Pád pacientky v nemocnici v Žiline preveruje disciplinárna komisia, ochrnutie nie je nezvratné


Foto: Pád pacientky v nemocnici v Žiline preveruje disciplinárna komisia, ochrnutie nie je nezvratné Foto: ilustračné

V uplynulých dňoch rozvíril emócie na sociálnych sieťach augustový prípad pacientky v žilinskej Fakultnej nemocnici s poliklinikou, ktorý v krátkosti opísala dcéra poškodenej. Podľa jej slov mala žena spadnúť po náročnej operácii z operačného stola a v dôsledku toho ochrnúť. Prípad neskôr prevzali viaceré médiá na Slovensku.

Vzniknutú situáciu už posudzuje disciplinárna komisia, napriek tomu sa stihli v médiách objaviť aj nepotvrdené špekulácie a predčasné dohady. Podľa slov hovorkyne FNsP Žilina Lenky Zátekovej nemocnica od začiatku situáciu riešila bez snahy zatĺkať:

„Nesmierne nás mrzí celá situácia, ktorá sa stala a zasiahla tým pacientku, jej rodinu i celú našu nemocnicu. Pacientke i rodine sme sa ospravedlnili, od začiatku sme s nimi boli v úzkom kontakte, poskytli im všetky informácie a informovali ich o ďalšom postupe a pomoci.“


Status dcéry pacientky, ktorá po nešťastnom páde ochrnula. Zdroj: Facebook


To, či pochybil niekto z personálu, skúma komisia, ktorá už podľa informácií nemocnice zasadla. Okamžite po incidente kontaktoval primár chirurgického oddelenia rodinu a pacientku priebežne navštevoval. Osobne sa s nimi stretol aj generálny riaditeľ, ktorý sa taktiež v mene nemocnice ospravedlnil.

Dcéra tvrdí na záver statusu opak, podľa nej sa jej matke za tento čin nikto neospravedlnil. K ospravedlneniu malo dôjsť až po urgencii, ako uvádza portál cas.sk Celý prípad zhoršuje fakt, že pacientka má aj ďalšie zdravotné problémy, ktoré nesúvisia s pádom. Skomplikovanie zdravotného stavu prinútilo dcéru tráviť starostlivosťou o mamu výrazne viac času.

Personál nemocnice očierňujú až na hranici šikany


Poškodená pacientka podľa slov hovorkyne absolvovala niekoľko terapií a dôležitých vyšetrení, ďalšiu pomoc pri starostlivosti a hospitalizácii mala rodina odmietnuť. Jej diagnóza ale nie je nezvratná, postupnými rehabilitáciami by sa mohla zlepšiť.

Napriek tomu, že zatiaľ nie je známe, kto a prečo pochybil, zniesla sa na zdravotnícky personál vlna kritiky na hrane so šikanou. Mnohí komentujúci pritom zabúdajú, že aj napriek vyspelej technologickej dobe a pokroku je stále ľudský faktor jedným z najdôležitejších, ak nie najdôležitejší, v práci lekárov a zdravotníkov.

Prípad je nešťastný, no na oddelení chirurgie v žilinskej nemocnici ročne vykonajú 4-tisíc operácií. V celej nemocnici ide o počet viac ako 26-tisíc zákrokov, preto nie je možné prácu lekárov a zdravotníkov zovšeobecňovať na základe jedného prípadu. Naopak, bolo by akousi anomáliou, ak by lekári pri tomto množstve chyby nerobili.  

Práca zdravotníka je však stále práca človeka. Jeho poslaním je ochrana ľudského života, a preto je akékoľvek zlyhanie fatálne. Naši zamestnanci si to uvedomujú každú minútu počas ich zmeny. Nikto z nich si nedovolí na operačnej sále piť kávu, čítať noviny alebo sa venovať iným záležitostiam, ako boli verejne obvinení. Nie je to prvýkrát, kedy negatívna správa, bohužiaľ, zničila všetku ich doterajšiu námahu a záchranu mnohých ďalších životov. Len za minulý rok sme u nás zrealizovali 26 451 operácií, z toho takmer 4000 bolo na oddelení chirurgie,“ potvrdila Záteková. 

Nemocnica v Žiline stále ponúka pomoc

Popri tejto práci zdravotníci zabezpečujú chod celého oddelenia, ambulancií a jednotky intenzívnej starostlivosti. V nemocnici je v súčasnosti približne 1700 zamestnancov a podľa hovorkyne za nimi vedenie stojí. Nemocnica preveruje každý jeden negatívny prípad a vyvodzuje dôsledky.

„Zároveň nastavujeme opatrenia, aby sme im predchádzali a prácu zlepšovali. Veríme, že rodina svoje rozhodnutie prehodnotí a prijme našu ponúknutú pomoc v rámci hospitalizácie na oddelení fyziatrie, balneológie a rehabilitácie, čím by sme uľahčili starostlivosť o ich mamu. Rodina sa na nás môže kedykoľvek obrátiť a sme im plne k dispozícii aj naďalej,” uzavrela Záteková.

Rodina podľa portálu cas.sk očakávala, že nemocnica pochybenie finančne odškodní: „Dva mesiace sme nikomu nehovorili, čo sa stalo, pretože sme si mysleli, že keď vám v nemocnici niekoho skoro zabijú, odškodnenie, ktoré pokryje aspoň náklady na starostlivosť o toho človeka a bolestné, je samozrejmosť. Ale nemocnica na náš návrh vôbec nereaguje.“ 


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu