Dve tretiny akcií Letiskovej spoločnosti Žilina môže previesť štát na župu, rozhodnú poslanci


Foto: Dve tretiny akcií Letiskovej spoločnosti Žilina môže previesť štát na župu, rozhodnú poslanci Foto: ilustračné

Už o týždeň budú poslanci Žilinského samosprávneho kraja rozhodovať o návrhu, podľa ktorého by mala Slovenská republika previesť majetkovú účasť na podnikaní v Letiskovej spoločnosti Žilina, a.s. na Žilinský samosprávny kraj. V súčasnej dobe vlastní štát 99,53 percenta spoločnosti, necelé pol percento pripadá na kraj.

Po novom by malo prerozdelenie predstavovať 65,99% pre Žilinský samosprávny kraj a 34,01% pre Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Návrh odobril aj minister Árpád Érsek, župa by týmto krokom získala 72 kusov akcií v celkovej hodnote 2 094 210 eur za symbolickú kúpnu cenu. Krok je snahou o zvýšenie atraktivity a využitie potenciálu regiónu, prevod musia odobriť župní poslanci.

„Predložený návrh predstavuje zmysluplný postup na zachovanie prevádzky letiska Žilina a dáva predpoklady pre realizáciu pripravených krokov rozvoja Letiska Žilina na úroveň, ktorá zodpovedá významu a potenciálu Žilinského regiónu. Bez podpory ŽSK hrozí v krátkom čase scenár, ktorý môže viesť k zmene účelu využitia územia a faktickej likvidácii Letiska Žilina,“ uvádza dôvodová správa.

V liste adresovanom predsedníčke kraja dal minister Érsek ultimátum na oznámenie o výsledku hlasovania v zastupiteľstve do 31. januára 2019. Župní poslanci zasadnú v pondelok 28. januára a návrh prerokujú, v materiáloch sú im dostupné aj podporné stanoviská riaditeľa závodu Schaeffler Kysuce, združenia Z@ict či honorárneho konzula Kórejskej republiky. Ročne je na letisku vykonaných približne 8-tisíc vzletov, väčšina z nich sú cvičné lety Žilinskej univerzity v Žiline. Komerčné lety predstavujú necelé 1 percento.


„Máme záujem o udržanie charakteru medzinárodného verejného letiska Žilina z dôvodu zachovania možnosti obchodnej leteckej dopravy na tomto letisku, s poukázaním na náš zámer je využívať toto letisko pre prevádzku business letov nás a našich obchodných partnerov. Zároveň by sme uvítali opätovné zavedenie pravidelného leteckého spojenia,“ dodal riaditeľ Schaeffler Kysuce Minal Jurky. 


Zriadenie pravidelnej leteckej dopravy figuruje aj v plánoch dodanej analýzy súčasného stavu letiska. V približne desaťročnom horizonte by podľa dlhodobej vízie mali letisko využívať aj najčastejšie využívané lietadlá pre regionálnu prevádzku - Boeing 737 a Airbus A320. To by si vyžadovalo predĺženie runway na 2450 metrov. V krátkodobom časovom horizonte chce letisko predĺžiť dráhu aspoň o 200 metrov.


Harmonogram dlhodobej vízie rozvoja Letiska Žilina. Zdroj: ŽSK


Celková cena za 200 metrové rozšírenie by predstavovala približne 1,1 milióna eur. „Po predĺžení runway na 1350 metrov je možná prevádzka ATR72 a obdobných typov lietadiel bez obmedzenia platiaceho zaťaženia s doletom približne 1 a pol hodiny letu,“ uvádza analýza. V roku 2020 je cieľom napojiť letisko pravidelnou linkou na iné zberné letisko. Do úvahy prichádza napríklad Praha či Viedeň.

Už v piatom roku pravidelnej leteckej prevádzky by mal byť počet spiatočných letov na úrovni 6 týždenne, odhadovaný prepravený počet pasažierov sa pohybuje na úrovni 28-tisíc. Letisko Žilina bolo oficiálne otvorené 2. augusta 1974, naposledy poskytovalo zázemie pre pravidelnú linku do Prahy spoločnosti ČSA. Po šiestich rokoch prevádzky však bola komerčná spiatočná linka zrušená v roku 2011.



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu