ŽSR uzatvoria koncesnú zmluvu na prevádzkovanie Terminálu intermodálnej prepravy za 86 miliónov eur


Foto: ŽSR uzatvoria koncesnú zmluvu na prevádzkovanie Terminálu intermodálnej prepravy za 86 miliónov eur Foto: ilustračné - ŽSR

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na základe súhlasu vlády uzatvoria koncesnú zmluvu na prevádzkovanie Terminálu intermodálnej prepravy Žilina. Zmluva bude uzatvorená so spoločnosťou TIP Žilina, s.r.o., koncesná lehota predstavuje 30 rokov a výška ročného koncesného poplatku je 2 880 000 EUR s DPH (2 400 000 EUR bez DPH), čo počas koncesnej lehoty znamená 86,4 mil. EUR s DPH (72 mil. EUR bez DPH).

Prevádzkovanie terminálu koncesionárom je unikátnym projektom, ktorý doposiaľ nebol v podmienkach Slovenskej republiky realizovaný. Ide o prvý intermodálny terminál v SR, kde sa uplatňuje verejno-súkromné partnerstvo. Terminál bude verejne dostupným a bude umožňovať otvorený a nediskriminačný prístup pre všetkých používateľov.

„Uzatvorením zmluvy s úspešným uchádzačom budú naplnené všetky limitujúce podmienky uložené Rozhodnutím EK. Zároveň zanikne riziko, že projekt by mohol byť vyhodnotený ako nefungujúci, a teda s ním pominie aj riziko vrátenia prostriedkov čerpaných z EÚ fondov na výstavbu terminálu v objeme 13,29 mil. EUR,“  vyjadruje spokojnosť generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč s tým, že “okrem prínosu do štátneho rozpočtu v objeme 2,88 mil. Eur ročne ušetríme ročne 137-tisíc Eur na prevádzkovanie terminálu.“

Do súťaže sa prihlásil jediný uchádzač

Ponuka úspešného uchádzača TIP Žilina, s.r.o. výrazne prevýšila požadovanú minimálnu cenu určenú verejným obstarávateľom v zmysle Rozhodnutia EK. Minimálna cena za predmet zákazky bola stanovená vo výške 348 188,63 EUR bez DPH/rok.


Nakoľko ŽSR v budúcnosti nebudú generovať náklady s prevádzkou terminálu, môžeme hovoriť o čistom príjme do štátneho rozpočtu v objeme 2,4 mil. EUR bez DPH. Po zohľadnení nákladov, ktoré boli vynaložené zo štátneho rozpočtu na výstavbu terminálu v objeme 12,5 mil. EUR, ŽSR konštatujú, že projekt dosiahne rýchlu investičnú návratnosť.


Projekt ŽSR zároveň podporuje plnenie záväzkov voči Európskej únii, podľa ktorej sa má do roku 2030 presunúť 50 percent nákladnej dopravy na iný, životné prostredie a cestné komunikácie menej zaťažujúci typ dopravy. Prevádzkovanie terminálu priamo podporí hlavnú činnosť ŽSR novými výkonmi nákladnej dopravy na sieti ŽSR.

Terminál je vybudovaný na území, ktorým prechádzajú významné medzinárodné dopravné spojenia do a z Českej republiky, na Ukrajinu, do Poľska, Rakúska a Maďarska. Jeho skladovacia plocha je 10 000 metrov štvorcových, celková dĺžka pojazdových koľají žeriavu 750 m, pričom rôzne druhy IPJ budú manipulované 2 portálovými žeriavmi.

Ostrá prevádzka by mala byť spustená do štyroch mesiacov

Zároveň koncesná zmluva umožňuje koncesionárovi dobudovať terminál s použitím vlastných prostriedkov. Prípadným dobudovaním prekladacích a skladovacích plôch, resp. koľají, sa zvýši kapacita terminálu, čo bude mať opäť priamy dopad na zvýšenie nákladných dopravných výkonov.

„Región umiestnenia TIP Žilina je významný z hľadiska železničnej dopravy,“ uvádza manažér projektu Paulína Szentesi. „Okrem podpory podnikateľského prostredia sú nemenej dôležité dopady na priamu kvalitu života ľudí. Veríme, že na slovenských cestách sa zníži počet kamiónov, a teda aj intenzita hluku a výfukových splodín, prispeje to aj k zvýšeniu bezpečnosti dopravy. V neposlednom rade to bude mať pozitívny dopad aj na životné prostredie.“

Ostrá prevádzka Terminálu intermodálnej prepravy Žilina sa spustí najneskôr do 4 mesiacov odo dňa odovzdania terminálu koncesionárovi. Spustenie prevádzky Terminálu intermodálnej prepravy prispeje žilinskému regiónu aj k tvorbe nových pracovných pozícií. Úspešný uchádzač v rámci procesu verejného obstarávania uviedol predpoklad vzniku 100 nových pracovných miest,  ktorých počet môže byť následne navýšený až na 200. 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: ŽSR