08 október 2018 - 15:33

Žilinská nemocnica sa v rebríčku INEKO odlepila z poslednej priečky, je deviata z jedenástich

Foto: Žilinská nemocnica sa v rebríčku INEKO odlepila z poslednej priečky, je deviata z jedenástich
Foto: ilustračn

Fakultná nemocnica s poliklinikou získala v hodnotení Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) dva roky po sebe nelichotivú poslednú priečku. Tento rok sa konečne odlepila z pomyselného dna a spomedzi jedenástich štátnych univerzitných a fakultných nemocníc obsadila deviatu priečku. Celkový rating na škále od 0 do 100 predstavuje 37,1 bodov.

Pre porovnanie - víťaz tohtoročného hodnotenia, ktorým je Fakultná nemocnica s poliklinikou F.D.Roosevelta v Banskej Bystrici dosiahol 59,3 bodov. Druhé a tretie miesto obsadili nemocnice zo Žilinského kraja, Univerzitná nemocnica v Martine s ratingom 58 a Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok s ratingom 54,7 bodov.

Nemocnica v Žiline si oproti minulému roku polepšila, vtedy jej rating predstavoval 25,1 bodov. „Pozitívne je, že sa UNB spolu s FNsP Žilina významne zlepšili v tohtoročnom meraní indexu transparentnosti,“ uvádza v hodnotení INEKO. V transparentnosti patrí FNsP Žilina tretia priečka s indexom 76,6 percenta.

Nemocnica vidí problém v nedostatočnej vzorke respondentov

Na svoju obhajobu uvádza žilinská nemocnica fakt, že podľa nej nemusia byť niektoré ukazovateľe z hodnotenia INEKO v súlade s reálnymi číslami. Zároveň spochybnila metodiku inštitútu z hľadiska kvantity zozbieraných dát.

„Údaje v rámci indikátorov kvality čerpajú autori rebríčka od poisťovní bez toho, aby sa k nim nemocnice mohli dopredu vyjadriť a prípadne opraviť nesprávne podklady, čo je na škodu inak dobrej veci. Taktiež nás mrzí, že dotazníky spokojnosti neoslovujú viac pacientov, tento rok bolo v každej nemocnici vyhodnotených približne 200 dotazníkov, v našej nemocnici len 190 a pri počte 30-tisíc hospitalizácii, ktoré sme za minulý rok u nás zrealizovali, je to naozaj slabá výpovedná hodnota,“ uviedol generálny riaditeľ FNsP Žilina Igor Stalmašek.

Na tento fakt upozorňujú aj autori rebríčka, ktorí spresnili, že chyby sa snažia priebežne odstraňovať po ich zistení.: „INEKO preberá dáta od zdravotných poisťovní, zdravotníckych zariadení, MZ SR, VÚC, ÚDZS, NCZI, OS ZZS SR, a ďalších inštitúcií, a preto nemôže garantovať a niesť právnu zodpovednosť za správnosť použitých originálnych dát. Prípadné chyby sa snaží zisťovať a po ich verifikovaní relevantnými inštitúciami aj priebežne odstraňovať.“

Kuriozitou je, že pred viac ako dvoma rokmi bolo údajne podľa dotazníkov spokojných so starostlivosťou viac ako 95% pacientov. Prieskumy spokojnosti vypĺňali hospitalizovaní pacienti pri odchode domov na dobrovoľnej báze.

Tohtoročná metodika hodnotenia mala premiéru,prvýkrát boli použité hodnoty Case Mix Indexu, teda náročnosti diagnóz pacientov za rok 2017. Celkovo vstupuje do hodnotenia 15 ukazovateľov, ich váhu na celkovom výsledku si môžete pozrieť nižšie. 

Zdroj: Ineko.sk



0 zdieľaní

Dopravný servis
P.O. Hviezdoslava
Kolóna
16:41
Kamenná
Kolóna
16:39
Jozefa Miloslava Hurbana
Kolóna
16:39
Lavobrezná
Prekážka na ceste
16:27
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina