5 metrové či vytvorenie integrovaného operačného pracoviska pre riadenie tunelov a podobne.

Inštitút INEKO popísal, že štyri kilometre diaľničného obchvatu Žiliny predražili o sumu, za ktorú by sa dalo napríklad:

  • obnoviť nevyhovujúce vozovky na takmer 400 kilometroch ciest, alebo
  • postaviť 5 - 10 km rýchlostnej cesty, alebo
  • dobudovať na plný profil úsek D3 pred Čadcou s 2. rúrou tunela Horelica, alebo
  • postaviť a plne vybaviť dve veľké regionálne nemocnice



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu