Redakčný test: Citroën C4 Cactus - Menej „pichliačov“ a ešte väčší komfort


Foto: Redakčný test: Citroën C4 Cactus - Menej „pichliačov“ a ešte väčší komfort
Galéria: 60 fotiek

Pre značku Citroën je prakticky od jej vzniku charakteristická predovšetkým dizajnová odvaha a technologická inovatívnosť. V dnešnom globálnom a vzájomne poprepájanom automobilovom svete je prakticky takmer nemožné prísť s modelom, ktorý by dokázal byť zásadne iný ako konkurencia v oboch spomenutých oblastiach. Automobilke Citroën sa aj napriek tomu podarilo dosiahnuť tento malý zázrak a to práve pri novom modeli Citroën C4 Cactus.

Modernizovaný model má pred sebou náročnú úlohu. Musí nadviazať na obrovský úspech svojho pôvodného menovca a zároveň musí nateraz v portfóliu značky zastúpiť aj kompaktný model C4. Ten totiž medzičasom z ponuky francúzskej automobilky vypadol. Nový model C4 Cactus dostal v porovnaní s predchodcom citeľne uhladenejší a nenápadnejší zovňajšok. Okrem toho novinka vytiahla aj eso z rukáva, v podobe technológie pruženia tlmičmi s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Jazdným komfortom tak nadväzuje na legendárne hydro-pneumaické pruženie, ktoré v minulosti značku Citroën preslávilo.

Nový Citroën C4 Cactus s obľúbenou a ocenenou motorizáciou PureTech 110, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou a v dostupnejšej výbave Feel, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Citroën v našom regióne.

Keď sa v roku 2014 objavil po prvý krát model Citroën C4 Cactus, málokomu sa chcelo veriť, že nejde len o koncept, ale o skutočný sériový model. Cactus bol jednoducho neprehliadnuteľný. Postarali sa o to predovšetkým obrovské ochranné panely Airbump po celom obvode karosérie. Veľký záujem zo strany samotných zákazníkov o tento model pravdepodobne predčil i očakávania samotnej automobilky. Modelu C4 Cactus s mierne zdvihnutým podvozkom sa darilo veľmi dobre aj v pomyselnom internom súboji. Svojim odbytom už od počiatku jasne prekonával aj približne rovnako veľký kompaktný model C4.

Francúzi sa pravdepodobne práve preto rozhodli s príchodom modernizovanej verzie C4 Cactus nahradiť oba modely súčasne. Oficiálnej premiéry modernizovaného Citroën C4 Cactus sme sa dočkali v druhej polovici minulého roka. Okrem civilnejšieho dizajnu, láka novinka aj na jednu zaujímavú technologickú lahôdku.

Reč je o pružení s tlmičmi s progresívnymi hydraulickými dorazmi, v skratke PHC (Progressive Hydraulic Cushions). Po technickej stránke ide o kombináciu klasických tlmičov s vinutou pružinou, kde mechanický doraz nahrádza spomínaný progresívny, s dvomi samostatnými hydraulickými dorazmi. Jeden je aktívny pri stláčaní a druhý naopak počas zdvihu. Toto riešenie v praxi dokáže výrazne lepšie utlmiť rázy pri prejazde väčších nerovnosti. Mimochodom, riešenie s PHC Citroën prevzal zo sveta motoršportu. Ako je známe, práve táto značka žala v posledných rokoch veľké úspechy nielen na okruhoch ale aj vo svete rally.

Z môjho pohľadu je preto škoda, že v portfóliu značky s ozubeným súkolím v znaku, momentálne absentuje „ostrý“ alebo ak chcete športový model. Na druhú stranu je chvályhodné, že Citroën svoje skúsenosti z motoršportu aplikuje do sériových vozidiel práve v takejto forme. Skúsenosti z rally sa tak stávajú dostupnejšími aj pre širokú škálu bežných vodičov.

Jednou zo zaujímavostí sú aj sedačky Advanced Comfort, dostupné v opcii. Vďaka ich povrchu s aktívnou penou sa dokáže zážitok z celkového komfortu v konečnom dôsledku ešte viac znásobiť. 

Galéria: 60 fotiek

Na našom trhu je momentálne tento nový model dostupný v dvoch výbavách a až s piatimi motorizáciami. Benzínový základ predstavuje atmosférický zážihový 3-valec (PureTech 82), s objemom 1,2 litra a výkonom 82 koní. Kombinuje sa s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšiu verziu predstavuje nami testovaná verzia PureTech 110, (110 koní). V princípe ide o identickú motorizáciu, ktorej ale výrazne napomáha práve turbodúchadlo. Kombinuje sa buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, alebo s automatom a rovnakým počtom stupňov.

Novinkou v ponuke je i najvýkonnejšia verzia PureTech 130 (130 koní), kombinovaná so 6-st. manuálom. Táto by mala prilákať predovšetkým záujemcov o pôvodný model Citroën C4. Pre priaznivcov nafty má automobilka v ponuke turbodiesel o objeme 1,5 litra. Jeho slabšia verzia BlueHDi 100 (100 koní), sa kombinuje so 6-st. manuálnou prevodovkou. Naopak, výkonnejšia verzia BlueHDI 120 (120 koní), sa kombinuje výhradne so 6-st. automatom.


Dizajn je nenápadnejší, no pozornosť priťahuje stále

Už pri prvom pohľade na modernizovanú novinku je jasné, že ide o Cactus. Aj napriek tomu ale možno zároveň povedať, že toto je úplne iný Cactus. Ak by som mal dizajnový dojem vylepšeného modelu vyjadriť jedným slovom, použil by som prirovnanie dospelejší, serióznejší prípadne luxusnejší. Nové stvárnenie teraz ešte viac vizuálne potláča efekt crossoveru. Vozidlo je v mojich očiach niekde presne uprostred, medzi klasickými kompaktmi a autami s vyššou stavbou karosérie. Prednou časťou Cactus jasne zapadá do rodiny Citroën. Typickým prvkom sú tu predovšetkým uzučké pásiky denného svietenia, vzájomne prepojené dvojicou pochrómovaných lamiel, s fabrickým logom uprostred.

Panel s hlavnými svetlometmi je umiestnený o niečo nižšie. Efekt odolnosti následne podčiarkuje predný nárazník s výraznou plastovou ochranou v spodnej časti. Najzásadnejšie a najviditeľnejšie zmeny sa odohrali jednoznačne na bočnej siluete vozidla. Práve tu je najviac badať, koľko nových lakovaných plôch dostal Cactus na úkor Airbump. Minulosťou sú výrazné panely na bočných dverách, ktoré mali predovšetkým ochrannú funkciu. Airbump sa ale nestratil úplne. V minimalistickej podobe sa presunul na spodnú časť dverí. Tým aspoň čiastočne ostala zachovaná aj jeho ochranná funkcia zamedzujúca poškodeniu laku karosérie.

Galéria: 60 fotiek

Typickým prvkom pre Cactus je aj naďalej špeciálne tvarovaný zadný stĺpik, či silueta plávajúcej strechy. Aj zadná časť prichádza so zásadnými zmenami. Plastová ochrana je po novom badateľná len na spodnej časti nárazníka. V neposlednom rade nemožno opomenúť ani nové delené koncové svetlá. Tie dostali veľmi peknú 3D grafiku. Dizajn ako aj celkový dojem z nového modelu Citroën C4 Cactus dokáže výrazne ovplyvniť aj voľba farebného odtieňa. Na výber ostáva 9 farieb, ktoré spolu so 4 farebnými paketmi tvoria až 31 odlišných kombinácii.

Celkové rozmery vozidla zostali aj po modernizácii prakticky bez zmien. Nový Citroën C4 Cactus meria 4170 mm, šírka vozidla dosahuje 1714 mm a výška atakuje 1480 mm. Rázvor náprav dosahuje identických 2595 mm. Nezmenený zostal aj objem batožinového priestoru. Novinka odvezie v základnom usporiadaní 348 resp. 358 litrov nákladu. Táto hodnota sa mení v závislosti od toho, či si zvolíte „len“ opravnú sadu alebo siahnete po rezervnej pneumatike.

Druhá možnosť a teda objem 348 litrov, bol aj prípad nami testovaného vozidla. Veľmi kvitujeme, že na rozdiel od pôvodnej verzie disponuje vynovený Cactus už aj deleným zadným operadlom. Z hľadiska celkovej variability ide jednoznačne o prívetivejšie riešenie. Po sklopení zadného operadla vzniká aj naďalej „nepraktický“ schodík. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje úroveň až 1170 litrov.

Prívetivý interiér boduje originalitou i pohodlím

Na rozdiel od kompletne prepracovaného interiéru, kabína nového modelu C4 Cactus až toľko viditeľných zmien nedostala. Zámerne hovorím o viditeľných zmenách, nakoľko Francúzi si podstatne viac dali záležať na lepšom odizolovaní priestoru pre posádku, čo ale samozrejme nemožno vizuálne veľmi vidieť. K najzásadnejším zmenám patrí pozmenená stredová konzola a nové sedačky. V tomto prípade odporúčame siahnuť po verziách s Advanced Comfort, ktoré pocit pohodlia na palube dokážu ešte viac znásobiť.

Predné sedačky vo všeobecnosti radíme k najväčším prednostiam modelu Cactus. Svojim tvarom, príjemným čalúnením a predovšetkým pohodlím sedenia pripomínajú skôr obývačkové kreslá. V konečnom dôsledku je len škoda, že Citroën nezachoval pôvodnú lakťovú opierku. Tá mi prišla v praxi lepšie využiteľná ako tá aktuálna. V disciplíne pohodlia za volantom bude aj tak nami testovaný model hľadať adekvátnu konkurenciu veľmi ťažko. A to platí nielen pre dotknutú cenovú kategóriu!


Za posedom nezaostáva ani výhľad z vozidla. Tak trochu „obyčajne“ pôsobil pri testovanom exemplári azda len multifunkčný volant. Všetko ostatné je pri C4 Cactus iné a originálne. Citroën hovorí o silnej inšpirácii vo svete nábytkovej módy. V tomto smere sa s výrobcom nedá nesúhlasiť. Pri tomto modeli som si už v minulosti veľmi obľúbil originálny detail v podobe „kľučky“ vo dverách. Celý interiér je nielen originálny, ale v dobrom slova zmysle aj jednoduchý a užívateľsky prívetivý. Takmer úplne tu absentujú klasické ovládača a tlačidlá. Hlavné funkcie vozidla, ako aj autorádio a modul klimatizácie, sa ovládajú prostredníctvom centrálneho dotykového displeja s priemerom 7 palcov.

Galéria: 60 fotiek

Ide už o veľmi dobre známe riešenie aj z iných modelov značky Citroën. Konzervatívnejšie ladení užívatelia by však zrejme aj naďalej preferovali klasické hardwarové tlačidlá. My sme sa s dotykovými funkciami zžili pomerne rýchlo. Takéto riešenie sa nám do kabíny modelu C4 Cactus v princípe aj hodí akosi viac. Potešujúce je, že koncert PSA stále priebežne vylepšuje odozvu na dotyk, resp. rýchlosť reakcií displeja. Digitálny displej v tomto prípade supluje aj prístrojový panel. Grafika je pekná a veľmi dobre čitateľná. Prekáža nám len minimum zobrazovaných informácií.

Nájdeme tu len aktuálnu rýchlosť, stav paliva v nádrži, prípadne indikátor preradenia alebo funkciu tempomatu či obmedzovača rýchlosti. Škoda, že ani po modernizácii nepribudol do ponuky zobrazených údajov otáčkomer. Prevodové stupne je možne meniť na základe indikátora optimálneho preradenia. Skúsenejší vodič sa aj napriek tomu bude vo väčšine prípadov orientovať viac pravdepodobne na základe zvukového prejavu agregátu.

Cactus myslí aj na odloženie drobnosti. Použiteľné boxy vo dverách dopĺňa polička na spartfón, priečinok na nápoje či schránka v lakťovej opierke. Najväčšiu pozornosť púta objemná a efektná schránka pred spolujazdcom. Keďže druhý airbag je umiestnený netradične v priestore strechy, túto schránku je možné efektne vyklápať smerom nahor. Tomuto riešeniu ustúpil dokonca aj pravý výduch ventilácie. Pozitívne je, že Citroën C4 Cactus nezabúda ani na pasažierov v druhom rade. Veľmi pohodlné sedenie ponúka aj zadná lavica. Prekvapení sme boli aj z vnútorného priestoru.

V tomto parametri z môjho pohľadu Cactus predčí aj väčšinu kompaktov zo segmentu C. Pochvalu si zaslúžia doslova „obrovské“ odkladacie boxy v zadných dverách. Mínusom je naopak „len“ vyklápateľné zadné sklo. V tomto smere sa nič nezmenilo ani po modernizácii.

Ani z hľadiska celkovej výbavy testovaný Cactus nesklamal. Už nižší výbavový stupeň Feel ponúka tempomat a obmedzovač rýchlosti, progresívne tlmiče, manuálna klimatizácia, zadné parkovacie senzory a podobne. Medzi prvkami v opcii sme mali k dispozícii sedadlá Advanced Comfort, vyhrievanie predných sedadiel či zadnú parkovaciu kameru.

Komfort a pohoda na prvom mieste

Pri hodnotení jazdných vlastností ani nemôžeme začať inde ako pri podvozku. Dlho som sa zamýšľal nad funkciou PHC tlmičov. C4 Cactus je bezpochyby výrazne komfortnejší a lepšie tlmí nerovnosti. Podozrieval som sa, či ale nejde len o akýsi „placebo“ efekt, keďže som o tejto technológii vedel už pred samotným usadením za volant. Ako skúšku správnosti som použil dvoch nezainteresovaných vodičov. Tí nevedeli o prítomnosti technológii progresívnych tlmičov s hydraulickými dorazmi. Obaja mi nezávisle od seba potvrdili, že C4 Cactus dokáže skutočne výrazne filtrovať nerovnosti.

Ako druhú skúšku správnosti sme si vyhliadli pomerne rozbitý úsek cesty. Ten sme prešli najskôr s crossoverom C3 Aircross a následne aj s C4 Cactus. Objektívne treba povedať, že už aj C3 Aircross dokáže veľmi dobre filtrovať nerovnosti. Po presunutí do C4 Cactus je ale tento efekt ešte výraznejší a citeľnejší. Technológia PHC teda v praxi dáva skutočne zmysel. Nie že by ste prejazd cez nerovnosť vyslovene necítili, no podvozok dokáže veľmi dobre absorbovať aj pomerne veľké jamy a výtlky. Ani raz sme počas testu nezažili situáciu, že prejazd cez nerovnosť doprevádzala nepríjemná „rana“ do karosérie vozidla.

Galéria: 60 fotiek

Najväčší zmysel mi funkcia PHC dávala pri dynamickejšej jazde. Pri vyššej rýchlosti sa C4 Cactus skutočne mení takmer na lietajúci koberec, ktorý dokáže s istotou a pohodou odfiltrovať bežné nerovnosti slovenských ciest. Pre úplnosť dodajme, že tlmiče PHC resp. ich tuhosť nemožno nijako nastavovať. Ich regulácia je plne automatická. Zážitok z komfortu okrem tlmičov násobí aj veľmi dobre zvládnuté odhlučnenie interiéru. V tejto oblasti sa Cactus medzigeneračne výrazne zlepšil. Pod prednou kapotou testovaného kúsku pracoval viac krát ocenený motor roka PureTech 110. Prepĺňaný 3-valec s výkonom 110 koní na pomerne ľahký Cactus s rezervou postačuje.

Pozdávala sa mi aj jeho spolupráca novou 6-st. manuálnou prevodovkou. Kulisa radenia, ako aj samotná presnosť dráh, sú rovnako citeľne lepšie. Priemerná spotreba paliva sa nám počas testu ustálila na hodnote tesne pod 6 litrami na každých 100 kilometrov, čo považujem za veľmi slušné.

Nakoniec pár slov k využiteľnosti modelu C4 Cactus. Okrem klasických spevnených ciest sa je s ním možné pokojne vybrať aj na poľné či lesné cesty. Svetlá výška na úrovni 155 mm, totiž v porovnaní s klasickými kompaktmi, povoľuje predsa len o niečo viac slobody aj pri pohybe mimo spevnených komunikácii.

A náš celkový dojem?

Modernizovaný C4 Cactus prináša so sebou zaujímavý impulz inovatívnosti. Okrem „nenápadnejšieho“ dizajnu púta pozornosť predovšetkým technológia PHC. Vďaka progresívnym tlmičom s hydraulickými dorazmi, patrí novinka vo svojej cenovej kategórii nateraz k unikátnemu zjavu. Jazdným komfortom ho možno dokonca porovnávať s omnoho drahšími modelmi s adaptívnym podvozkom. Dalo by sa dokonca povedať, že ide o ideálny automobil, ktorý je vhodný na používanie na slovenských cestách. V prospech nového modelu s logom Citroën hovorí aj zaujímavá cenová politika.

V Žiline si nový Citroën C4 Cactus môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Citroën v našom regióne, spoločnosti POINT a.s. Žilina, na ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Citroën. 

Výbava - Cena

  • Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S Feel (testovaný model) - od 13 990 €   
  • Citroën C4 Cactus PureTech 82 Feel - od 12 490 €

Plusy

  • Podvozok a tlmiče PHC
  • Jazdný komfort
  • Sedačky

Mínusy

  • Chýbajúci otáčkomer
  • Svetlá s len priemerným svetelným účinkom

Technické parametre

ModelCitroën C4 Cactus PureTech 110 S&S Feel
Motorbenzín
Pohonpredný
Počet valcov3
Výkon kW / koní81 / 110
Krútiaci moment205 Nm
Pohotovostná hmotnosť1191 kg
Maximálna rýchlosť196 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1009,2 s
Prevodovkamanuálna
Počet stupňov6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu5,2 l / 100 km
Spotreba počas testu6,9 l / 100 km
PneumatikyGoodYear EfficientGrip  

 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu