Estónska obdoba UBER-u, spoločnosť Taxify, nakoniec bude jazdiť v Žiline


Foto: Estónska obdoba UBER-u, spoločnosť Taxify, nakoniec bude jazdiť v Žiline Foto: ilustračné - pixabay.org

Pred časom sme vás informovali o reklamách na sociálnej sieti Facebook, prostredníctvom ktorých hľadá estónska obdoba UBER-u, Taxify, nových vodičov. Dnes je jasné, že služba prichádza aj do nášho mesta. Taxify v Žiline funguje od dnešného dňa, sme jedným zo šiestich miest na Slovensku, kde je služba dostupná.

Voči príchodu digitálnych platforiem, ktoré umožňujú poskytovanie služby taxi aj mimo živnostenský zákon, sa medzi klasickými šoférmi taxislužieb po celom svete zdvihla vlna odporu. Tí argumentujú, že vodiči, ktorí poskytujú služby prostredníctvom podobných platforiem, nemusia spĺňať náročné vstupné podmienky a zúčastňovať sa pravidelných preskúšaní.

Na tento stav reagujú aj zákonodarcovia v NR SR, novelu zákona má na stole parlament: „Cieľom návrhu zákona je vytvoriť vhodnejšie podmienky v oblasti podnikania v taxislužbe, prijatie opatrení smerujúcich k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečiť účinnejšiu kontrolu v tejto oblasti. Zároveň návrh zákona reaguje aj na nové trendy v oblasti kolaboratívnej ekonomiky a podporuje využívanie digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb,“ uvádza návrh novely.  

Pre platformy jazdia vodiči neprofesionáli, službu označujú za zdieľanú ekonomiku

Taxify Žilina umožňuje nábor vodičov - neprofesionálov, ktorí si poskytovaním služby prepravy privyrábajú. Platformy často takéto jazdenie označujú za spolujazdu, ide však o službu poskytovanú na mieru - zákazník si objedná odvoz z jedného miesta na iné. 

Príkladom zdieľanej služby v pravom zmysle slova je napríklad BlaBlaCar, v ktorej si vodiči vopred plánujú trasy a prípadný záujemca sa môže pridať na celú trasu, alebo jej časť. V prípade UBER-u či Taxify však vodič určuje trasu dopredu a spolujazdci sa mu prihlásia na určenú trasu. 


Podobné služby však môžu, pri dostatočne atraktívnej cene, pomôcť čiastočne vyriešiť problémy s dopravou v mestách. Ako uviedla samotná spoločnosť, vďaka možnosti výberu pre zákazníka by mohlo dôjsť k zlepšeniu dopravy v mestách a riešeniu problému s parkovaním či emisiami.

„Podľa štatistík využívania platformy dáta ukazujú, že priemerný vodič využívajúci aplikáciu jazdí približne 10 hodín týždenne a nevykonáva prácu vodiča taxislužby ako hlavnú zárobkovú činnosť​. Zákon by mal reflektovať aj skutočnosť, že technológie v dnešnej dobe zjednodušujú prácu vodiča, robia cesty bezpečnejšími a v najbližších rokoch vodiča za volantom nahradia funkčným autopilotom,“ uviedli zástupcovia Taxify v marci v pripomienkovaní k návrhu predmetného zákona.

Provízia služby Taxify od vodičov predstavuje 15% z celej tržby vodiča. Podobne ako pri taxislužbách, aj Taxify bude mať minútovú sadzbu za čakanie na mieste, vo väčšine miest je to po 2 minútach od príchodu na miesto vyzdvihnutia.

Ak chcete službu Taxify vyskúšať a získať prvú jazdu zadarmo, môžete sa zaregistrovať na tomto odkaze


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu