Vláda schválila prevod takmer dvoch tretín akcií Letiskovej spoločnosti Žilina na Žilinský kraj


Foto: Vláda schválila prevod takmer dvoch tretín akcií Letiskovej spoločnosti Žilina na Žilinský kraj Foto: ilustračné

Na dnešnom zasadnutí rokovala Vláda Slovenskej republiky aj o návrhu riešenia súčasného stavu v obchodnej spoločnosti Letisková spoločnosť Žilina, a. s., v návrhu schválila prevod 65,52 % základného imania spoločnosti do rúk Žilinského samosprávneho kraja. Ten vlastní v súčasnosti menej ako pol percenta, prevod ešte musí prerokovať Národná rada Slovenskej republiky a následne bude podiel prevedený.

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky sa prevodom snaží riešiť nepriaznivú situáciu v Letiskovej spoločnosti Žilina, ktorú muselo počas uplynulých rokov pravidelne dotovať. V roku 2017 dostalo letisko v Dolnom Hričove štátnu pomoc cez schému de minimis vo výške 200 000 eur vo forme zvýšenia základného imania zo strany oboch akcionárov - ministerstva aj župy. 

„Najbližšie tri roky však takúto pomoc nie je možné poskytnúť vzhľadom na obmedzenia vyplývajúce z platnej legislatívy a nariadení EÚ. Práve pre tieto obmedzené možnosti a záujem o zachovanie Letiska Žilina MDV SR má snahu riešiť nepriaznivú ekonomickú situáciu LSZA v súčinnosti so Žilinským samosprávnym krajom, ktorý prejavil záujem o majetkovú účasť štátu ako aj záujem o financovanie LSZA,“ uvádza dôvodová správa.

Letisko v súčasnosti v najvyššej miere využíva Žilinská univerzita v Žiline, ktorá pre výcvikové lety študentov programu Profesionálny pilot plánuje zakúpiť ďalšie lietadlá. Župa v spolupráci s vedením spoločnosti predstavila aj návrhy na budúci možný vývoj prevádzky letiska pri Žiline. Podľa neho by v najbližších rokoch malo dôjsť k predĺženiu runway či spusteniu pravidelnej linky na niektoré zo zberných letísk.


Účtovná hodnota majetkového podielu štátu k 31. októbru 2018 bola 2 094 210 eur. Župní poslanci pred prevodom upozorňovali na to, že v Letiskovej spoločnosti Žilina je vytvorený dlh a takisto na ekonomickú rentabilitu podobných regionálnych letísk na Slovensku. S výnimkou toho v Košiciach totiž končia pravidelne v účtovných stratách, ktoré je potrebné dotovať. „Pr

„Prevádzkovanie a vlastnenie obdobných letísk je bežné aj v iných štátoch. Príkladmi môžu byť letiská Pardubice a České Budějovice v ČR, alebo letisko Radom v Poľsku, ktorého prevádzka je po úvodných investíciách rentabilná napriek tomu, že sa nachádza len 110 km od Varšavy,“ uviedol na zastupiteľstve Antonín Kazda, profesor Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity a člen Rady pre rozvoj leteckej dopravy v Žilinskom samosprávnom kraji. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu