Dnes najčítanejšie
AKTUÁLNE: V očkovacej lotérii vyhral 201-tisíc eur muž z Kysúc, ďalších 201-tisíc putuje na Oravu
COVID-19 vývoj situácie v kraji

31 august 2018 - 09:09

Tunely Považský Chlmec, Svrčinovec a Poľana čaká jesenná údržba, uzavreté budú 48 hodín

Foto: Tunely Považský Chlmec, Svrčinovec a Poľana čaká jesenná údržba, uzavreté budú 48 hodín
Foto: ilustračné

Národná diaľničná spoločnosť informovala vo štvrtok 30. augusta o naplánovanej jesennej údržbe tunelov na diaľnici D3. Celkovo ide o tri diaľničné tunely, ktorých termín údržby bol stanovený na začiatok mesiacov september a október. Tunely budú úplne uzavreté v oboch jazdných smeroch.

Pravidelný servis a kontroly budú postupne prebiehať vo všetkých diaľničných tuneloch na Slovensku.

Tunel Považský Chlmec bude uzavretý od piatka 5. októbra

Pravidelná jesenná údržba tunela sa začne už v piatok 5. októbra večer o 20:00 hod. Práce potrvajú do večerných hodín 7. októbra, teda do 22:00. NDS preto žiada vodičov, aby pri svojich naplánovaných presunoch brali do úvahy uzávierku a využili na presun iné trasy.

Tunely Svrčinovec a Poľana budú uzavreté od 7. septembra

Pravidelná jesenná údržba tunelov Svrčinovec a Poľana sa začne už v piatok 7. septembra večer o 22:00 hod. a skončí v nedeľu 9. septembra o 22:00 hod. Oba tunely budú uzavreté súčasne po dobu 48 hodín.

Doprava bude počas doby trvania jarných prác presmerovaná na súbežné cestné komunikácie.

Spoločnosť realizuje údržbu počas úplnej uzávierky tunela v oboch smeroch

Počas pravidelnej jarnej i jesennej údržby tunelov zatvára NDS vždy celý tunel, teda obe rúry tunelov naraz. Spoločnosť uprednostňuje uzavretie celého tunela pred dočasnými zmenami organizácie v doprave a sprístupnením jednej rúry tunela pre oba smery jazdy. Dôvodom sú financie a tiež bezpečnosť.

Tunely Poľana a Svrčinovec majú v súčasnosti len jednu rúru pre oba smery, dvojrúrový tunel na diaľnici D3 je zatiaľ len Považský Chlmec.

Hlavným dôvodom je finančná náročnosť 

Technologické celky tunelov sú projektované na jednosmernú dopravu. Či už ide o vetranie, napájanie vysokého napätia, dopravné značenie, či osvetlenie, všetko vybavenie tunela je prispôsobené jednosmernej premávke. Zabezpečiť vybavenie pre občasné zmeny v organizácii dopravy predstavujú zvýšenie nákladov nie len pri budovaní tunela, ale tiež pri jeho údržbe a výmene technologických celkov s ohľadom na životnosť technológie. 

Výmena technologických celkov po životnosti vrámci údržby tunela zasahuje aj do obojsmernej dopravy.

„Počas jarnej/jesennej údržby tunela sa vykonávajú aj zásahy do technológie, ktoré ovplyvňujú aj premávku v dočasne obojsmernej tunelovej rúre, napr. výmena technologických celkov po životnosti,“ uvádza Národná diaľničná spoločnosť. 

V prípade mimoriadnej udalosti ovplyvňuje údržba bezpečnosť 

Ak by v tuneli počas údržby došlo napr. k dopravnej nehode, alebo inej udalosti, verejnosť by na únik využila tunelovú rúru, ktorá by práve prechádzala údržbou. Keďže okrem umývania stavebných častí tunela prebieha aj servis nestavebných technológií v šachtách pod chodníkmi, unikajúcim osobám by hrozil pád do niektorej z nich. 

Dočasné dopravné značenie by spôsobilo ďalšie zdržanie

Aj v prípade zabezpečenia dočasného značenia, ktoré by vodičov upozorňovalo na zmenu organizácie dopravy by podľa NDS došlo k zbytočnému zdržaniu a časovému sklzu.

„Zabezpečenie dopravného značenia pri presmerovaní dopravy do jednej tunelovej rúry vyžaduje uzatvorenie predmetnej tunelovej rúry, do ktorej sa má presmerovať doprava a následne opätovné uzatvorenie pri odstraňovaní dopravného značenia, čo by vyvolalo neprimerané časové zdržanie a aj náklady,“ vysvetľuje spoločnosť NDS.

Spoločnosť sa voči výhradám k uzatváraniu celých tunelov bráni aj tým, že všetky plánované uzávery tunelov vykonávajú v čase najnižšej intenzity, tj. v noci alebo počas víkendov a sviatkov.

V prípade Slovenska nie sú obchádzkové trasy počas uzavretia tunelov také dlhé ako v niektorých iných krajinách, a preto je podľa NDS z ekonomického hľadiska nerentabilné riešiť uzávierku spôsobom obojsmernej premávky v tuneloch. A to z dôvodu nielen vstupných nákladov, ale aj omnoho vyšších mesačných nákladov na prevádzku tunela.





Zdroj: NDS


Dopravný servis
Mostná
Práca na ceste
21:56
Hričovská
Prekážka na ceste
21:54
Hričovská
Zver pri ceste
20:22
Cesta I/64
Práca na ceste
19:59
Mojšova Lúčka
Kolóna
19:41
Zobraziť aktuálne hlásenia
Program kina
Najbližšie podujatia