Dnes najčítanejšie
Do stredy 25. septembra je zmenená trasa linky č. 26 z dôvodu uzávierky ulice Škultétyho

16 október 2018 - 14:00

Redakčný test: Volkswagen Touareg - Slovenská pýcha

Foto: Redakčný test: Volkswagen Touareg - Slovenská pýcha
Galéria: 66 fotiek

Automobilový svet sa dynamicky mení. Pozíciu vlajkových lodí dnes už pri mnohých značkách zastávajú na úkor tradičných limuzín veľké SUV. Do tohto klubu sa prednedávnom pridal aj jeden z najväčších výrobcov automobilov na svete, teda nemecký Volkswagen. Nemci predstavili už tretiu generáciu jedného zo svojich najdôležitejších modelov. Reč je samozrejme o veľkom SUV s názvom Touareg.

Vo svojom najnovšom vyhotovení je novinka v porovnaní s predchodcom v každom smere opäť citeľne lepšia i vyspelejšia. V neposlednom rade treba spomenúť, že nový Touareg je zároveň aj doposiaľ najluxusnejší vo svojej histórii. Môžeme dokonca pokojne povedať, že z hľadiska použitých technológii Touareg predstihol aj štýlový model Arteon, vďaka čomu sa z neho stala nová európska vlajková loď značky VW. Na túto novinku môžeme byť právom hrdí aj my na Slovenku. Podobne ako predchodca sa totiž aj nová generácia modelu Touareg kompletne vyrába výhradne v bratislavskom výrobnom závode VW.

Nový Volkswagen Touareg so špičkovým prepĺňaným vznetovým 6-valcom 3,0 TDI (286 koní), skombinovaným s 8-st. automatickou prevodovkou, vo verzii R-Line, nám na test zapožičala spoločnosť Galimex s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Volkswagen v našom regióne.

Aj keď sa to nemusí ani zdať, prvá generácia modelu Volkswagen, ktorého meno odkazuje na kmeň kočovníkov z Africkej Sahary, sa objavila už v roku 2002. Veľké SUV sa už od počiatku svojho vzniku tešilo obrovskému záujmu i obľube. Touareg vždy v sebe dokonale kombinoval všetky prednosti, ktoré by vozidlo s označením SUV malo mať. Okrem priestrannosti a rodinného faktora, bol vždy dostatočne reprezentatívny a vynikal aj svojimi jazdnými vlastnosťami. To platilo nielen na ceste, ale aj v náročnejšom teréne. Tu mal tento model nad drvivou väčšinou svojich konkurentov vždy jasne navrch.

Aj najnovšia tretia generácia zdedila spomenuté prednosti svojich predchodcov. Zároveň k nim pridáva naviac ešte aj špičkové technológie, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani zástupcovia z prémiového segmentu. Nový model vznikal kompletne na čistom liste papiera. Postavený je na koncernovej platforme MLB. Ide teda o identický technický základ, ako majú aj modely Audi Q7, Porsche Cayenne či dokonca Bentley Bentayga a Lamborghini Urus!

Dizajn a interiér si podrobnejšie predstavíme v ďalších častiach. Opomenúť nemôžeme ani už naznačené technologické „highlighty“. Pneumatický podvozok s aktívnymi stabilizátormi či natáčanie zadnej nápravy sú len začiatok. Pozornosť pútajú určite i Matrix LED svetlomety IQ Light, s až 128 „ledkami“ v jednom svetle!

K ovládaniu infotaimentu prostredníctvom hlasu alebo gestami, pridáva Touareg na želanie aj funkciu tzv. nočného videnia prostredníctvom termokamery. Príjemné spestrenie predstavujú aj masážne sedadlá ako aj záplava najmodernejších asistenčných systémov.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Na našom trhu sa aktuálne táto novinka ponúka s dvomi motorizáciami a v troch výbavách resp. verziách. Nový Volkswagen Touareg už v základe ponúka automatickú prevodovku a samozrejme aj pohonom všetkých štyroch kolies. Aj pod prednou kapotou môžeme naďalej počítať s „poriadnymi“ motormi. Zatiaľ je k dispozícii len 6-valcový turbodiesel 3,0 V6 TDI SCR.

V slabšej verzii disponuje výkonom 231 koní a v nami testovanej silnejšej variante sa môže pochváliť až 286 konskými silami. Kombinuje sa s 8-st. automatickou prevodovkou od firmy ZF. Neskôr do ponuky pribudne tiež benzínová V6 pohonná jednotka, ako aj 8-valcový turbodiesel 4,0 TDI. V ďalšej fáze sa následne počíta aj s príchodom hybridnej verzie.

Nápaditejší ale pritom stále rovnaký

Dizajn je síce sebavedomejší a výraznejší, no pritom ide zároveň stále o typický Volkswagen tak, ako ho poznáme. Nemcom sa na poli dizajnu podaril husársky kúsok. Nikto pravdepodobne nemôže vyčítať modelu Touareg fádnosť či dizajnovú nudu. Na základe celkových tvarov a kontúr je však už na prvý pohľad jasné, že máme dočinenia s modelom značky VW.

Podobne ako model Arteon, aj nový Touareg prichádza s dominantnou a majestátnou prednou časťou. Výrazná maska chladiča, na ktorej sa rozhodne nešetrilo chrómom, tvorí jeden optický celok s prednými svetlometmi.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Mimochodom, svetelný výkon už spomínaných príplatkových IQ LED svetlometov, ktorými disponovalo aj naše vozidlo, patrí momentálne určite k tomu najlepšiemu, čo dokážu aktuálne sériové automobily ponúknuť. Poznávacím prvkom testovanej verzie R-Line je športový nárazník s výraznými nasávacími otvormi po stranách. Pozitívne je, že aj verzia R-Line ponúka v porovnaní s ostatnými modelmi prakticky totožné nájazdové resp. prejazdové uhly.

Pri pohľade z profilu zaujme jednoduchá elegancia. Reprezentuje ju pozvoľna klesajúca línia strechy, ako aj tradičný výrazný prelis karosérie siahajúci až ku koncovým svetlám. Verzia R-Line k tomu pridáva ešte kompletne lakované ochranné panely na dverách, ako aj lemy okolo blatníkov. Zaujímavý kompromis ponúkol nami testovaný exemplár veľkosťou kolies. Druhé najmenšie disky s priemerom 19 palcov a dostatočnou porciou gumy síce nevyzerajú tak efektne ako dostupné 21 palcové kolesá. Na druhej strane ide zároveň o to najpraktickejšie riešenie vzhľadom na celkový jazdný komfort, ako aj prípadné využívanie vozidla v teréne.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Aj zadná časť pôsobí štýlovo a robustne. Silu nového modelu Touareg naznačujú v tomto prípade vytiahnuté a „svalnaté“ zadné blatníky. Prevedenie R-Line znova zaujme športovým nárazníkom v lesklom čiernom prevedení, ako aj výraznou dvojicou koncoviek výfukového systému. A pozor, Touareg je v tomto smere dokonca „iný“ ako ostatné nové modely koncernu VW. Toto SUV totiž prekvapivo disponuje aj reálne funkčnými koncovkami výfukov, začo si od nás zaslúžil veľkú pochvalu.

Celkovo možno dizajn nového modelu označiť pokojne za luxusný a prémiový. Aj keď sa to pocitovo predovšetkým spoza volantu nemusí zdať, novinka je opäť o niečo väčšia ako jej predchodca. Medzigeneračný nárast rozmerov najlepšie demonštruje ich priame porovnanie.

Nový Volkswagen Touareg meria 4878 mm (+77 mm v porovnaní s minulou generáciou), šírka vozidla dosahuje 1984 mm (+44 mm) a výška atakuje 1717 mm (-7 mm). Rázvor náprav má hodnotu 2904 mm, čo je o 11 mm viac, ako ponúkla minulá generácia modelu Touareg.

Pri novom modeli ostali zachované i špičkové úžitkové vlastnosti. Prakticky a rovnomerne tvarovaný batožinový priestor odvezie v základnom usporiadaní až 810 litrov nákladu. V praxi tak ide o úložnú plochu, ktorá musí kapacitne uspokojiť aj tých najnáročnejších. Do priestoru pod podlahou sa v prípade potreby, okrem ďalších drobnosti, zmesti aj plnohodnotná pneumatika. Aj pri kontakte s batožinovým priestorom je jasne cítiť, že Touareg je vlajkovou loďou značky. Eklektické otváranie piatych dverí s funkciou „podkopnutia“ pod nárazník, ako aj funkcia nastavenia výšky otvorenia, sú v tomto prípade samozrejmosťou.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Testovaný Touareg okrem toho zaujal i možnosťou zníženia nakladacej hrany. Toto efektné i praktické riešenie dovoľuje konfigurácia s pneumatickým podvozkom. Zaujímavosťou je i plne automatické ovládanie ťažného zariadenia. Po sklopení delených zadných operadiel sa toto SUV mení na „dodávku“ s takmer ideálne rovnou podlahou a s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni až 1800 litrov.

Vitajte v digitálnom svete

To, aký je nový Touareg skutočné „veľký“, som si uvedomil pri prvom usadení za volant. Tí, ktorí obľubujú vysoký posed a dobrý rozhľad, si v tomto prípade skutočne prídu na svoje. Po zabuchnutí dverí sa dostaví luxusná atmosféra, ktorá dokáže posádku doslova odosobniť od okolitého sveta. V našom prípade disponovali dvere dokonca aj funkciou automatického dovierania. Tým automaticky odpadávala nutnosť „trieskania“ resp. iného nešetrného zaobchádzania s dverami na vozidle.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Záruku špičkového posedu na palube novej generácie modelu Touareg predstavujú sedačky. V prípade predných pasažierov by sme mohli pokojne hovoriť aj o pohodlných kreslách so širokou škálou možnosti individuálneho nastavenia. Aj na tomto poli môžeme testovanú novinku porovnávať s prémiovou konkurenciou. Okrem vyhrievania či ventilácie môžu byť sedadlá vybavené dokonca aj pokročilou masážnou funkciou.

Príbuznosť s ostatnými modelmi značky Volkswagen pripomína trojramenný volant. Súhlasím s názorom, že vizuálne pôsobí až príliš obyčajným dojmom. Na druhej strane mu z hľadiska funkčnosti a ovládateľnosti zároveň nemožno nič vytknúť. A postupne sa dostávame k tomu najzásadnejšiemu. V základnom vyhotovení môže aj nový Touareg disponovať prístrojovým panelom s analógovými „budíkmi“ a 9,2 palcovým dotykovým displejom infotaimentu.

To ale nebol prípad nášho vozidla. Náš Touareg mal na palube príplatkový Innovision Cockpit. Ten pozostáva s tzv. virtuálneho prístrojového panelu o priemere 12 palcov, ktorý v princípe poznáme už aj z iných modelov značky, a predovšetkým „obrovským“ 15 palcovým farebným dotykovým displejom s navigáciou Discover Premium.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Len pre zaujímavosť doplňme, že jeho uhlopriečku v tomto prípade už môžeme porovnávať s notebookmi „strednej“ triedy! Opticky tvoria obe obrazovky jeden súvislý celok. To pri ich špičkovom rozlíšení ako aj peknej grafike vyzerá v praxi veľmi moderne, futuristicky i efektne. V praxi som bol preto a to viac zvedavý na možnosti reálneho využitia takéhoto usporiadania. Dotykovej ploche ustúpili takmer všetky hardwarové ovládače vrátane panelu klimatizácie. Hneď na úvod treba povedať, že toto riešenie je nielen efektné ale zároveň aj funkčné.

Počas testovacích dní si Innovision Cockpit vyskúšalo hneď niekoľko „nezainteresovaných“. Prekvapilo ma, že na základe osobnej skúsenosti by si na ovládanie prostredníctvom dotyku dokázali zvyknúť aj praktický všetci „tlačítkoví konzervatívci“. Logika ovládania resp. prispôsobenia infotaimentu je do značnej miery inšpirovaná ovládaním smartfónov, čo je v praxi veľká výhoda. Pochvalu si zaslúži aj orientácia smerom na vodiča, či umiestnenie displeja v optimálnej výške. Displeju museli ustúpiť i centrálne výduchy ventilácie, ktoré sú teraz umiestnené až netradične nízko.

Ďalšou výhodou je užívateľská jednoduchosť, na ktorú si nie je potrebné obzvlášť dlho zvykať. Panel klimatizácie, ako aj ďalšie dôležité funkcie súvisiace s ovládaním vozidla, sú neustále k dispozícii na spodnom resp. ľavom okraji monitora. Výhodou je v tomto prípade aj veľkosť jednotlivých ikoniek, do ktorých sa následne prstom dobre triafa aj za jazdy. Naopak, najväčšou nevýhodou takéhoto riešenia predstavuje v mojich očiach náchylnosť na odtlačky. S týmto nie príliš pekným vedľajším efektom treba pri Innovision Cockpite jednoducho počítať.

Nadstavbou pre skutočne náročných je možnosť ovládania niektorých funkcii infotaimentu aj prostredníctvom hlasu alebo gestikulácie. Na podrobnejšie popísanie možností nastavení funkcii, resp. preferovaného vyobrazenia pri oboch displejoch by sme potrebovali samostatný článok. Zhrniem do vety, že možnosti prispôsobenia sú prakticky neobmedzené. Záleží len na osobných preferenciách každého z nás.

Virtuálny kokpit v našom prípade disponoval aj tzv. nočným videním. Obraz z termokamery umiernenej v prednej maske vozidla je veľmi užitočnou pomôckou pri jazde v noci alebo pri zhoršenej viditeľnosti. V kombinácii s inteligentnými svetlami dokáže Touareg na presnú pozíciu človeka či inej živej bytosti v tme následne vodiča upozorniť aj cieleným svetelným lúčom. Vizuálny zážitok z nového modelu ešte viac zvýraznil špičkový Head-up displej.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Digitálnym svetom ale nie sú technologické možnosti nového modelu Touareg ani zďaleka vyčerpané. Na stredovej konzole zostalo predsa len miesto pre dva tradičné otočné ovládače. Jeden slúži na nastavovanie jazdných režimov a druhým je možné regulovať nastavenie svetlej výšky, v prípade verzii s pneumatickým podvozkom. Táto kombinácia funguje v praxi až prekvapivo dobre. Nový Touareg preto možno označiť za vozidlo mnohých tvárí a to práve v závislosti od aktuálneho nastavenia jazdného režimu.

Novinka si popri všetkom spomenutom zachovala aj prednosti rodinne orientovaného SUV. Potešujúce je dostatočné množstvo odkladacích priečinkov ako aj nadštandardné priestorové pomery v druhom rade. Tu nesklamala ani variabilita s možnosťou posúvania zadnej lavice resp. nastavenia sklonu operadiel. Malá výčitka smeruje snáď len k samotnému tvaru zadnej lavice. Pri takomto type vozidla by sme si v druhom rade pokojne vedeli predstaviť ešte aj o niečo pohodlnejšie sedadlá.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Z hľadiska výbavy ponúkol nami testovaný exemplár vo verzii R-Line, a niektorými prvkami v opcii, prakticky všetko čo vám príde na um. Z ešte nespomenutých prvkov vypichnime kompletný balík jazdných asistentov, kožené čalúnenie, natáčanie zadných kolies, 4-zónovú automatickú klimatizáciu či bezkľučový prístup a štartovanie V konečnom dôsledku nám na palube chýbala snáď len zadná parkovacia kamera, za ktorú by sme si pri našej konfigurácii radi priplatili.

Suverénne univerzálny aj po jazdnej stránke

Aj napriek všetkému vyššie spomenutému je najsilnejšou zbraňou nového modelu Touareg zážitok z jazdy. Od tak veľkého, rodinného a luxusne orientovaného SUV, by tak intenzívnu porciu zážitkov z jazdy očakával reálne azda len málokto. Začnime obratnosťou. Už viac krát bolo v predchádzajúcom texte naznačené, že toto auto je skutočne veľké. Spoza volantu ale pritom pôsobí veľmi agilne, ako minimálne o triedu menšie SUV. Podpísalo sa pod to predovšetkým aktívne natáčanie všetkých štyroch kolies. Vďaka tomuto riešeniu sa pri vyšších rýchlostiach podarilo dosiahnuť lepšiu smerovú stabilitu, a pri pomalom manévrovaní sa naopak výrazne zlepšila celková obratnosť vozidla.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Nočnou morou preto v prípade testovaného modelu Touareg nebol dokonca ani pohyb v preplnených podzemných garážach našich nákupných centier. Za pneumatický podvozok s možnosťou regulácie svetlej výšky si v prípade modelu Touareg rozhodne odporúčame priplatiť. Jazdný komfort sa vďaka tomuto riešeniu dostáva na úplne inú úroveň. Podvozok sa pri vysokých rýchlostiach dokáže automaticky znížiť o približne 4 centimetre. Naopak, maximálna svetlosť pri jazde v teréne dosahuje špičkovú úroveň až 271 milimetrov!

V režime Comfort dokáže toto vozidlo veľmi dobre odfiltrovať nerovnosti našich ciest. Jazda je preto príjemná a plavná. Špičkovo je zvládnuté aj odhlučnenie interiéru. V režime Sport dokáže naopak zahanbiť aj mnoho športovo sa tváriacich kompaktných modelov. Pri dynamickej jazde sa Touareg dokonca ani nijako dramaticky nenakláňa v zákrutách. Na neúprosnosť fyzikálnych zákonov, ktoré jednoducho nie je možne oklamať, si tak spomeniete až pri prudkom brzdení. Teda nie žeby samotné brzdy nedisponovali dostatočným účinkom, ale v tomto prípade je už jednoducho cítiť, že pri plnom zaťažení sa hmotnosť modelu približuje k hodnote 3 tony.

Počas testu sme si samozrejme nemohli odpustiť ani výjazdy mimo spevnených komunikácii. Touareg aj napriek svojej luxusnej povahe toho stále zvládne prekvapivo veľa aj v náročnejšom teréne. Dnes už síce neponúka redukovanú prevodovku či dokonca uzávierku zadného diferenciálu. Naopak spolieha sa vyslovene na „talent“ elektroniky s dvomi dostupnými Offroad jazdnými režimami, v kombinácii s medzinápravovým diferenciálom typu Torsen a automatickou prevodovkou. A takáto kombinácia funguje v praxi a v teréne viac ako slušne.

Redakčný test Volkswagen Touareg / 66 fotiek

Nakoniec sa dostávame k tomu najpodstatnejšiemu, teda k motoru. Nami testovaný 6-valec 3,0 TDI disponoval výkonom až 286 koní. V6-tka dokáže udeliť veľkému SUV dostatočne slušnú porciu jazdnej dynamiky. Počas testu sme sa skutočne ani raz nedostali do situácie, že by sme potrebovali ešte väčšie stádo koníkov pod prednou kapotou. Motor si pritom za svoje špičkové služby nepýta ani prehnane veľa paliva. Na dvojcifernú hodnotu sme sa prehupli len pri jazde v teréne.

Celkový priemer sa nakoniec ustálil na obdivuhodnej hodnote 7,3 litra na 100/km. Aj zato si Touareg od nás vyslúžil veľkú pochvalu. Spolupráca s 8 st. automatickou prevodovkou je vo väčšine prípadov príkladná a užitočná. Naša malá výhrada smeruje len k prudkým rozjazdom, kedy zvykla prevodovka občas zareagovať s miernym oneskorením.

Pri novom modeli Touareg je cítiť že plne autonómna jazda je už oveľa bližšie, ako si mnohí z nás dokážu predstaviť. V tomto prípade navigácia, spolu s adaptívnym tempomatom, strážením opustenia jazdného pruhu a čítačkou dopravných značiek vytvorila pôsobivo fungujúci orchester. Po zadaní cieľa do navigácie a aktivovaní tempomatu dokáže Touareg automaticky prispôsobovať rýchlosť aktuálne platným limitom na danej ceste. Okrem toho dokáže pred vjazdom napríklad do križovatky, alebo prudkej zákruty, automaticky znížiť rýchlosť, tak aby vozidlo dokázalo bezpečne prejsť cez spomínané úskalia aj bez stlačenia brzdového pedálu zo strany vodiča.

A celkový dojem?

Nový Volkswagen Touareg výrazne prekonáva vlastné hranice, ktoré stanovila úspešná minulá generácia. Novinka je prakticky v každom smere lepšia ale predovšetkým citeľne luxusnejšia. Vďaka špičkovým technológiám na palube sa z nášho pohľadu môže teraz nový model pokojne porovnávať aj s prémiovou konkurenciou.

V Žiline si nový Volkswagen Touareg môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Volkswagen v našom regióne, spoločnosti Galimex, s.r.o., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Volkswagen. 

Výbava - Cena

  • Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI SCR (286 koní) R-Line (testovaný model) - od 69 430 €   
  • Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI SCR (231 koní) - od 49 990 €

Plusy

  • Jazdné vlastnosti
  • Univerzálnosť
  • Motor a pneumatický podvozok

Mínusy

  • Cenová politika
  • Momentálne úzka paleta dostupných pohonných jednotiek

Technické parametre

ModelVolkswagen Touareg 3,0 V6 TDI SCR (286 koní) R-Line
Motordiesel
Pohon4x4
Počet valcov6
Výkon kW / koní210 / 286
Krútiaci moment600 Nm
Pohotovostná hmotnosť2070 kg
Maximálna rýchlosť230 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1006,1 s
Prevodovkaautomatická
Počet stupňov8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu6,9 l / 100 km
Spotreba počas testu7,3 l / 100 km
PneumatikyBridgestone Alenza

 


34 zdieľaní
Zdroj: Peter Hlačik

Dopravný servis
Strečno
Práca na ceste
10:58
Hričovská
Práca na ceste
10:56
Strečno
Práca na ceste
10:44
Stráža
Práca na ceste
10:38
Strážov
Policajná hliadka
10:10
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina
Najbližšie podujatia