08 október 2018 - 06:00

Redakčný test: Mazda MX-5 ST - Radosť s vetrom vo vlasoch

Foto: Redakčný test: Mazda MX-5 ST - Radosť s vetrom vo vlasoch

V dnešnom čoraz sofistikovanejšom svete automobilov sa vyskytuje čoraz menej modelov, ktoré by boli skonštruované „len“ na nefalšované potešenie svojho vodiča. Proti prúdu sa v tomto smere dlhodobo snaží kráčať japonská Mazda. Jej už známe motto „Jinba Ittai“ hovorí o harmonickom prepojení človeka so strojom, teda automobilom. Celé súčasné modelové portfólio hirošimskej automobilky sa snaží vodičovi ponúknuť čo najviac zážitkov zo šoférovania. Nakoniec, presvedčili sme sa o tom najlepšie aj na vlastnej koži, pri nedávnych testoch modelov Mazda CX-5 alebo Mazda 6.

Jeden model s logom Mazda aj napriek tomu v kategórii „potešenie vodiča“ nad svojimi súrodencami ešte výrazne vyniká. Reč je samozrejme o legendárnom modeli Mazda MX-5, ktorý sme si aktuálne mali možnosť vyskúšať vo verzii Soft Top, teda s klasickou platenou strechou. Novú Mazdu MX-5 ST s atmosférickou zážihovou motorizáciou 2,0 Skyactiv G184, v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a špičkovej výbave Revolution, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Mazda v našom regióne.

Prvá Mazda MX-5 sa objavila v roku 1989. Šlo o malý roadster s tzv. Britskou koncepciou, teda motorom umiestneným vpredu a poháňanou zadnou nápravou. Úspech tohto modelu v mnohom prekonal aj očakávania samotnej automobilky. Práve na základe atraktívneho vzhľadu a predovšetkým špičkových jazdných vlastností sa z modelu Mazda MX-5 stála legenda. Principiálne môžeme povedať, že sa nič nezmenilo ani v roku 2018. Aj najnovšia, v celkovom poradí štvrtá generácia modelu Mazda MX-5, predstavená v roku 2015, zostala verná tradičnej koncepcii a zdobia ju špičkové jazdné vlastnosti.

Po približne troch rokoch od začiatku výroby dopriala Mazda tomuto modelu ľahkú modernizáciu. Žiadne zásadné zmeny však neočakávajte. Nadčasový dizajn zostáva aj naďalej totožný. Modernizácia sa zamerala špeciálne na techniku pod kapotou. V praxi tak pre modelový rok 2019 dostali obe dostupné pohonné jednotky o niečo viac výkonu resp. krútiaceho momentu. Na našom trhu je Mazda MX-5 aj naďalej dostupná až v piatich výbavách a s dvomi typmi karosérie.

Nami testovanú verziu s klasickou plátenou strechou označovanou ako Soft Top, dopĺňa ešte verzia MX-5 RF, s pevnou elektro-hydraulicky ovládanou strechou. Paleta dostupných pohonných jednotiek pozostáva z dvoch atmosférických motorizácii. Slabší štvorvalec 1,5 Skyactiv G-132 (132 koní), v rámci modernizácie posilnil o symbolické 2 konské sily. A zo 150 na 152 N.m. vzrástol následné aj krútiaci moment. Nami testovaná výkonnejšia špičková verzia 2,0 Skyactiv G-184 dosahuje po modernizácii výkon 184 koní, čo predstavuje v porovnaní s jeho predchádzajúcou verziou nárast výkonu o citeľných 24 koní.

Redakčný test Mazda MX-5 ST / 39 fotiek

O 5 N.m si polepšil taktiež maximálny krútiaci moment. Pre úplnosť dodajme, že obe pohonné jednotky sa aj naďalej štandardne kombinujú so 6-st. manuálnou prevodovkou. Pri silnejšej motorizácii a karosárskej verzii RF, je okrem toho k dispozícii aj 6-st. automatická prevodovka.

Neopakovateľné čaro plátennej strechy

O aktuálnom dizajnovom smerovaní značky Mazda s označením Kodo sa toho popísalo už veľmi veľa. Zjednodušene možno povedať, že práve táto japonská automobilka s jej modelovým portfóliom patrí v súčasnosti po dizajnovej stránke celkom iste medzi najatraktívnejších automobilových výrobcov. Inak tomu nie je ani pri modeli Mazda MX-5. Aj keď v tomto prípade by sa dalo povedať, že MX-5 sa zároveň hrdo hlási k zemi svojho pôvodu. Predné partie na nizučkom roadsteri pôsobia už na prvý pohľad akoby „rozhnevaným dojmom“. Podpísali sa pod to predovšetkým uzučké a minimalistické svetlomety a dominantná maska chladiča.

Redakčný test Mazda MX-5 ST / 39 fotiek

Atletické tvary ešte viac zvýrazňujú „krídelka“ v spodnej časti nárazníka. Pri pohľade z profilu zajmú okrem tradičnej plátenej strechy aj dominantné kolesá. V našom prípade v tmavej farbe a s priemerom 17 palcov. Nadšencov pre zážitok z jazdy určite ešte viac upúta celkové usporiadanie a rozloženie. Vodič a spolujazdec sedia veľmi tesne pred zadnou nápravou, čo je samo o sebe predzvesťou veľkej porcie zábavy z poza volantu. Pomerne jednoliata a dizajnovo uhladená zadná časť kombinuje retro s modernou.

Odkazom na roky minulé je celkom jasne neprehliadnuteľný anténny „prút“. Modernú súčasnosť naopak pripomína plaketa s „Skyactiv Technology“ na ktorú je Mazda veľmi hrdá. Správnu športovú atmosféru dotvára aj dvojitá koncovka výfukového systému. Nejde pritom našťastie o žiadny brutálny tuning. Aj tu zostala Mazda nohami pevne na zemi. Zaujímavým spestrením vzhľadu vozidla bol v našom prípade i netradičný farebný odtieň, v podobe bieleho prevedenia vo farbe Ceramic.

Celkové rozmery japonského roadsteru sme pre vašu lepšiu predstavivosť porovnali s najmenším klasickým modelom Hirošimskej automobilky, teda modelom Mazda 2. Mazda MX-5 Soft Top meria 3915 mm (-145 mm v porovnaní s Mazda 2), šírka vozidla dosahuje 1735 mm a výška atakuje 1230 mm (-265 mm). Rázvor náprav má hodnotu 2310 mm (-260 mm v porovnaní s Mazda 2). Objem batožinového priestoru rozhodne nepatrí pri podobnom type vozidla k obzvlášť smerodajným parametrom. Aj napriek tomu je dobré vedieť, že pod zadným vekom sa ukrýva kufor s objemom 130 litrov.

Redakčný test Mazda MX-5 ST / 39 fotiek

V praxi ide o kapacitu, ktorá postačuje na bežný nákup. Zmestí sa sem aj palubný kufrík. A v prípade potreby sa do modelu MX-5 dokážu pobaliť aj dve osoby napríklad na predĺžený víkendový pobyt. Nakoniec netreba opomenúť ani fakt, že mechanizmus plátenej strechy nijakým spôsobom nezasahuje resp. neobmedzuje samotný batožinový priestor. Medzi „vtipné“ detaily patrí umiestnenie mikrospínača na odistenie veka kufra. Ten je umiestnený pomerne netradične, v pravej hornej časti prelisu evidenčného čísla vozidla.

Interiér v ktorom sa vodič stáva súčasťou vozidla

Skôr ako sa dostanem k samotnému interiéru modelu MX-5, musím priblížiť usadenie za volant. Už tento veľmi rutinný proces je v tomto prípade neopakovateľným zážitkom. Do modelu Mazda MX-5 sa totiž nenastupuje. Tu platí, že si ju vodič skôr „obúva“. V danej cenovej kategórii mi ani nenapadá iné súčasné vozidlo, s ktorým je vodič po usadení za volant doslova zžitý, tak ako je tomu v prípade Mazda MX-5.

Veľmi nízky a športový posed s vystretými nohami je v realite oveľa pohodlnejší, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Ani výška vodiča nie je na moje osobné prekvapenie limitujúca. Do modelu Mazda MX-5 sa pohodlne „usadia“ aj pasažieri s výškou nad 180 cm, čo bol môj prípad. Dokonca aj pri zatvorenej streche som mal nad hlavou stále zopár centimetrov priestorovú rezervu!

Veľkú pochvalu si zaslúži špičkovo zvládnutá ergonómia. Pozícia umiestnenia páky manuálnej prevodovky ako aj mechanickej parkovacej brzdy, vzhľadom k polohe a skonu nastaviteľného športového volantu, je priam učebnicová. Ostatné ovládacie prvky, vrátane panela klimatizácie, sú vyslovene jednoduché a prísne funkčné. Multimediálne rozhranie Mazda Connect, ktoré v najnovšej evolúcii už štandardne obsahuje aj navigačný modul, je dobre známe z ostatných modelov tejto značky.

Redakčný test Mazda MX-5 ST / 39 fotiek

Väčšina z nás sa ale pravdepodobne zhodne, že rozhranie infotaimentu je pri zážitkových vozidlách ako je Mazda MX-5 „až“ sekundárnou záležitosťou. Oveľa viac si bude vodič v tomto prípade užívať pohľad na prístrojový panel s dominantným analógovým otáčkomerom. Ostatné dva kruhové tubusy vypĺňa rýchlomer a displej palubného počítača, ktorý v grafickej podobe zobrazuje aj ostatné údaje potrebné k jazde. Na hmotnosti vozidla sa „šetrilo“ nielen pri konštrukcii ale aj v interiéri. Pre väčšinu ľudí môže preto predstavovať určitý problém „akútny“ nedostatok odkladacích priestorov.

Mazda MX-5 nedisponuje priehradkou pred spolujazdcom, ani boxmi vo dverách. Drobnosti a osobné veci si je možné odložiť do malej priehradky na stredovej konzole, ale hlavne do objemnej uzamykateľnej schránky v zadnej stene medzi sedačkami. Chvályhodné je, že v Mazde aj napriek všetkému spomenutému mysleli stále na odloženie smarphonu či na držiaky na nápoje. Ak si budete najnovšiu generáciu modelu MX-5 užívať zo sedadla spolujazdca, počítajte s miernym priestorovým obmedzením v podobe výčnelku v podlahe, ktorý ukrýva komponenty prevodovky.

Zážitok z jazdy s vetrom vo vlasoch tak či onak tento priestorový nedostatok veľmi rýchlo vykompenzuje. Celková jednoduchosť prevedenia kabíny má výhodu aj v ľahkej údržbe, ak vás nečakane prekvapí zopár dažďových kvapiek. Veľkou výhodou verzie Soft Top je jednoduchá a intuitívna manipulácia s plátenou strechou. V tomto prípade môžete ale rovno zabudnúť na nejaký smerodajný údaj od výrobcu, ako rýchlo sa strecha sklopí resp. rozloží.

Redakčný test Mazda MX-5 ST / 39 fotiek

Všetko v praxi záleží len na vašej šikovnosti, keďže strecha je na manuálne ovládanie spočívajúce v jej odistení a následnom zaistení v opačnej pozícii. Pri troche cviku sa dá tento úkon zvládnuť v čase cca 5 sekúnd. V rámci testovacích dní nás postretla aj intenzívna prietrž mračien. Pod náporom kvapiek dažďa sme tak zároveň mali možnosť otestovali aj odolnosť strechy.

Z hľadiska celkovej výbavy ponúkla nami testovaná druhá najvyššia výbava Revolution mnoho nadštandardných prvkov. Za všetko spomeňme moderné jazdné asistenty, adaptívne LED svetlá, bezkľučový prístup a štartovanie, či zadné parkovacie senzory. Počas testovacích dni sme si maximálne užívali tiež špičkové audio značky Bose s reproduktormi integrovanými netradične aj v hlavových opierkach. 

Pôžitok z jazdy je na prvom mieste. 

Kultová sa Mazda MX-5 stala predovšetkým na základe svojich jazdných vlastností. Pre mňa osobne je tak trochu malým zázrakom, že v dnešnom pretechnizovanom automobilovom svete, dokáže stále veľkú a nefalšovanú porciu mechanickej živelnosti ponúknuť i najnovšie vydanie tohto modelu. A najnovšia generácia rozhodne nadväzuje na odkaz svojich predchodcov!

Kľúčová je tu aj nízka hmotnosť vozidla s optimálnym rozložením váhy medzi nápravami. Čerešničkou na torte je nakoniec zadný náhon, bez ktorého si model MX-5 jednoducho neviem predstaviť. Aby človek dokázal pochopiť zmysel tohto vozidla, musí si ho jednoducho vyskúšať. Papierový výkon testovanej špičkovej verzie s motorom 2,0 Skyactiv s hodnotou 184 koní nepredstavuje ani po navýšení parameter, z ktorého by ste pri študovaní cenníka „padli na zadok“. Na druhej strane si dovolím tvrdiť, že Mazda MX-5 viac koní skutočne ani nepotrebuje.

Tento model nie je a ani nikdy nebol autom skonštruovaným na „výkon“ a maximálnu rýchlosť. Prednosti MX-5 spočívajú predovšetkým v dokonalom zážitku z ovládateľnosti. Vďaka nízkemu ťažisku dokáže každý ostrejší prejazd zákrutou vyčariť úsmev na tvári. Najkrajšie na tom celom je, že s MX-5 nie je pre maximálny zážitok z jazdy nutné prekračovať ani predpísané rýchlostne limity. Predovšetkým vďaka dokonale presnému a strmému riadeniu je možné vozidlo v zákrutách veľmi krásne ovládateľné i predvídateľné.

Redakčný test Mazda MX-5 ST / 39 fotiek

Aj menej skúsený vodič si MX-5 dokáže veľmi rýchlo osvojiť. Skúsenejší vodiči naopak ocenia prednosti zadného náhonu s ktorým sa MX-5 veľmi ľahko nechá vyprovokovať k tzv. jazde dverami napred. Podvozok dokáže na dnešnú dobu poskytnúť priam neuveriteľnú spätnú väzbu smerom od vozovky. K charakteru tohto vozidla bezpochyby patrí aj manuálna prevodovka s veľmi presnými a krátkymi dráhami radenia. Každé preradenie pritom doprevádza akési mechanické „cvaknutie“.

Aj napriek všetkému už spomenutému je v mojich očiach srdcom tohto modelu atmosférická motorizácia. Samotný motor resp. výfukový systém síce neprodukuje obzvlášť výraznú zvukovú kulisu, to mu ale rád prepáčim. Kompenzuje to zážitkom a postupnou explóziou výkonu, ktorá graduje spolu s narastajúcimi otáčkami atmosférického 2-litra. A práve zážitok z jazdy pri v hornej tretine otáčkomera je pravdepodobne nielen v mojich očiach tou najväčšou radosťou, ktorú dokáže nová Mazda MX-5 dokonale sprostredkovať. 

A celkový dojem?

Vynovená Mazda MX-5 znova do bodky naplnila naše očakávania. Tento malý a zábavný roadster dokáže aj v dnešnom automobilovom svete ponúknuť čistú a nefalšovanú radosť z jazdy spojenej s neopakovateľnou atmosférou vetra vo vlasoch.

V Žiline si nový model Mazda MX-5 Soft Top môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mazda v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Mazda.

Plusy

  • Jazdné vlastnosti
  • Imidž vozidla
  • Atmosférický motor

Mínusy

  • Prevodovka zasahujúca do priestoru spolujazdca
  • Minimum odkladacích priečinkov

Technické parametre

ModelMazda MX-5 Soft Top 2,0 Skyactiv-G184 Revolution  
Motorbenzín
Pohonzadný
Počet valcov4
Výkon kW / koní135 / 184
Krútiaci moment Nm205
Pohotovostná hmotnosť1137 kg
Maximálna rýchlosť219 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1006,5 s
Prevodovkamanuálna
Počet stupňov6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu6,9 l / 100 km
Spotreba počas testu7,6 l / 100 km
PneumatikyBridgestone Turanza

 

 

  39 fotiek v albume



0 zdieľaní

Dopravný servis
Na Horevaží
Stacionárny radar
12:02
Košická
Kolóna
12:00
Strečno
Policajná hliadka
11:50
Strečno
Kolóna
11:45
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina