08 november 2018 - 11:52

Netransparentná tlačená inzercia v závere volieb, šéfredaktor Žilinského večerníka preto odstúpil

Foto: Netransparentná tlačená inzercia v závere volieb, šéfredaktor Žilinského večerníka preto odstúpil

Pre prebiehajúce moratórium sú časti textu, ktoré by mohli pôsobiť v prospech alebo neprospech niektorého z kandidátov, anonymizované.

Od dnešného dňa platí moratórium pre komunálne voľby, kandidáti na primátorov a poslancov už nesmú viesť volebnú kampaň akýmkoľvek spôsobom. Lehota 48 hodín je identický pre všetky typy volieb od parlamentných po prezidentské, viesť kampaň je zakázané aj vo volebný deň. Pripomíname, že miestnosti volebných okrskov otvoria o 7:00 hod., hlasovať bude možné do 22:00 hod.

Napriek zákazu kampaní aj dnes pôsobí na sociálnych sieťach silná antikampaň, ktorá sa zameriava na vybraných kandidátov. Jej autori sa pri porušovaní zákona, tak ako počas celého vedenia špinavých útokov, spoliehajú na nízke riziko odhalenia vo virtuálnom svete. Za uplynulé dni pribudlo niekoľko stránok, ktoré recyklujú obsah svojich predchodcov. Ako sme však uviedli pri rozpracovaní útokov, efektivita na časť populácie, ktorá je zdatná vo využívaní technológií, je otázna.

Aj preto je časť antikampane vedená v tlačových médiách, najvýraznejším zástupcom je inzertný dvojtýždenník Žilinec, ktorého majiteľom je podľa Zoznamu periodickej tlače Ministerstva kultúry Slovenskej republiky spoločnosť s majetkovou účasťou jedinej osoby - Georgea Trabelssie. S “pozoruhodným” obsahom v neprospech jedného z kandidátov na primátora Žiliny však prišiel v poslednom čísle pred voľbami týždenník Žilinský večerník.

Večerník zverejnil redakčný článok s veľmi podozrivým obsahom

Jeho sila pri využití na kompromitovanie môže byť významná, keďže čitateľská základňa tlačených médií je prevažne staršieho veku a v mnohých prípadoch môže titul fungovať ako jediný zdroj informácií daného čitateľa. Žilinský večerník má o to “zaujímavejšiu” pozíciu, že v minulosti bol jeho vydavateľom Mestský úrad v Žiline, teda bol akousi oficiálnou tlačovinou mesta, ktorá z tohto titulu požívala dôveru čitateľov. Pozostatky tejto dôvery môžu pretrvávať dodnes, do súkromných rúk prešlo médium až po roku 2010. 

Na strane číslo 8 došlo k zverejneniu textu, ktorý bol v tlačenej forme označený číslom P-2022, čo znamená, že ide o inzerciu a nie redakčný obsah. Na webovom sídle sa objavil totožný článok, avšak označenie inzercie tam chýba a preto má čitateľ dojem, že ide o autorský materiál niekoho z redakcie. Tento stav sme zaznamenali na stránke web.archive.org, ktorá zakonzervuje v danom čase konkrétnu podobu webu bez možnosti dodatočnej manipulácie.

Aktualizácia: Zástupca vydavateľa nás informoval, že sa nejedná o platenú inzerciu, ale o redakčný obsah. Označenie P-2022, ktoré by značilo inzerciu, sa podľa jeho slov dostalo do článku omylom. Predmetný článok je možné vidieť nižšie.

Článok v poslednom vydaní Žilinského večerníka.

Samotný obsah článku je pomerne kreatívnou, no extrémne amatérsky prevedenou kompromitáciou kandidáta. V článku autor poukazuje na štvoricu mladých ľudí, ktorí prispeli na transparentný účet kandidáta a neskôr, pre rôzne dôvody, žiadali finančné prostriedky späť. Na tom by nebolo nič zvláštne, zmena názoru môže nastať v dôsledku prílivu nových informácií alebo činov kandidátov.

Pri pohľade na časové súvislosti je však ťažké ubrániť sa pocitu, že skupina mladých ľudí peniaze poslala organizovane a so zámerom neskôr verejne žiadať ich vrátenie. Štvorica mladých ľudí, o ktorých článok pojednáva - pri porovnaní s transparentným účtom sa jedná o Viktóriu P., Igora M., Jána K. a Martina K. - vložila peniaze na transparentný účet v rozmedzí 48 hodín. Ako vidieť na screenshote účtu, traja vložili peniaze v jeden deň 18. septembra 2018, Martin K. o deň skôr - 17. septembra 2018.  

Na transparentný účet poslali peniaze v krátkom časovom rozmedzí. Zdroj: transparentneucty.sk

Štvorica, ktorú článok v Žilinskom večerníku tituluje ako “obyčajní ľudia”, sa celkom neobyčajne rozhodli v približne rovnakom čase - rozmedzie 4 dní - požiadať o vrátenie financií. Spravili to tak, aby bolo možné mať o tom záznam - textovou formou. 

V krátkom časovom rozmedzí o peniaze aj požiadali naspať. Zdroj: Facebook

Neobyčajné je aj to, že si toto všimol autor a zverejnil až 6. novembra pred voľbami. Kuriozitou navyše je, že Igor M. si nepamätá, že peniaze na transparentný účet nezasielal, ale vložil. Zároveň autor článku v Žilinskom večerníku disponuje screenshotmi z pohľadu strany všetkých štyroch mladých ľudí, ktorí žiadajú podporu naspäť, pričom príspevky Igora M. a Martina K. nie sú verejné dostupné.

Podľa screenshotu Igora M. ich dokonca on alebo autor článku nascreenoval len 4 hodiny po zverejnení - teda už 22. októbra. Takéto konanie zasieva podozrenie, že išlo o cielenú aktivitu za účelom získania materiálu pre neskorší kompromitujúci článok. 


Žiadosť o vrátenie peňazí si Igor M. alebo autor článku zaznamenal krátko po jej pridaní. Zdroj: zilinskyvecernik.sk

Náhodnému sledu udalostí, v ktorom štyria ľudia naraz vložia peniaze, v približne rovnakom čase si ich aj vypýtajú naspäť a vyhotovujú si o tom záznam ihneď po vyžiadaní, uverí asi málokto. Podlá kompromitácia a nesúhlas s podobnými aktivitami prinútila šéfredaktora týždenníka Žilinský večerník odísť po viac ako šiestich rokoch, počas ktorých ho viedol. K odchodu nám poskytol stanovisko:

„Dôvodom sú názorové nezhody a spôsob informovania o predvolebnej kampani v Žiline. Na rozdiel od niektorých protikandidátov, ktorí naňho v posledných dňoch predovlebnej kampane spustili zákerné a štvavé útoky, považujem /časť vyjadrenia ukrytá pre volebné moratórium/ za slušného, charakterného a pracovitého chlapa,“ uviedol odchádzajúci šéfredaktor Michal Filek.  


0 zdieľaní


Dopravný servis
Strečno
Kolóna
17:13
Rajecká cesta
Kolóna
17:12
Hričovská
Policajná hliadka
17:12
Na Horevaží
Policajná hliadka
17:07
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina