Bytčicu trápi prašnosť aj silné vibrácie zo stavby privádzača, prekročené hodnoty však nenamerali


Foto: Bytčicu trápi prašnosť aj silné vibrácie zo stavby privádzača, prekročené hodnoty však nenamerali
Galéria: 3 fotky

Obyvateľov mestskej časti Žilina - Bytčica neustále trápia problémy spôsobené výstavbou diaľničného privádzača. Podľa slov mestského poslanca Antona Trnovca, sa obyvatelia najviac sťažujú práve na vysokú prašnosť a vibrácie. Podnety a sťažnosti občanov od začiatku výstavby privádzača neustále pribúdajú.

O prašnosti sme informovali ešte v máji, kedy nebolo vykonávané kropenie staveniskovej komunikácie. Po upozornení na problém zjednala Národná diaľničná spoločnosť u zhotoviteľa nápravu. 

V súčasnosti sa však podľa obyvateľov začína situácia opakovať. Horúce počasie, nedostatočné kropenie a rýchle prejazdy áut sa podpisujú pod prach, ktorý musia ľudia žijúci v mestskej časti znášať. K tomu ale pribudol ďalší problém. Tým majú byť silné vibrácie, spôsobené strojmi pri budovaní telesa násypu privádzača. Jednotlivé vrstvy musia pracovníci zhutniť, čo sa vykonáva práve valcovaním a vibrovaním.

Podľa NDS je trasa pravidelne polievaná

Obyvatelia Bytčice ma upozorňujú na vysokú prašnosť, ktorá je spôsobená prejazdmi nákladných áut. Prístupová cesta, ktorú využívajú, je nedostatočne kropená,“ hovorí poslanec mestského zastupiteľstva Anton Trnovec. Ako nás ďalej informoval, ľudia sa zaujímajú aj o to, či boli v tejto veci vykonávané merania a aký bol ich výsledok.

Národná diaľničná spoločnosť nás informovala, že na základe pokynu ministerstva dopravy vykonali na stavbe operatívne meranie hluku, ktoré sa realizovalo pri obytnej zóne v katastrálnom území mestskej časti Bytčica. Podľa NDS prebehlo meranie počas výstavby diaľničného privádzača v auguste.


„Bolo vykonané operatívne meranie hluku pri obytnej zóne v k.ú. Bytčica s výsledkom konštatujúcim, že prípustné hodnoty neboli prekročené. Správa z merania bude postúpená žiadateľovi (MDV SR). Meranie prašnosti nebolo vykonané, nakoľko prebieha pravidelné kropenie trasy privádzača mechanizmami,“ uviedla Michaela Michalová hovorkyňa NDS.

Galéria: 3 fotky

Mestský poslanec si však stojí za tým, že meranie vykonávali v čase, kedy sa na stavbe aktívne nepracovalo. V súčasnosti má byť pohyb mechanizmov ako aj stavebný ruch väčší.

Zníženie vibrácií na úkor kvality vykonaných prác

„Na stavbe je v ponuke uvažovaný operatívny monitoring zložiek životného prostredia, čo v praxi znamená vykonanie meraní na základe podnetu, sťažnosti, ktorá bude posúdená zo strany stavebného dozoru a Objednávateľa stavby,“ spresnila Michalová.

Obyvatelia by uvítali, keby sa intenzita vibrácií znížila. Údajne sú otrasy tak silné, že sa v niektorých domoch až trasie nábytok. Zníženie ich intenzity je možné, podľa vyjadrenia ale nemôže mať dopad na kvalitu stavby.

„Nakoľko sa jedná o budovanie samotného telesa násypu privádzača je potrebné jednotlivé vrstvy hutniť a preukázať požadované parametre zhutnenia. Obmedzenie vibrácii pri tesnej blízkosti je možné ale je vždy predmetom posúdenia projektanta a nesmie byť na úkor budúcej kvality vykonaných prác,“ dodala hovorkyňa NDS.




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu